By- og Boligudvalget 2012-13
L 109
Offentligt
1215306_0001.png
1215306_0002.png
Dato:Sagsnr.:Dok id:
14. februar 20132012-3828
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 8 ad forslag tillov om ændring af lov om leje lov om midlertidig regulering af boligforholdene lov omleje,boligforholdene,byfornyelse og forskellige andre love (Energisparepakke omfattende bl.a.love.totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt grøn byfornyelse L 109.byfornyelse)Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl(DF).Spørgsmål nr. 8:Vil ministeren sørge for, at lovforslaget ændres, så det kommer til at leve op tilden politiske aftale omenergisparepakken, hvor det er aftalt, at man fremadrettetskal kunne ben ytte sig afbenytteboligreguleringslovens § 5, stk. 2, hvis manhar et energimærke på D, eller hvis man investerer for 400kr. pr. kvadratmeteri energirenoveringer og hvor ministeren har gjort det klart, at udlejeren vilkunnebenytte redskaberne i aftalen, som f.eks. totaløkonomisk rentable investeringereller aftalt grønf.eks.byfornyelse, for at kunne nå op på de 400 kr. pr. kvadratmeter?Hvis ministeren mener, at lovforslaget isin nuværende udformninglever op til aftalen, bedes dette uddybet.Svar:Da lovforslaget korrekt udmønter den indgåede aftale af 9. oktober 2012, ser jeg ikke noget behov forat ændre lovforslaget.Forslaget om energikrav for anvendelse af boligreguleringslovens § 5, stk. 2, er udformet i godoverensstemmelse med det overordnede formål om at reducere energiforbruget, som ligger til grundreducerefor energiaftalerne i 2008 og 2012 og dermed også for aftalen af 9. oktober 2012 om udmøntning afaftalen i lovgivning. Dette mål kan kun realiseres, hvis der gennemføres forbedringsarbejder, der reeltmedfører energibesparelser.Bestemmelsen i lovforslaget om investering af 400 kr. pr. m bruttoetageareal for boligdelen afejendommen i energiforbedringer ekskl. vedligeholdelse for at anvende boligreguleringslovens § 5,stk. 2, er udformet parallelt til den gældende bestemmelse, hvorefter det er et krav for benyttelse af §gældende5, stk.2, at udlejer gennemfører rene forbedringer, dvs. investeringer med sædvanligt fradrag forvedligeholdelse, herunder sparet fremtidig vedligeholdelse.,Det vil efter lovforslaget være muligt for udlejeren at opfylde dette krav enten ved at gennemføremuligtforbedringer efter den almindelige forbedringsbestemmelse i lejelovens § 58, stk. 1, eller ved at2
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
anvende de foreslåede bestemmelser om totaløkonomisk rentable energiforbedringer eller aftalt grønbyfornyelse.Hvis udlejeren anvender de nye bestemmelser om totaløkonomisk rentable energiforbedringer elleraftalt grøn byfornyelse, kankun de rene forbedringer medregnes ved opgørelsen af, ominvesteringskravet på 400 kr. er opfyldt, jf. ovenfor.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1, at der ikke samtidig kan opnåslejeforhøjelse efter totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt grøn byfornyelse henholdsvisboligreguleringslovens § 5, stk. 2, for de samme arbejder. Er der gennemført forbedringer efter dissebestemmelser, som omfatter et lejemål, der ønskes udlejet efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2,efter en gennemgribende forbedring, må udlejeren vælge, om han vil opretholdeforbedringsforhøjelsen efter bestemmelserne om henholdsvis totaløkonomisk rentableenergiforbedringer eller grøn byfornyelse, eller om han vil opgive denne lejeforhøjelse mod at kunnelade forbedringerne indgå ved opgørelsen af, om investeringskravet i boligreguleringslovens § 5, stk.2, er opfyldt.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk