Miljøudvalget 2012-13
L 98 Bilag 9
Offentligt
Til lovforslag nr.L 98
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 17. januar 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om betalingsregler forspildevandsforsyningsselskaber m.v. og lov om vandløb(Spildevandsforsyningsselskabers opkrævning af bidrag til selskabernes medfinansiering af kommunale og private projektervedrørende tag- og overfladevand)[af miljøministeren (Ida Auken)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. december 2012 og vartil 1. behandling den 10. januar 2013. Lovforslaget blev ef-ter 1. behandling henvist til behandling i Miljøudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og miljøministeren sendte den 8. november2012 dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag 66.Den 12. december 2012 sendte miljøministeren de indkom-ne høringssvar og et notat herom til udvalget.Teknisk gennemgangMiljøministeren og embedsmænd fra Miljøministeriet harden 13. december 2012 over for udvalget foretaget en tek-nisk gennemgang af lovforslaget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Dansk Industri,DANVA,Fødevareforbundet NNF ogLandbrug & Fødevarer.Miljøministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Dansk Industri,DANVA ogLandbrug & Fødevarer.SpørgsmålUdvalget har stillet 33 spørgsmål til miljøministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.2. Udtalelse fra miljøministerenMiljøministeren har over for udvalget oplyst følgende:»Lovforslagets sammenhæng med kommuneaftalen for 2013Regeringen og KL har aftalt et investeringsløft i klimatil-pasning af spildevandsområdet på 2,5 mia. kr. i kommuneaf-talen for 2013. Kommunerne har således politisk forpligtigetsig hertil. Dette lovforslag skal alene give kommunerne me-re effektive og samfundsøkonomisk billigere værktøjer tilden allerede aftalte klimatilpasningsindsats.Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelsenVed ikrafttrædelsen af lovforslaget kan der være projek-ter, som allerede er besluttet og igangsat – eventuelt afsluttet– som kunne falde ind under de foreslåede regler, såfremtreglerne havde eksisteret tidligere. Jeg vil derfor gerne præ-cisere, at med lovforslagets § 2 foreslås det, at det udeluk-kende er omkostninger, som afholdes efter ikrafttrædelsen aflovforslaget, som kan medfinansieres af spildevandsforsy-ningsselskabet i henhold til de her foreslåede bestemmelser,under forudsætning af, at alle øvrige betingelser er opfyldt.Med dette menes, at omkostninger skal være afholdt efterikrafttrædelsen af lovforslaget, hvorimod beslutning kan væ-re taget inden ikrafttrædelsen. Det vil ikke være muligt atmedfinansiere allerede igangsatte og afsluttede projekter.Dog kan projekter, hvortil der udelukkende er afholdt om-kostninger til for eksempel forprojektering, udbud, bereg-
AX014696
2
ninger til afgørelse af, om betingelserne for medfinansie-ringsmodellen er opfyldt, eller lignende udgifter, omfattes afmedfinansieringsmodellen, hvis alle betingelser er opfyldt.Men også her er det alene omkostninger, som afholdes efterikrafttrædelsen, der kan medfinansieres af spildevandsforsy-ningsselskabet.Dette betyder, at projekter, som allerede før ikrafttrædel-sen er beskrevet i f.eks. en skybrudsplan, klimatilpasnings-plan, spildevandsplan eller lignende, ikke er afskåret fra atkunne omfattes af medfinansieringsmodellen.Præcisering af udgiftsfordelingAf de almindelige bemærkninger til lovforslaget punkt2.2.4 samt til § 1 (§ 1, stk. 6) fremgår følgende: »For projek-ter vedrørende vandløb i byzone samt veje forventes det, atministeren vil fastlægge en udgiftsfordeling. Udgangspunk-tet er, at spildevandsforsyningsselskabets andel af investe-ringsudgifterne fra 1. januar 2015 udgør højst 75 pct. af desamlede investeringsudgifter, der er nødvendige for håndte-ring af tag- og overfladvand.«Da dette har givet anledning til usikkerhed vedrørende deprivate projekter, vil jeg gerne præcisere, at for så vidt angårprivate projekter er det dog hensigten, at spildevandforsy-ningsselskabets andel også efter 2015 kan udgøre op til 100pct. af de samlede udgifter, der er nødvendige for håndterin-gen af tag- og overfladeevand.«3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, RV, SF, EL og IA) indstiller lov-forslaget tilvedtagelse uændret.Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk Fol-keparties og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, atdet gamle håndværkerråd »Vis vand vejen – vand voldervanskeligheder« igen er kommet til ære og værdighed.Denne regering har lige inden jul fremlagt en klimatilpas-ningsplan eller en plan mod skybrud, som man også kan kal-de den, og i løbet af 2013 skal kommunerne også have enklimatilpasningsplan, der kan beskytte borgere, virksomhe-der, anlæg m.m. mod oversvømmelser.S, RV, SF og EL ser det som rettidig omhu og udtryk for,at vi lever op til det gamle håndværkerråd. Dette er i skarpkontrast til den tidligere regering, hvor klimaindsatsen be-stod af en tilpasningsstrategi, hvor ordene ad hoc indgik 26gange.Dette lovforslag er udtryk for en intelligent måde athåndtere oversvømmelser på.Der kan nu også laves løsninger på overfladen, veje, søer,åer m.m, som kan betales over spildevandstaksten. Det er in-telligent klimatilpasning, og det glæder partierne, at det erblevet til i samarbejde med kommunerne i forbindelse medkommuneaftalen for 2013.Der er også grund til at rose kommunerne for deres ind-sats både i forbindelse med aftalen og med de mange initia-tiver, der tages lokalt.Vi venter ikke, til vandet er i kælderen, men handler nu.Det er med klimatilpasning som med meget andet. Det erbilligere at forebygge end at stå med voldsomme oversvøm-melser.
Nu er det jo ikke en stor åben port til alle mulige vidtløf-tige projekter. Det skal sandsynliggøres, at det er den mestomkostningseffektive løsning, og dokumenteres, at alle ud-gifterne er til håndtering af tag- og overfladevand.Danmark står jo slet ikke alene med disse udfordringer.Derfor må det også forventes, at det vil give grønne danskearbejdspladser i eksporterhvervene de kommende år.Der er taget mange initiativer. Dette lovforslag sammenmed den nationale klimatilpasningsplan, tidligere lovforslagom oversvømmelseskort, rejsehold, klimalokalplaner m.m.er initiativer, som partierne er meget tilfredse med, og vistøtter varmt dette forslag.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelseved 3. behandling.Mindretallet mener, at grundtanken i selve lovforslaget ersund fornuft – for kommunerne skal selvfølgelig gennemfø-re de tiltag, der samlet set er billigst for samfundsøkonomi-en, borgerne og virksomhederne. Derfor er mindretallet ikkeimod tanken om at give forsyningsselskaber og kommunermulighed for at bruge overjordiske tiltag for at undgå over-svømmelser. Men mindretallet er imod tanken om at gøredet dyrere at være dansker og dyrere at drive virksomhed.Derfor vil vi ikke støtte op om, at borgere og virksomhedersspildevandsregning stiger med 2,5 mia. kr., d.v.s. en stig-ning på 25 pct.Mindretallet kan godt støtte op om forslaget, fordi miljø-ministeren fra Folketingets talerstol lovede, at de 2,5 mia.kr. allerede var besluttet og fastlagt, da man forhandledekommunernes økonomi for 2013, og derfor intet har at gøremed klimatilpasningerne, som dette lovforslag omhandler.Miljøministeren har endvidere i sin udtalelse til betænknin-gen fastlagt, at dette lovforslag intet har med de 2,5 mia. kr.at gøre. Mindretallet ville aldrig have accepteret en kommu-neaftale, som giver en ekstraregning på 2,5 mia. kr.Mindretallet gjorde det imidlertid under 1. behandlingklart, at vi ikke ville stemme for dette lovforslag, medmin-dre miljøministeren ændrer de nuværende spildevandstak-ster til en såkaldt trappemodel, så virksomhederne ikke ram-mes økonomisk hårdt. Trappemodellen nedsætter prisen forspildevandet gradvis, jo mere vand, der udledes, med denbegrundelse, at forbrugere med højt vandforbrug, når dernås en vis vandmængde, allerede har betalt deres bidrag tilkloaknettet – og mere til.Som reglerne er nu, betaler store vandforbrugende virk-somheder en væsentlig overpris for håndteringen af deresspildevand. Sammenlagt betaler det danske erhvervsliv enoverpris på op til 1,4 mia. kr. for behandling af sit spilde-vand i forhold til de udgifter, spildevandet reelt giver anled-ning til. Det skyldes den måde, man har valgt at konstruerebetalingsreglerne på, hvor alle udgifter forbundet med spil-devandsselskabets aktiviteter opkræves i forhold til forbru-get målt i kubikmeter.Med miljøministerens lovforslag stiger store vandforbru-gende virksomheders i forvejen for høje betaling med 25pct.Det er konkurrenceforvridende, og det vil koste arbejds-pladser bl.a. i slagtesvinsproduktionen, som i forvejen hardet rigtig svært i Danmark, med det resultat, at endnu flere
3
smågrise end i dag vil blive eksporteret til Tyskland for atblive slagtet frem for at blive slaget i Danmark.Mindretallet kan stemme for dette lovforslag, hvis miljø-ministeren kan sikre, at der indføres en trappemodel. Da vier enige i hensigten om de samfundsmæssigt billigste løs-ninger, ønsker vi forslaget tilbage til udvalget mellem 2. og3. behandling for at give miljøministeren mulighed for atkomme med en garanti for, at der snarest fremsættes et for-slag til en tilfredsstillende trappemodel, som evt. kan vedta-
ges inden sommerferien 2013. I så fald vil mindretallet kun-ne stemme for lovforslaget.Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteretmed medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang tilat komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-tænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt (RV)fmd.Andreas Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Sanne Rubinke (SF)Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V)Anni Matthiesen (V)nfmd.Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær (KF)Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 98Bilagsnr. Titel1Notat fra Landbrug & Fødevarer i forbindelse med foretræde for ud-valget den 13/12-122Høringssvar og høringnotat, fra miljøministeren3Notat fra Dansk Industri i forbindelse med foretræde for udvalget den13/12-124Henvendelse af 17/12-12 fra Fødevareforbundet NNF5Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget6Notat fra DANVA i forbindelse med foretræde for udvalget den10/1-1371. udkast til betænkning8Udtalelse fra miljøministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 98Spm.nr.123TitelSpm. om kommentar til notat fra Landbrug & Fødevarer, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til notat fra Dansk Industri, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil udarbejde en tabel, der sammenligner spilde-vandspriserne i kommuner, der har store vandforbrugere, med prisernei kommuner, der ikke har tilsvarende virksomheder, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om tilstedeværelsen af store vandforbrugende virksomheder i enkommune har indflydelse på prisen på vand og spildevand i den på-gældende kommune, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oversende en tabel, der sammenligner udgiften til vand forsammenlignelige virksomheder med stort vandforbrug i Danmark,Tyskland og Sverige, f.eks. inden for fødevareindustrien, til miljømi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor store takststigninger der ventes som følge af investe-ringerne i klimatilpasninger på ca. 2,5 mia. i 2013 på forskellige hus-standstyper i henholdsvis landzone og byzone, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at oversende en tabel over spildevandstaksterne i de forskel-lige kommuner, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om investeringerne på 2,5 mia. kr. i klimatilpasning i 2013 er etloft over de samlede kommunale investeringer, eller der kan investeresyderligere med samme finansieringsmodel, til miljøministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om der er indgået en aftale om fordelingen af de 2,5 mia. kr. tilklimainvesteringer mellem kommunerne, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at fremsende kopi af de beregninger, der ligger til grund forvurderingen af takststigninger for husstande og virksomheder som føl-
4
5
6
78
9
10
5
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2223
24
ge af investeringerne i klimatilpasninger, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om at redegøre for den procentvise stigning i spildevandstakster-ne for hhv. husstande og virksomheder, til miljøministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor stor en samlet takststigning en virksomhed som DanishCrown, der betaler ca. 1 pct. af spildevandsafledningen i Danmark, vilopleve med investeringerne i klimatilpasning, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, om der forventes en markant forøgelse af in-vesteringerne i klimatilpasninger og spildevandshåndtering efter 2013,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan klimatilpasningen på 2,5 mia. kr. i 2013 vil blivefinansieret over spildevandstaksterne, til miljøministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at vende tilbage til Folketinget, hvis der inddrages andre in-strumenter end de tre, der er nævnt i bemærkningerne til lovforslaget –vej, vådområder og vandløb, jf. høringssvarene, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at oversende en liste over de løsninger, som ministeren fin-der vil kunne finansieres inden for de tre nye områder – vej, vådområ-der og vandløb, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om drift og vedligehold af disse klimaanlæg skal dækkes afkommunernes driftsbudget, eller om denne udgift kan finansieres overden særlige takstfinansiering, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor lovforslaget ikke inddrager, eller beskriver megetfå, klimatiltag i landzoner, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm., om f.eks. etablering af vandløb med dobbeltprofil kunne væreen oplagt løsning i store sommerhusområder, til miljøministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en andel af de samlede investeringer i klimatilpas-ning den nye type af indsatser skønnes at udgøre, til miljøministeren,og ministerens svar herpåSpm., om gældende lovgivning rummer mulighed for at finansiere kli-matilpasningerne på 2,5 mia. kr. i 2013 over spildevandstaksterne,hvis de foretages som traditionelle løsninger i form af kloaker og ka-naler, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en besparelse ministeren forventer i klimatilpas-ningsløsninger, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget mindre regningen bliver som følge af de aftalteklimainvesteringer, hvis man forestiller sig et lignende skybrud i som-meren 2014, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 17/12-12 fra Fødevarefor-bundet NNF, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
6
25
2627282930
31
32
33
Spm. om de samlede kommunale spildevandsudgifter eller -provenueropgjort kommune for kommune i budget 2012 og/eller regnskab 2011,til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til notat af 8/1-13 fra DANVA, til miljøministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om spildevandsforsyningernes finansiering af løsninger i landzo-ner, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommunernes ansvar for at undgå oversvømmelser i landzo-ner m.v., til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om de omtalte 2,5 mia. kr. alene er et investeringsminimum ogikke er et loft, til miljøministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan klimatilpasningstiltag konkret skal indgå i forsy-ningsselskabernes regnskaber, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke oplysninger der skal lægges til grund for kommuner-nes godkendelse af taksterne, til miljøministeren, og ministerens svarherpåSpm., om det er i overensstemmelse med forureneren betaler-princip-pet, at bestemte typer virksomheder bliver opkrævet en langt størrebetaling end det, deres udledning af spildevand giver anledning til, tilmiljøministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren er enig i følgende udsagn: »Lovforslagets formåler alene at give kommunerne mere effektive og samfundsøkonomiskbilligere værktøjer til klimatilpasningsindsatsen. Lovforslaget har in-gen direkte sammenhæng med investeringsniveauet for klimatilpas-ningsindsatsen i kommunerne generelt, ligesom lovforslaget er udar-bejdet uafhængigt af den nuværende aftale om kommunernes økonomifor 2013«, til miljøministeren, og ministerens svar herpå