Retsudvalget 2012-13
L 11
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. november 2012FærdselskontoretChristina Thode Hansen2012-0037-0016602759
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Forsøgsordning vedrørende kommuners hånd-hævelse af bestemmelser om cykelparkering) (L 11), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. november 2012.
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Forsøgsordning vedrørende kommuners håndhævelse af be-
stemmelser om cykelparkering) (L 11) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. november2012 fra Forsikring & Pension, jf. L 11 - bilag 6.”Svar:
1.
Forsikring & Pension har i henvendelsen af 7. november 2012 gentagetde synspunkter, som Forsikring & Pension er fremkommet med i forbin-delse med høringen over lovforslaget. Forsikring & Pension har således fo-reslået, at de cykler, der ikke bliver afhentet fra det sted, de er flyttet til,kontrolleres og registreres, så det kan undersøges, om cykler, der anmeldesstjålet, rent faktisk er stjålet, eller om de er fjernet af myndighederne.2.
Der kan i den anledning henvises til pkt. 4 i den kommenterede hørings-oversigt.Der kan endvidere henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 2 vedrørendelovforslaget. Som det fremgår heraf, forudsættes det med lovforslaget, atder sker en tydelig skiltning med oplysning om, at en ulovligt parkeret cy-kel vil kunne fjernes, og med oplysning om, hvortil cyklen flyttes. Det erdesuden en forudsætning for, at en kommune kan opnå tilladelse til at flyt-te ulovligt parkerede cykler, at den plads, som cyklen flyttes til, ligger tætpå det regulerede område. Det er endvidere forudsat, at cyklens ejer ellerbruger til enhver tid skal kunne hente sin cykel det pågældende sted. Detvil således ikke være forbundet med vanskeligheder for en ejer eller brugeraf en cykel dels – via skiltning på stedet – at konstatere, om vedkommen-des cykel kan have været parkeret i strid med de vedtagne begrænsningervedrørende cykelparkering og således efter den foreslåede forsøgsordningkan være flyttet, dels at undersøge, om vedkommendes cykel er anbragt iet område i nærheden, hvor cykler efter ordningen kan flyttes til.Som anført i den nævnte besvarelse af spørgsmål nr. 2 indebærer den fore-slåede ordning på denne baggrund efter Justitsministeriets opfattelse ikke,at der er en nævneværdig risiko for, at der vil blive meldt cykler stjålet ividere omfang end i dag.3.
Justitsministeriet finder i forlængelse heraf ikke, at der er anledning tilat gøre den foreslåede adgang for kommunerne til at flytte ulovligt parke-rede cykler betinget af, at kommunen registrerer cyklen eller indhenter op-lysninger om, hvorvidt cyklen er stjålet. Det må i øvrigt antages, at kom-2
munerne i givet fald ville skulle anvende betydelige ressourcer på at opret-te et register over fjernede cykler og eventuelt indhente oplysninger om,hvorvidt cykler, der fjernes, er stjålet.Justitsministeriet ser samtidig positivt på at styrke samarbejdet mellemkommunerne og politiet på cykelområdet – også når det gælder indsatsenmod cykeltyverier. Som anført i pkt. 4 i den kommenterede høringsover-sigt arbejder Rigspolitiet således for tiden på en teknisk fornyelse af politi-ets cykelregister, som vil åbne for i højere grad at dele oplysninger fra re-gisteret med andre myndigheder, herunder kommunerne. Dette rejser dogforskellige juridiske, økonomiske og praktiske spørgsmål, som må overve-jes, inden der træffes en endelig beslutning.
3