Retsudvalget 2012-13
L 107
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. april 2013FormueretskontoretChristina Hjeresen2013-0037-0025699524
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af lov om retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglys-ning (L 107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 21. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke(KF).
Morten Bødskov/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om rets-
afgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning (L 107):
”Ministeren bedes oplyse, om det med lovforslaget sikres, atdet vil være muligt tidsmæssigt for tredjemand at sikre sig vedtinglysning, inden genstanden gribes af virksomhedspantet.Ministeren bedes komme med et konkret eksempel, hvoreftertredjemands underpant opnår forrang for virksomhedspantet.Der henvises til høringssvaret fra Aarhus Universitet, hvor detfremgår, at de foreslåede regler vil have som konsekvens, atvirksomhedspantet i praksis altid vil få forrang frem for tred-jemands underpant, hvorved virksomhedspantsætter forhindresi at opnå finansiering med sikkerhed i de erhvervede genstandeuden virksomhedspanthavers samtykke.”Svar:
1.
Efter den foreslåede bestemmelse til tinglysningslovens § 47 c, stk. 6, jf.lovforslagets § 3, nr. 4, skal tinglyst virksomhedspant respektere underpanti løsøre, jf. tinglysningslovens § 47, der er tinglyst ved virksomhedspant-sætterens erhvervelse af den pågældende genstand. Tilsvarende gør siggældende i forhold til gyldigt aftalt ejendomsforbehold i løsøre.Videre følger det af forslaget til tinglysningslovens § 47 c, stk. 7, jf. lov-forslagets § 3, nr. 4, at tinglyst virksomhedspant skal respektere ejendoms-forbehold og underpant i de i tinglysningslovens § 42 c nævnte køretøjer,der er tinglyst ved virksomhedspantsætternes erhvervelse af det pågælden-de køretøj.Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med de foreslåede bestemmelsersikres det tidsmæssigt fornødne rum til at få specificeret (individualiseret)det pågældende aktiv med henblik på at kunne anmelde den særskilte ret-tighed til tinglysning, før aktivet gribes af virksomhedspantet.Der kan til illustration opstilles det eksempel, at en trælastvirksomhed(virksomhedspantsætteren) – efter at der er stiftet og tinglyst et virksom-hedspant i virksomhedens lager af søm og skruer mv. – køber et nyt partisøm og skruer. Købet sker på betingelse af, at sælgeren får en særskilt sik-kerhedsret i det nye parti søm og skruer (eksempelvis et ejendomsforbe-hold). I dette tilfælde er der tale om, at sælgerens mulighed for at opnå ensærskilt sikkerhedsret er et vilkår for, at ejendomsretten overhovedet over-går til virksomheden. Et sådant vilkår må også respekteres af virksom-
2
hedspanthaveren (der ikke får bedre ret end virksomhedspantsætteren),forudsat at sælgeren sørger for at sikre sin ret behørigt.2.
Som anført i pkt. 4.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er dermed denne del af lovforslaget alene tiltænkt en kodificering af retstilstan-den med det sigte at præcisere og skabe klarhed om prioritetsstillingenmellem en virksomhedspanthaver og en panthaver med tinglyst underpanteller et ejendomsforbehold.Med henblik på at undgå usikkerhed om, hvorvidt der med bestemmelsengives tilstrækkeligt rum til at kunne sikre særskilte rettigheder over løsøreog køretøjer, inden aktivet gribes af virksomhedspantet, vil Justitsministe-riet imidlertid fremsætte et ændringsforslag til lovforslagets § 3, nr. 4. Sig-tet med ændringsforslaget vil være i selve lovteksten nærmere at præcise-re, hvornår underpant og ejendomsforbehold i løsøre og køretøjer skal væ-re aftalt og om nødvendigt tinglyst, for at et tinglyst virksomhedspant skalrespektere den pågældende rettighed.
3