Retsudvalget 2012-13
L 107
Offentligt
1216772_0001.png
1216772_0002.png
1216772_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
19. februar 2013FormueretskontoretChristina Hjeresen2013-0037-0025669246
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af lov om retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglys-ning (L 107), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministerenden 25. januar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke(KF).
Morten Bødskov/Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om rets-

afgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning (L 107):

”Ministeren bedes oplyse på hvilken baggrund, man ved indfø-relsen af virksomhedspant i 2006 undtog brugte biler, såledesdisse ikke kunne omfattes af virksomhedspantet. I forlængelseheraf bedes ministeren oplyse, hvad der har forandret sig, sidendet ikke længere synes nødvendigt at undtage brugte biler, her-under om indførelsen af digital tinglysning spiller en rolle.”

Svar:

1.

Virksomhedspanteordningen blev indført ved lov nr. 560 af 24. juni2005 om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (Virk-somhedspant). Reglerne blev udformet på grundlag af forslag fra udvalgetom virksomhedspant i betænkning nr. 1459/2005.Udvalget overvejede i forbindelse med sit arbejde, om en virksomhedspan-teordning burde omfatte brugte biler. Udvalget fandt, at et forslag heromville være af så indgribende karakter i forhold til det daværende bilbogs-system, at nærmere overvejelser herom i givet fald burde foretages i enbredere tingslysningsmæssig sammenhæng.I det lovforslag, der lå til grund for 2005-lovændringen (lovforslag nr. L162), tilsluttede Justitsministeriet sig udvalgets anbefaling under henvis-ning til, at en sådan udvidelse rejste mere principielle problemstillinger iforhold til anvendelsen af den i øvrigt velfungerende bilbog, der bl.a. hartil formål at sikre almindelige bilkøbere og andre aftaleerhververe modubehagelige overraskelser i form af skjult gæld mv. Hertil kom, at der ikkeunder udvalgsarbejdet blev peget på et påtrængende behov for at medtagebrugte biler.

2.

I forbindelse med redegørelsen vedrørende virksomhedspantordningenfra februar 2012 er der peget på, at der af hensyn til en billigere finansie-ring af brugtbilslagre er et behov for, at virksomhedspant også kan omfattemotorkøretøjer mv., der er eller har været indregistreret.Justitsministeriet har på baggrund af branchens opfordringer fundet, atordningen kan udvides til også at omfatte forhandlere af brugte biler medhenblik på, at disse virksomheder får en ny og mere fleksibel mulighed forat belåne deres varelagre af brugte biler. Med en sådan ordning vil for-handlerens biler glide ind og ud af pantet som følge af pantets ’flydende’2
karakter, og der vil ikke være behov for tinglysning af pant i den enkeltebil, hvilket hidtil har været nødvendigt, hvis långiver ønskede sikkerhed ibilen, samt efterfølgende aflysning af det pågældende pantebrev i den en-kelte bil ved salg af bilen.Justitsministeriet foreslår på den baggrund, at muligheden for at lade mo-torkøretøjer mv. være omfattet af virksomhedspanteordningen udvides frakun at omfatte fabriksnye ikke-indregistrerede motorkøretøjer mv. til ogsåat omfatte motorkøretøjer mv., der er eller har været registreret i Køretøjs-registeret eller i et tilsvarende udenlandsk register, hvis pantsætteren drivererhvervsvirksomhed med køb og salg af køretøjer.

3.

Formålet med den foreslåede begrænsning af bestemmelsens anvendel-sesområde til kun at omfatte brugte biler, hvis pantsætteren driver er-hvervsvirksomhed med køb og salg af køretøjer, er netop at sikre, at bilbo-gen også fremadrettet giver et så retvisende billede af tinglyste rettighederi motorkøretøjer omfattet af § 42 c som muligt.Det bemærkes, at bilbogen fortsat vil være det relevante tinglysningsregi-ster at efterse for forbrugere som almindelige bilkøbere (frem for person-bogen, hvor virksomhedspant skal tinglyses), idet bilen i forbindelse medsalg fra virksomhedspantsætteren vil udgå af virksomhedspantet som følgeaf regelmæssig drift.Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger samt § 3, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3