Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 96
Offentligt
1202222_0001.png
1202222_0002.png
1202222_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Bemyndigelse til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesstederm.v.) har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pernil-le Skipper (EL) i brev af 18. december 2012 stillet mig følgende spørgs-mål:Spørgsmål 3:”Vil ministeren kommentere de tilkendegivelser under 1. behandling,hvor der blev givet udtryk for bekymring om, hvorvidt de elever, somkommer til at flytte fra interne skoler til folkeskolen, får den støtte i fol-keskolen, som de har behov for?”Svar:Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er det regeringensmålsætning, at interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesste-der skal anvendes i mindre omfang, og at eleverne i højere grad skal in-kluderes i folkeskolen.I henhold til folkeskoleloven er kommunalbestyrelsen forpligtet til atgive alle elever i folkeskolen et relevant undervisningstilbud. Det gælderogså for elever, der af de sociale myndigheder er henvist til et dagbe-handlingstilbud eller anbragt på et anbringelsessted, der er beliggende ikommunen, og som flyttes fra den interne skole til folkeskolen.Efter de gældende regler kan der ydes følgende former for støtte til ele-ver i folkeskolen:1. Støtte til elever, der har behov for støtte inden for rammerne af denalmindelige undervisningDet fremgår af folkeskolelovens § 3 a, at elever, der har brug for støtte,som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentieringog holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden fag-
08-01-2013
2lig støtte. Det er skolens leder, der træffer beslutning om, hvorvidt enelev har brug for supplerende undervisning eller anden faglig støtte.Det fremgår desuden af folkeskolelovens § 3 a, at i de tilfælde, hvor derer behov herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe elevenmed at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegan-gen, fx i form af hjælp til elever med fysiske handicap.Der kan også efter lokal afgørelse anvendes tolærerordninger og under-visningsassistenter, som både kan hjælpe den enkelte elev og klassen somhelhed.I henhold til folkeskoleloven er kommunalbestyrelsen forpligtet til atstille de nødvendige undervisningsmidler vederlagsfrit til rådighed foreleverne. Hvis en elev har behov herfor, kan de nødvendige undervis-ningsmidler også omfatte særlige undervisningsmaterialer og tekniskehjælpemidler, fx en it-rygsæk.2. Støtte til elever i form af specialundervisning og anden specialpædago-gisk bistandTil elever, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, kander gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Denspecialpædagogiske bistand omfatter blandt andet specialpædagogiskrådgivning, særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidlersamt personlig assistance, der kan hjælpe eleven med at overvinde prakti-ske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, fx i form af hjælp tilelever med fysiske handicap.Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives i special-klasser og specialskoler. Der kan desuden gives specialundervisning oganden specialpædagogisk bistand til elever, hvis undervisning i den al-mindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervis-ningstimer ugentligt.Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand gives fortrinsvissom støtte i den almindelige klasse.Henvisning til specialklasser og specialskoler forudsætter, at det vil væremest hensigtsmæssigt at undervise eleven i kortere eller længere tid i spe-cialklasse eller specialskole, fx på grund af elevens svære psykiske, fysi-ske, sproglige eller sensoriske funktionsvanskeligheder.--- o0o ---Som det fremgår, har folkeskolen en bred vifte af muligheder for at givealle elever i folkeskolen et relevant undervisningstilbud, herunder også
3elever der af de sociale myndigheder er henvist til et dagbehandlingstil-bud eller anbragt på et anbringelsessted.Jeg skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at forældrene efter degældende regler har mulighed for at klage til Klagenævnet for Specialun-dervisning over kommunalbestyrelsens afgørelse om at flytte en elev fraen intern skole i et dagbehandlingstilbud eller et anbringelsessted til fol-keskolen. Klagefristen er 4 uger.
Med venlig hilsen
Christine Antorini