Retsudvalget 2012-13
L 107
Offentligt
1241180_0001.png
1241180_0002.png
1241180_0003.png
1241180_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. april 2013FormueretskontoretChristina Thode Hansen2013-0037-0025753945
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov omændring af lov om retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglys-ning (L 107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 19. april 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke(KF).
Morten Bødskov/Louise Christophersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om rets-

afgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning (L 107):

”Ministeren bedes i forlængelse af svar på spørgsmål 5 samt destillede ændringsforslag redegøre for,• hvorfor ministeren mener, at der med ændringerne sikres dettidsmæssige fornødne rum til at få tinglyst et underpant forudfor aktivet gribes af et forudgående tinglyst virksomhedspant,• hvordan ministeren forestiller sig, at det rent faktisk kan ladesig gøre, at tinglysningen af underpantet præcist finder stedsamtidig med overgivelsen (af ejendomsretten) – dvs. samtidigmed aktivet gribes af virksomhedspantet,• om ikke ministeren er enig i, at der aldrig vil kunne ske ting-lysning inden overgivelsen, idet tredjemand først kan få sinunderpanteret tinglyst efter virksomhedspantesætterens erhver-velse af aktivet, idet tredjemand afleder sin ret fra virksom-hedspantsætter, samt• om ministeren ikke er enig i, at en aftale om underpant reeltførst har værdi for tredjemand, når den er tinglyst, hvorfor afta-letidspunktet er overflødigt i forhold til prioritetsstillingen overfor virksomhedspantet?”

Svar:

1.

Der kan henvises til Justitsministeriets ændringsforslag af 17. april2013, jf. L 107 bilag 6. Ændringsforslaget er bl.a. udarbejdet efter drøftel-se med professor, ph.d. Lars Henrik Gam Madsen og lektor, ph.d. ClausRohde fra Aarhus Universitet, Juridisk Institut, samt professor UlrikRammeskow Bang-Pedersen, Københavns Universitet.Som det nærmere fremgår af ændringsforslag nr. æ (forslaget til tinglys-ningslovens § 47 c, stk. 6 og 7), foreslås det medstk. 6,at tinglyst virk-somhedspant skal respektere underpant i løsøre efter § 47, der er aftalt ogtinglyst senest samtidig med overgivelsen. Tinglyst virksomhedspant skalefter den foreslåede bestemmelse ligeledes respektere ejendomsforbehold iløsøre, der er aftalt senest samtidig med overgivelsen. Endvidere foreslåsdet medstk. 7,at tinglyst virksomhedspant skal respektere ejendomsforbe-hold og underpant i køretøjer efter § 42 d, der er aftalt og tinglyst senestsamtidig med overgivelsen.Som anført i bemærkningerne til ændringsforslaget er formålet med æn-dringsforslaget bl.a. at tydeliggøre, hvornår en underpanterettighed og etejendomsforbehold i løsøre og køretøjer skal være aftalt og om nødvendigttinglyst, for at et tinglyst virksomhedspant skal respektere den pågældende2
rettighed. Formålet er samtidig at sikre, at det tidsmæssige rum, hvori dergives mulighed for at stifte og sikre særskilte rettigheder over enkelte gen-stande, som skal respekteres af virksomhedspantet, er tilstrækkelig fleksi-belt, og at virksomhedspantsætterefter erhvervelsendermed får rimelig tidtil at undersøge finansieringsmulighederne og indgå aftale herom.Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslaget, er det både forså vidt angår underpant og for så vidt angår ejendomsforbehold en forud-sætning, at underpantet henholdsvis ejendomsforbeholdet er gyldigt stiftet.Det vil for ejendomsforbeholds vedkommende sige, at betingelserne i kre-ditaftalelovens § 34, jf. § 50, skal være opfyldt. Det betyder bl.a., at ejen-domsforbehold skal være aftalt inden overgivelsen af aktivet.

2.

Det er i bemærkningerne til ændringsforslaget fremhævet, at begrebetovergivelseskal fortolkes i overensstemmelse med de almindelige formue-retlige regler herom, herunder i kreditaftalelovens § 34 om ejendomsfor-behold og købelovens §§ 28, stk. 2, og 39 om sælgers hæve- ogstandsningsret. Justitsministeriet finder, at der herved sikres sælgeren afgenstanden eller en eventuel tredjemand, som skal tilvejebringe finansie-ringen mod sikkerhed i løsøret eller køretøjet, tilstrækkelig tidsmæssig mu-lighed for at få stiftet og sikret sin særskilte ret over det pågældende løsøreeller køretøj, inden aktivet gribes af virksomhedspantet.Ændringsforslaget berører ikke sælgers mulighed for at opnå underpant el-ler ejendomsforbehold i det solgte, inden genstanden gribes af virksom-hedspantet i tilfælde af kontantforbehold. Sælger kan således eksempelvisombytte retten til – i et kontantkøb – at holde den solgte genstand tilbage,indtil betaling sker, eller til at hæve i tilfælde af manglende betaling elleranden misligholdelse til i stedet at levere det solgte på kredit med ejen-domsforbehold eller underpant. Endvidere vil sælgers rettigheder, som ud-springer af gensidighedsforholdet mellem sælger og køber (herunder hæ-veadgang og standsningsret, jf. købelovens § 39 og § 28, stk. 2), gældeuændret, selv om køber har givet virksomhedspant.Som det videre er fremhævet i bemærkningerne til ændringsforslaget, vilprioritetsstillingen imellem rettighederne – når underpantet i løsøret ellerkøretøjet, jf. § 42 d, tinglysessenereend virksomhedspantet – bero på, omtinglysningen af underpantsætningen af aktivet er sketsenest samtidigmedovergivelsen. Er det tilfældet, vil virksomhedspantet skulle respektere denindividuelle pantsætning. Hvis et underpant i det individuelle aktiv ikke
3
tinglyses senest samtidig med overgivelsen, må denne panthaver derimodrespektere virksomhedspanthaverens 1. prioritet i aktivet.

3.

Sammenfattende finder Justitsministeriet, at de foreslåede bestemmelseri tinglysningslovens § 47 c, stk. 6 og 7, jf. ændringsforslag nr. æ, giver til-strækkeligt rum til at kunne sikre særskilte rettigheder over løsøre og køre-tøjer, idet disse rettigheder skal være aftalt og om nødvendigt tinglyst in-den overgivelsen, hvis de skal respekteres af et tinglyst virksomhedspant,der ellers som udgangspunkt vil omfatte aktiver fra tidspunktet for virk-somhedspantsætterens erhvervelse heraf.
4