Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 96
Offentligt
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
11-01-2013I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Bemyndigelse til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesstederm.v.) har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pernil-le Skipper (EL) i brev af 18. december 2012 stillet mig følgende spørgs-mål:Spørgsmål 2:”Efter lovforslaget bliver ministeren bemyndiget til at fastsætte regler omminimumsstørrelsen af interne skoler i dagbehandlingstilbud og på an-bringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at fastsætte reglerom, at en intern skole skal være normeret til mindst 10 elever ved skole-årets begyndelse. Vil ministeren overveje at udnytte bemyndigelse til ogsåat fastsætte regler om adgang til dispensation fra minimumsstørrelsen på10 elever, hvor der i særlige tilfælde af hensyn til elever er behov for det– dvs. en dispensationsadgang ud over de i lovforslaget nævnte over-gangsordninger?”Svar:Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, viserden tværministerielle arbejdsgruppes analyse, at der fortsat er behov forat styrke kvaliteten af undervisningen i de interne skoler og for at under-støtte, at en større andel af de anbragte børn og unge får et undervis-ningstilbud i folkeskolen.For så vidt angår de interne skoler på anbringelsessteder viser analysenoverordnet, at skolerne har svært ved at redegøre præcist for antallet aftimer, der undervises i i de enkelte fag. Analysen viser endvidere, at un-dervisningen fokuserer på fag som dansk, matematik og engelsk, ligesomde fleste elever fokuserer på dansk, matematik og engelsk i forbindelsemed aflæggelse af folkeskolens afgangsprøver. En relativ høj andel afeleverne fritages for andre fag i fagrækken, obligatoriske test samt af-gangsprøver. Disse resultater skal ses i lyset af, at flertallet af elever ifølgeskolernes vurdering ikke er fagligt alderssvarende.
2Arbejdsgruppen har desuden henvist til, at tidligere undersøgelser ogstatistiske analyser af unges gennemførelse af folkeskolen og unges efter-følgende uddannelsesniveau har vist, at langt flere unge, der har væretanbragt i anbringelsessteder, ikke har gennemført folkeskolens afgangs-prøver og heller ikke har fået en videre uddannelse.Det er arbejdsgruppens vurdering, at der er behov for at styrke tilsynetmed de interne skoler for at sikre, at eleverne får tilbudt den fulde fag-række, at minimumstimetallene bliver overholdt, og at der kun gives fri-tagelser for fag, når betingelserne herfor er opfyldt.Det er på den baggrund, at det foreslås i lovforslaget, at børne- og un-dervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelses-steder.Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at en internskole skal være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse,før at den interne skole kan oprettes i det pågældende dagbehandlingstil-bud eller anbringelsessted.Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse på 10 elever vil der kunne til-vejebringes et undervisnings- og læringsmiljø, der både kan tilgodeseelevernes faglige og sociale kompetencer, herunder at eleverne kan tilby-des den fulde fagrække.Jeg skal i denne forbindelse pege på, at det som en overgangsordning forskoleåret 2013/14 vil blive fastsat, at interne skoler skal være normeret tilmindst 6 elever.For skoleåret 2013/14 vil der også blive fastsat en særlig overgangsord-ning for børn med asperger m.v., der har behov for et lille undervis-ningsmiljø. Disse børn vil efter kommunens bestemmelse kunne fortsæt-te skolegangen på den interne skole, selv om skolen ikke opfylder kravetom minimumsstørrelsen.Jeg går ud fra, at de interne skoler efter skoleåret 2013/14 anvender mu-lighederne for holddannelse og meget små klasser for at tilgodese børnmed behov for et lille undervisningsmiljø. Hvis der er behov herfor, erdet også muligt ved afskærmning at indrette klasselokalet med individuel-le arbejdspladspladser.De foreslåede overgangsordninger for skoleåret 2013/14 giver kommu-ner og institutioner mulighed for at tilpasse sig kravet om, at en internskole skal være normeret til mindst 10 elever.
3Herudover vil kommunalbestyrelsen få mulighed for at viderehenvise etbarn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbrin-gelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som detpågældende barn af de sociale myndigheder er blevet henvist til eller an-bragt i.Denne mulighed forventes navnlig anvendt i de tilfælde, hvor der ikkekan oprettes en intern skole på institutionen.Der vil desuden blive fastsat en særlig ordning for skibsprojekter. Jeghenviser i den forbindelse til mit svar på spørgsmål 4.Jeg finder ikke, at der er grundlag for yderligere dispensationer fra mini-mumsstørrelsen af interne skoler.
Med venlig hilsen
Christine Antorini