Jeg vil godt sige tak til alle ordførerne for en bred opbakning til, at det selvfølgelig er vigtigt for børn og unge, som af forskellige grunde er på et opholdssted, hvor der er interne skoler, at de, hvis ikke de har mulighed for at få undervisning i den lokale folkeskole, så skal have et undervisningstilbud, som også er rigtig godt for dem.
De har selvfølgelig ligesom alle andre børn ret til at blive udfordret til at blive så dygtige, som de kan.
Derfor er jeg også glad for, at alle har læst det og taget de anbefalinger, der er kommet, til efterretning, altså den evaluering, der har været om kvaliteten af undervisningen på de interne skoler og opholdssteder.
Der er nogle steder, hvor den er rigtig fin, og der er selvfølgelig også en direkte sammenhæng, sådan at de steder, hvor der er en gruppe elever og undervisningen varetages af lærere, også giver langt bedre muligheder for, at eleverne får den vifte af fag og kompetencer, de skal have med sig, for at de også får en chance i livet, efter de har afsluttet deres afgangsprøve.
Der har været nogle bekymringer hos bl.a.
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Enhedslisten i forhold til elever, som måske har nogle helt særlige udfordringer, når de skal lære.
Det kan være børn og unge med asperger, som også er i folkeskolen, og hvor der jo er den samme problematik, nemlig hvordan man laver et undervisningsmiljø, hvor de børn og unge kan sidde måske som en lille gruppe et stille og roligt sted, og hvor der er nogle andre rammer, end når man sidder i en større klasse.
Det er der taget højde for her i lovforslaget.
Først vil der for skoleåret 2013-14 blive fastsat en særlig overgangsordning for børn med asperger, som har behov for bl.a.
et lille undervisningsmiljø.
Det betyder, at disse børn efter kommunens bestemmelse vil kunne fortsætte skolegangen på den interne skole, selv om skolen ikke opfylder kravet om minimumsstørrelsen på de ti elever.
Men det betyder så også, at jeg selvfølgelig går ud fra, at de interne skoler efter 2014 vil bruge mulighederne for holddannelse og meget små klasser for at tilgodese børn, som har behov for et lille undervisningsmiljø.
Det er dermed også et svar til Liberal Alliance om, at når lovforslaget angiver hold på mindst ti elever, er det selvfølgelig for at få en vis volumen til at kunne have et undervisningsmiljø med lærerkræfter i forhold til det her, men det er stadig væk sådan, at man kan bruge holddelingsreglerne til at kunne lave nogle forløb, som passer til børn, der har nogle særlige udfordringer
Nu skal man jo så huske på, at de her børn og unge, som er på interne skoler på opholdssteder, kan være der af mange, mange forskellige grunde.
Der er højst sandsynligt ikke særlig mange af dem, som på den måde vil have nogle helt særlige diagnoser – det kan der være nogle af dem der har, men det vil der jo også være børn der har i den almindelige folkeskole.
Det er derfor, at vi er optaget af, at man som udgangspunkt skal gøre alt for, at de børn og unge kan gå i deres lokale skole og få det skoletilbud, der betyder, at de også er sammen med deres kammerater og er det så meget som muligt som en del af et helt almindeligt liv, som børn og unge har i den alder.
Men det ændrer ikke ved, at der er nogle muligheder for at få interne skoler, for det er jo et lille klassemiljø, så man også der kan tage hensyn til nogle, der har brug for særlig støtte eller nogle helt særlige undervisningsmiljøforhold.
Der har været nogle spørgsmål i øvrigt.
Kan man nu være sikker på, at børn og unge vil få den støtte, de så har behov for, hvis de går på deres lokale skole?
Jeg synes, det er nogle gode spørgsmål at få afklaret i forbindelse med udvalgsarbejdet.
Jeg ser frem til de spørgsmål, der er der.
Helt grundlæggende:
Igen, tak for den brede modtagelse, for det er rigtig, rigtig vigtigt, at den her gruppe af børn og unge selvfølgelig også skal have et skoletilbud med hele viften af fag, sådan at de har en god chance for efterfølgende at gennemføre en ungdomsuddannelse.