Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 101
Offentligt
1222927_0001.png
1222927_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
6. marts 2013

Besvarelse af spørgsmål 3 ad L101 stillet af Erhvervs, Vækst- og

Eksportudvalget den5. februar 2013.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. februar 2013 fra Alko-hol & Samfund jf. L 101 – bilag 7 samt materiale fra Alkohol & Sam-funds foretræde for udvalget, jf. L 101 – bilag 5.

Svar:

Alkohol & Samfund anfører i deres henvendelse, at selvom de støtter lov-forslagets intention om at styrke beskyttelsen af børn og unge i forhold tilmarkedsføring af alkohol, vil der ifølge Alkohol & Samfund fortsat efterlovens vedtagelse eksistere et problem med beskyttelsen af børn og ungemod markedsføring af alkohol i det offentlige rum, hvor børn og unge ik-ke kan undgå at færdes og dermed se markedsføringen.Selvom der eksisterer frivillige retningslinjer, er der ifølge Alkohol &Samfund brug for større klarhed i loven, da de frivillige retningslinjer ik-ke bliver respekteret tilstrækkeligt, og da sanktionerne for overtrædelse afretningslinjerne er utilstrækkelige.På den baggrund foreslår Alkohol & Samfund, at der fremsættes to æn-dringsforslag til lovforslaget. For det første bør hensynet til beskyttelse afbørn og unge fremgå specifikt af markedsføringslovens § 1. For det andetbør der indsættes et nyt stk. 4, i markedsføringslovens § 8, hvoraf detfremgår, at markedsføring af rusmidler, herunder alkohol, på offentligesteder såsom veje, lufthavne, busser, metro, TV, internettet m.v. skal op-fattes som rettet mod børn og unge, hvis det med rimelighed kan forven-tes, at et ikke ubetydeligt antal børn og unge vil blive eksponeret for mar-kedsføringen.I forhold til Alkohol & Samfunds forslag om, at hensynet til beskyttelseaf børn og unge bør fremgå specifikt af markedsføringslovens § 1, kandet oplyses, at det allerede fremgår af markedsføringslovens § 8, stk. 1, atmarkedsføring rettet mod børn og unge skal være udformet med særlighensynstagen til børn og unges naturlige godtroenhed og manglende erfa-ring og kritiske sans, som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmereat præge. Bestemmelsen i § 8, stk. 1, er således en "agtsomhedsnorm",som virksomhederne skal udforme deres markedsføring rettet mod børnog unge efter. Det indebærer en generel skærpelse af de øvrige bestem-melser i markedsføringsloven, herunder lovens § 1, når markedsføringen
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
er rettet mod børn og unge. § 8, stk. 1 bevirker således, at kravet til præ-cis, relevant og forståelig information skærpes over for denne aldersgrup-pe, og at en given aktivitet lettere anses for utilbørlig.På den baggrund anses det ikke for nødvendigt at nævne hensynet til be-skyttelse af børn og unge eksplicit i markedsføringslovens § 1, da det al-lerede er dækket ind af en generel beskyttelsesklausul og skærpes yderli-gere i § 8, stk. 1.Alkohol & Samfund foreslår endvidere i form af et ændringsforslag, atmarkedsføring af rusmidler, herunder alkohol, på offentlige steder såsomveje, lufthavne, busser, metro, TV, internettet m.v. skal opfattes som ret-tet mod børn og unge, hvis det med rimelighed kan forventes, at et ikkeubetydeligt antal børn og unge vil blive eksponeret for markedsføringen.Det er min opfattelse, at hvis dette forslag skal gennemføres i en form,som giver de erhvervsdrivende en tilstrækkelig klarhed for, hvad der erlovligt henholdsvis ulovligt, så vil der reelt skulle indføres et totalforbudmod markedsføring af alkohol i det offentlige rum. Det har ikke været re-geringens intention med lovforslaget at indføre et sådant forbud, men atbeskytte børn og unge mod alkoholreklamer i højere grad end de beskyt-tes ved den nuværende lovgivning.