Retsudvalget 2012-13
L 11
Offentligt
1172144_0001.png
1172144_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
30. oktober 2012FærdselskontoretChristina Thode Hansen2012-0037-0016569012
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven (Forsøgsordning vedrørende kommuners hånd-hævelse af bestemmelser om cykelparkering) (L 11), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. oktober 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven (Forsøgsordning vedrørende kommuners håndhævelse af be-

stemmelser om cykelparkering) (L 11) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvordan vil kommunerne forholde sig til cykler, der holder tilgene på den private del af et fortov, de steder hvor fortovet eren del af en privat grund?”

Svar:

Der foreslås med lovforslaget indsat en bestemmelse i færdselsloven om,at justitsministeren efter ansøgning kan tillade forsøgsordninger, der inde-bærer, at kommuner, som etablerer cykelparkeringsrestriktioner eller-forbud, inden for nærmere bestemte rammer får adgang til at håndhævedisse. Det er i den forbindelse forudsat, at de pågældende restriktioner ellerforbud kun fastsættes inden for det område, hvor færdselsloven gælder.Af færdselslovens § 1 fremgår, at loven, hvor ikke andet er bestemt, gæl-der for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flerefærdselsarter. Ved vej forstås i færdselsloven vej, gade, cykelsti, fortov,plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentligeller privat, jf. færdselslovens § 2, nr. 26. Afgørende for, om en vej i færd-selslovens forstand er omfattet af færdselsloven, er således ikke, om den erprivat eller offentligt, men om den benyttes til almindelig færdsel af en el-ler flere færdselsarter.Tilladelsen for kommunerne efter den foreslåede bestemmelse i færdsels-lovens § 92 e til at håndhæve cykelparkeringsrestriktioner eller –forbudgives efter bestemmelsen til kommunalbestyrelserne i disses egenskab afvejbestyrelse eller vejmyndighed – det vil sige på kommuneveje og somudgangspunkt også på private fællesveje.En kommune vil således kunne fastsatte cykelparkeringsrestriktioner eller-forbud på arealer, herunder fortov, som er inden for det område, hvorfærdselsloven efter § 1 gælder, hvis kommunalbestyrelsen er vejbestyrelseeller vejmyndighed for området. I sådanne tilfælde vil kommunen også imedfør af den foreslåede ordning kunne håndhæve de fastsatte restriktio-ner eller forbud.
2