Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 96 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Børn og UndervisningNovember 2012
Høringsnotat
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Krav til minimumsstørrelsen af interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder og kvalifi-kationskrav til lærerpersonalet m.v.)I. Indledning
Lovforslaget blev den 9. oktober 2012 sendt i høring hos 24 myndigheder og organisationer m.v. ogoffentliggjort på Høringsportalen.Af de 24 hørte myndigheder og organisationer m.v. har 15 afgivet høringssvar inden fristens udløb den29. oktober 2012 kl. 12.00.Der vedlægges en oversigt over de myndigheder og organisationer m.v., der har afgivet høringssvar.II. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
1. Generelle bemærkninger
Børne- og Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Danske Handicaporganisationer, Institutfor Menneskerettigheder, KL, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, Landssamrådet af PPR-chefer, Skole ogForældre og Skolelederforeningen kan støtte lovforslaget. Børnerådet kan som udgangspunkt støttelovforslaget.Børne- og Kulturchefforeningen peger på, at der for anbragte børn virkelig er behov for at få strammetop på retningslinjerne, således at anbragte børn får det bedst mulige undervisningstilbud. DanmarksLærerforening finder det yderst relevant, at der bliver stillet krav til kvaliteten af undervisningen på in-terne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.Danske Handicaporganisationer peger på, at brugen af interne skoler altid bør overvejes nøje. Dennemulighed bør kun anvendes så lidt som muligt og så kortvarigt som muligt. Skolelederforeningen erenig i målsætningen om, at flere børn skal inkluderes i folkeskolen.KL lægger megen vægt på, at den foreslåede overgangsordning i skoleåret 2013/14 om fastsættelse afminimumsstørrelsen for interne skoler på 6 elever fastholdes i lovforslaget.Socialpædagogernes Landsforbund bifalder intentionerne i lovforslaget om at sikre og styrke det under-visningsfaglige grundlag for anbragte børn. De påtænkte ændringer er dog ikke uden konsekvenser fordele af den eksisterende gode og faglige praksis, herunder at sikre en optimal inklusion i folkeskolen.Danske Regioner er grundlæggende enig i målsætningen om en generel styrkelse af kvaliteten af under-visningen på interne skoler. Danske Regioner er dog i tvivl om, hvorvidt lovforslaget øger kvaliteten
Sagsnr.: 000.42N.351ved at fastsætte en minimumsstørrelse for interne skoler. Danske Regioner og Forbundet for Pædago-ger og Klubfolk (BUPL) peger på, at undervisningstilbuddet og det sociale tilbud må være sammen-hængende. Denne sammenhæng er ofte en forudsætning for anbragte børns indlæring.2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer
a. Minimumsstørrelsen for interne skoler
Børnerådet peger på, at det er vigtigt, at kravet om minimumsstørrelsen for interne skoler alene drejersig om den interne skoles størrelse. Der er en del elever, der ikke kan modtage undervisning i storegrupper.Danske Regioner gør opmærksom på, at kommunerne efterspørger anbringelsessteder med intern sko-le. Såfremt minimumsstørrelsen på 10 elever fastholdes, vil det ikke være muligt at drive intern skole påen række af de regionale anbringelsessteder.Forbundet for Pædagoger og Klubfolk (BUPL) undrer sig over, hvorfor minimumsstørrelsen er fastsattil 10 elever. Det afgørende er kvaliteten af undervisningen og ikke den interne skoles størrelse. For-bundet foreslår, at det overlades til kommunalbestyrelsen at fastsætte minimumsstørrelsen for interneskoler.Foreningen af Danske Døgninstitutioner foreslår, at minimumsstørrelsen fastsættes til 8 elever. Efterforeningens opfattelse kan intentionerne med lovændringen opfyldes med denne minimumsstørrelse.Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud finder, at der er mange godegrunde til at sikre en vis minimumsstørrelse for interne skoler. Efter landsforeningens opfattelse er derdog elever med asperger, social angst og lignende, der har behov for små læringsmiljøer. Landsforenin-gen foreslår derfor, er der gives mulighed for dispensation fra kravet om minimumsstørrelsen for inter-ne skoler.Landssamrådet af PPR-chefer finder, at fastsættelse af minimumsstørrelsen for interne skoler er med tilat sikre et mere robust undervisnings- og læringsmiljø med flere muligheder for at tilgodese elevernesåvel fagligt som socialt.Skole og Forældre og Socialpædagogernes Landsforbund er bekymret for, at fastsættelse af minimums-størrelsen for interne skoler kan modvirke intentionen om, at anbragte børn får et undervisningstilbud ifolkeskolen. Når interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder er afhængig af et bestemtelevtal, har institutionerne en økonomisk fordel ved at lade barnet forblive på den interne skole.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDer blev i november 2011 nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Finansministeriet, KL, So-cial- og Integrationsministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning (formand), der blandt andetskulle iværksætte en undersøgelse af kvaliteten af undervisningen i de interne skoler på anbringelsesste-der.Arbejdsgruppens analyse af kvaliteten af undervisningen på anbringelsessteder fremgår af rapporten”Afrapportering fra den tværministerielle arbejdsgruppe om anbragte børns og unges undervisning påinterne skoler” fra maj 2012.2
Sagsnr.: 000.42N.351Arbejdsgruppens analyse viser, at der fortsat er behov for at styrke undervisningen i de interne skolerog for at understøtte, at en større andel af de anbragte børn og unge får et undervisningstilbud i folke-skolen. Analysen viser overordnet, at skolerne har svært ved at redegøre præcist for antallet af timer,der undervises i i de enkelte fag. Analysen viser endvidere, at undervisningen fokuserer på fag somdansk, matematik og engelsk. En relativt høj andel af eleverne fritages for andre fag i fagrækken, obliga-toriske test samt afgangsprøver. Disse resultater skal ses i lyset af, at flertallet af eleverne ifølge skoler-nes vurdering ikke er fagligt alderssvarende.Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse på 10 elever for interne skoler vurderer ministeriet, at der kantilvejebringes et undervisnings- og læringsmiljø, der både kan tilgodese elevernes faglige og socialekompetencer. Som en overgangsordning for skoleåret 2013/14 vil minimumsstørrelsen for interne sko-ler dog blive fastsat til 6 elever.Ministeriet skal i den forbindelse pege på, at specialundervisningen på en intern skole ligesom special-undervisningen i en folkeskole omfatter hele folkeskolens fagrække, jf. folkeskolelovens § 5, stk. 1-4, §19 c, stk. 2, og § 19 d, stk. 2 og 4. Der er dog mulighed for, at fagene kan gives til eleverne på andreklassetrin end nævnt i de anførte bestemmelser.Det er kun i de tilfælde, hvor en elev har usædvanlige store vanskeligheder i et fag, således at det ikkeskønnes hensigtsmæssigt at give eleven specialundervisning i faget, at eleven kan fritages for faget, dogikke fagene dansk og matematik. Forældrene skal samtykke i fritagelsen og pædagogisk-psykologiskrådgivning skal inddrages. Det er en betingelse, at eleven får anden undervisning i timerne for det på-gældende fag.På denne baggrund kan ministeriet ikke være enigt i, at det skal overlades til kommunalbestyrelsen atfastsætte minimumsstørrelsen for interne skoler, ligesom ministeriet heller ikke kan være enigt i, at mi-nimumsstørrelsen for interne skoler skal fastsættes til 8 elever. Ministeriet skal i denne forbindelse be-mærke, at fastsættelse af minimumsstørrelsen for interne skoler ikke hindrer, at de interne skoler kananvende folkeskolelovens bestemmelser om holddannelse. Der er også mulighed for, at der efter degældende regler kan oprettes meget små klasser på interne skoler, hvis eleverne har behov herfor.Det fremgår af høringssvaret fra Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstil-bud, at landsforeningen foreslår, at der indføres en dispensationsadgang for kravet om minimumsstør-relsen for interne skoler for elever med asperger, social angst og lignende, der har behov for et lille un-dervisningsmiljø.For at imødekomme hensynet til børn med asperger m.v., der har behov for et lille undervisningsmiljø,vil der som en yderligere overgangsordning for skoleåret 2013/14 blive fastsat regler om, at børn, derfør den 1. august 2013 er blevet henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted,og henvist til specialundervisning på institutionen på grund af barnets helt særlige behov, fx aspergerssyndrom, kan fortsætte skolegangen på institutionen, uanset at den interne skole ikke opfylder kraveneom minimumsstørrelsen for interne skoler.Det vil være kommunalbestyrelsen, der tager stilling til, om barnet kan fortsætte skolegangen på institu-tionen.
3
Sagsnr.: 000.42N.351Ministeriet går ud fra, at de interne skoler efter skoleåret 2013/14 anvender mulighederne for holddan-nelse og meget små klasser for at tilgodese elever, der har behov for et lille undervisningsmiljø.Skole og Forældre og Socialpædagogernes Landsforbund er bekymret for, at fastsættelse af minimums-størrelsen for interne skoler kan modvirke intentionen om, at anbragte børn får et undervisningstilbud ifolkeskolen.Ministeriet skal hertil bemærke følgende:Efter de gældende regler er det kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddeteller anbringelsesstedet ligger (beliggenhedskommunen), der følger udviklingen hos elever, der modta-ger specialundervisning i et dagbehandlingstilbud eller et anbringelsessted. Beliggenhedskommunentager efter forhandling med den anbringende kommune og institutionen mindst én gang om året stillingtil, om specialundervisningen skal fortsætte eller ændres, eller om eleven skal henvises til et undervis-ningstilbud i folkeskolen. Beslutningen træffes på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering ogefter samråd med eleven og forældrene.Det er således kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen og ikke dagbehandlingstilbuddet elleranbringelsesstedet, der tager stilling til, om eleven fortsat skal henvises til specialundervisning på institu-tionen eller henvises til et undervisningstilbud i folkeskolen.b. Muligheden for at henvise et barn, der er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i
et anbringelsessted, til et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted
Foreningen af Danske Døgninstitutioner peger på, at der er mange interne skoler, der ikke har mulig-hed for at samarbejde med et andet relevant undervisningstilbud på grund af de geografiske afstande.Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud kan støtte forslaget, da detøger mulighederne for, at anbringelsesstederne kan samarbejde med henblik på at skabe et større fagligtmiljø til gavn for anbragte børn.Børne- og Kulturchefforeningen ser med tilfredshed på muligheden for at henvise et barn til et andetdagbehandlingstilbud eller anbringelsessted.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet foreslås i lovforslaget, at børne- undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, atkommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen får mulighed for at henvise et barn til specialundervis-ning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller anbringel-sessted, som det pågældende barn af de sociale myndigheder er blevet henvist til eller anbragt i.Forslaget skal ses som en mulighed for kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen efter godken-delse fra den anbringende kommune at henvise barnet til et undervisningstilbud i et andet dagbehand-lingstilbud eller anbringelsessted. Hvis denne mulighed ikke er til stede, fx på grund af de geografiskeforhold, må kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen efter drøftelse med den anbringendekommune henvise barnet til et undervisningstilbud i folkeskolen, herunder en specialklasse eller enkommunal specialskole.
4
Sagsnr.: 000.42N.351Forslaget vil også, som Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud harpeget på, øge mulighederne for, at anbringelsesstederne kan samarbejde med henblik på at skabe etstørre fagligt miljø til gavn for anbragte børn.Som det fremgår af lovforslaget, forventes det, at de påtænkte regler om henvisning til specialundervis-ning i et andet dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted særligt vil blive anvendt i de tilfælde, hvorbarnet af de sociale myndigheder er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelses-sted, hvor der ikke er mulighed for at oprette en intern skole på grund af de foreslåede regler om mini-mumsstørrelsen af interne skoler.c. Kvalifikationskrav til lærerpersonalet
Børnerådet finder, at børn på interne skoler har lige så meget ret til en kvalificeret undervisning sombørn i folkeskolen. Landssamrådet af PPR-chefer peger på, at undervisningen på de interne skoler børvaretages af personale med et højt specialpædagogisk fagligt niveau, da de varetager undervisningen afde mest sårbare og udsatte børn.Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud foreslår, at andre lærere endlærere, der har gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen, også skal have mulighed for at tilrette-lægge undervisningen på en intern skole, fx lærere fra den frie læreruddannelse og Statens Erhvervspæ-dagogiske Læreruddannelse.Skole og Forældre har forståelse for, at undervisningen på interne skoler tilrettelægges af en lærer, derhar gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen med henblik på at sikre det faglige niveau. Skole ogForældre peger dog på, at elever på interne skoler ofte har behov for andre faggrupper, da elevernegenerelt ikke er lige så undervisningsparate som elever i folkeskolen. Socialpædagogernes Landsforbunder enig heri. Socialpædagogernes Landsforbund peger derfor på, at det er vigtigt at fastholde lovforsla-get bestemmelse om, at varetagelse af undervisningen på interne skoler kan udføres af andet kvalificeretpersonale.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet fremgår af lovforslaget, at børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte kvalifika-tionskrav til lærerpersonalet i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkesanvendt til at fastsætte regler om, at undervisningen i interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, derhar gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen.Som baggrund for forslaget skal ministeriet henvise til rapporten ”Afrapportering fra den tværministe-rielle arbejdsgruppe om anbragte børns og unges undervisning på interne skoler” fra maj 2012.Det foreslås i rapporten, at der sker en styrkelse af de interne skolers undervisning ved at sikre, at un-dervisningen tilrettelægges af lærere, der har gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen. Arbejds-gruppen har fundet, at dette forslag er tilstrækkeligt til at sikre kvaliteten af undervisningen på interneskoler.Ministeriet skal også henvise til, at det fremgår af Rambølls rapport ”Kortlægning af undervisning pådøgninstitutioner, opholdssteder og dagbehandlingstilbud” fra marts 2012, at størstedelen af undervis-ningen på interne skoler varetages af lærerpersonale, der har gennemført uddannelsen til lærer i folke-skolen. 35 procent af eleverne har dog haft undervisning, der har været varetaget af en pædagog.5
Sagsnr.: 000.42N.351
Ministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for at ændre det foreslåede kvalifikationskrav for læ-rerpersonalet på interne skoler.d. De sikrede døgninstitutioner
Institut for Menneskerettigheder finder, at børn, der er anbragt på de sikrede afdelinger, bør have mu-lighed for gå i en skoleordning med mindst 10 elever.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerMinisteriet er enigt med Institut for Menneskerettigheder i, at børn på de sikrede afdelinger bør havemulighed for at gå i en skoleordning med mindst 10 elever. Ministeriet vil derfor i vejledningen til be-kendtgørelsen om specialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder henstille til regio-nerne, at de interne skoler for børn, der er anbragt på de sikrede afdelinger, mindst er normeret til 10elever.d. Tilsynet med interne skoler
Børne- og Kulturchefforeningen efterlyser kommentarer i lovforslaget om kommunernes tilsyn medundervisningen på de interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.Ministeriet for Børn og Undervisnings bemærkningerDet fremgår af § 11, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om specialundervisning i dag-behandlingstilbud og anbringelsessteder, at overenskomsten mellem kommunalbestyrelsen og dagbe-handlingstilbuddet eller anbringelsesstedet skal indeholde bestemmelser om tilsynsfunktionen og densindhold.Det skal derfor fremgå af overenskomsten, hvorledes beliggenhedskommunen udøver sin tilsynsfor-pligtelse, herunder hvilke personer der varetager tilsynsopgaven for kommunalbestyrelsen. Det skal idenne forbindelse blandt andet sikres, at de tilsynsførende har adgang til at overvære undervisningen.Det er kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedetligger, der har ansvaret for, at undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-len, jf. folkeskolelovens § 40, stk. 1.For at imødekomme Børne- og Kulturchefforeningens ønske vil der blive indsat et afsnit i lovforslagetom kommunalbestyrelsens tilsyn med interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
6