Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 96
Offentligt
1198522_0001.png
1198522_0002.png
1198522_0003.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
Ministeriet for Børn ogUndervisningMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
19-12-2012I forbindelse med behandlingen af (L 96) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Bemyndigelse til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsesstederm.v.) har udvalget i brev af 5. december 2012 stillet mig følgendespørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. december 2012 fraLandsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud,jf. L 96 - bilag 2.”Svar:Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, blevder i november 2011 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der blandtandet fik til opgave at iværksætte en undersøgelse af kvaliteten af under-visningen i de interne skoler på anbringelsessteder.Arbejdsgruppens analyse viser, at der fortsat er behov for at styrke kvali-teten af undervisningen i de interne skoler og for at understøtte, at enstørre andel af de anbragte børn og unge får et undervisningstilbud ifolkeskolen.For så vidt angår de interne skoler på anbringelsessteder viser analysen,at skolerne har svært ved at redegøre præcist for antallet af timer, derundervises i i de enkelte fag. Analysen viser endvidere, at undervisningenfokuserer på fag som dansk, matematik og engelsk. Disse resultater skalses i lyset af, at flertallet af elever ifølge skolernes vurdering ikke er fag-ligt alderssvarende.Arbejdsgruppen har desuden henvist til, at tidligere undersøgelser ogstatistiske analyser af unges gennemførelse af folkeskolen og unges efter-følgende uddannelsesniveau har vist, at langt flere unge, der har væretanbragt i anbringelsessteder, ikke har gennemført folkeskolens afgangs-prøver og heller ikke har fået en videre uddannelse.
2Det er arbejdsgruppens vurdering, at der på den baggrund er behov forat styrke tilsynet med de interne skoler for at sikre, at eleverne får tilbudtden fulde fagrække, at minimumstimetallene bliver overholdt, og at derkun gives fritagelser for fag, når betingelserne herfor er opfyldt.Det er på den baggrund, at det foreslås i lovforslaget, at børne- og un-dervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om minimums-størrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelses-steder.Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at en internskole skal være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse,før at den interne skole kan oprettes i det pågældende dagbehandlingstil-bud eller anbringelsessted.Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse på 10 elever vil der kunne til-vejebringes et undervisnings- og læringsmiljø, der både kan tilgodeseelevernes faglige og sociale kompetencer, herunder at eleverne kan tilby-des den fulde fagrække.Jeg skal i denne forbindelse pege på, at det som en overgangsordning forskoleåret 2013/14 vil blive fastsat, at interne skoler skal være normeret tilmindst 6 elever.For skoleåret 2013/14 vil der også blive fastsat en særlig overgangsord-ning for børn med asperger m.v., der har behov for et lille undervis-ningsmiljø. Disse børn vil efter kommunens bestemmelse kunne fortsæt-te skolegangen på den interne skole, selv om skolen ikke opfylder kravetom minimumsstørrelsen.Jeg går ud fra, at de interne skoler efter skoleåret 2013/14 anvender mu-lighederne for holddannelse og meget små klasse for at tilgodese børnmed behov for et lille undervisningsmiljø. Hvis der er behov herfor, erdet også muligt ved afskærmning at indrette klasselokalet med individuel-le arbejdspladspladser.Aspergers syndrom er et meget sjældent forekommende syndrom. Detvurderes, at det forekommer hos ca. 0,5 procent af samtlige børn.De foreslåede overgangsordninger for skoleåret 2013/14 giver kommu-ner og institutioner mulighed for at tilpasse sig kravet om, at en internskole skal være normeret til mindst 10 elever.Herudover vil kommunalbestyrelsen få mulighed for at viderehenvise etbarn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbrin-gelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som det
3pågældende barn af de sociale myndigheder er blevet henvist til eller an-bragt i.Denne mulighed forventes navnlig anvendt i de tilfælde, hvor der ikkekan oprettes en intern skole på institutionen.Som påpeget af Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skole-behandlingstilbud i deres høringssvar vil forslaget også øge mulighedernefor, at anbringelsesstederne kan samarbejde med henblik på at skabe etstørre fagligt miljø til gavn for anbragte børn.Jeg skal også gøre opmærksom på, at i de tilfælde, hvor det ikke er muligtat henvise et barn til specialundervisning i et dagbehandlingstilbud elleranbringelsessted, er kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbe-handlingstilbuddet eller anbringelsesstedet ligger, forpligtet til at tilbydeet relevant undervisningstilbud til det pågældende barn i folkeskolen.Hvis kommunalbestyrelsen ikke umiddelbart har et relevant undervis-ningstilbud i folkeskolen, må der som en midlertidig foranstaltningiværksættes enkeltmandsundervisning.Efter de gældende regler skal kommunalbestyrelsen i sådanne tilfældeuden ophør undersøge muligheden for at henvise eleven til et relevantundervisningstilbud i en almindelig folkeskole eller en specialskole i elleruden for kommunen.Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbudpeger på, at der er nogle skoleledere på interne skoler, hvor eleverne erblevet flyttet mere end to skoleår for hvert kalenderår, der ikke har gen-nemført uddannelsen til lærer i folkeskolen.Jeg skal hertil bemærke, at det er foreslået i lovforslaget, at undervisnin-gen på interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, der har gennemførtuddannelsen til lærer i folkeskolen.På grundlag af den tværministerielle arbejdsgruppes analyse af kvalitetenaf undervisningen i interne skoler, finder jeg ikke grundlag for at ændrelovforslaget på dette punkt.
Med venlig hilsen
Christine Antorini