Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 94 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.L 94
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 00. marts 2013
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og omsundhedsfaglig virksomhed og sundhedsloven(Midlertidig autorisationsfratagelse ved manglende medvirken ved tilsyn og mulighed for Sundhedsstyrelsen for at stillesundhedsmæssige krav til behandlingssteders virksomhed)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagMinisteren for sundhed og forebyggelse har stillet 1 æn-dringsforslag til vedtagelse.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. november 2012 og vartil 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Sundhed- ogForebyggelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelsesendte den 21. september 2012 dette udkast til udvalget, jf.SUU alm. del – bilag 480(folketingsåret 2011-12). Den 28.november 2012 sendte ministeren for sundhed og forebyg-gelse de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til ministeren for sund-hed- og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af [ ]Til § 31)Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:»Stk. 3.§ 6 stk. 3, i lov om autorisation af sundhedsperso-ner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelsenr. 877 af 4. august 2011, er forsat gældende for Sundheds-styrelsens påbud i h.t. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1.juli 2013, og som ikke senere er ophævet. § 6, stk. 3, 4 og 5,og § 9, stk. 1, i lov om autorisation af sundhedspersoner ogom sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr.877 af 4. august 2011, er forsat gældende for Sundhedssty-relsens påbud i henhold til § 6, stk. 3, som er meddelt førden 1. juli 2013, og som ikke senere er ophævet.Stk. 4.§ 6, stk. 3, 4 og 5, og § 9, stk. 1, i lov om autorisa-tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
DokumentIdJournalnummer
2
jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, er forsatgældende for Sundhedsstyrelsens påbud i h.t. § 6, stk. 3,som, jf. stk. 3, er meddelt efter den 1. juli 2013.«Stk. 3 bliver herefter til stk. 5.[Overgangsbestemmelse vedrørende arbejdsforbud]BemærkningerTil nr. 1Det forslås, at Sundhedsstyrelsens påbud om medvirkentil oplysning af egnethedssager og Sundhedsstyrelsens ar-bejdsforbud udstedt før den 1. juli 2013 også efter ikrafttræ-delsestidspunktet skal behandles efter de gældende regler.Påbud om medvirken til oplysning af en egnethedssagudstedt inden den 1. juli 2013 kan således også efter den 1.juli 2013 følges op med arbejdsforbud, hvis sundhedsperso-nen ikke efterkommer påbuddet.Arbejdsforbud (både dem, der er udstedt før den 1. juli2013 efter de gældende regler, og dem, der er udstedt efterden 1. juli 2013 i h.t. overgangsbestemmelsen) kan såledesogså efter den 1. juli 2013 medføre permanent autorisations-fratagelse ved manglende efterlevelse.Påbud om medvirken til oplysning af en egnethedssagmeddelt før den 1. juli 2013Baggrunden for den foreslåede ændring i § 3, stk. 3, 1.pkt., er, at manglende overholdelse af Sundhedsstyrelsenspåbud om at medvirke til oplysning af egnethedssag, jf. § 6,stk. 2, i lov om autorisation af sundhedspersoner og omsundhedsfaglig virksomhed, som er meddelt før den 1. juli2013, også skal kunne medføre en tilsynsforanstaltning, hvisden manglende overholdelse foregår efter den 1. juli 2013.Der henvises til overgangsbestemmelsen i lovforslagets §3, stk. 2, hvorefter påbud, jf. § 6, stk. 2, som er meddelt førden 1. juli 2013, ikke kan medføre midlertidig virksomheds-indskrænkning eller autorisationsfratagelse, jf. lovforslagets§ 1, nr. 4.Der henvises også til lovforslaget § 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1,hvorved § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) foreslås ophævet medikrafttræden den 1. juli 2013.Derfor foreslås det, at manglende overholdelse af påbud,jf. § 6, stk. 2, meddelt før den 1. juli 2013, og som ikke se-nere er ophævet, fortsat skal kunne håndhæves med et på-bud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) hvis den manglendeoverholdelse finder sted eller kommer til tilsynsmyndighe-dens kendskab efter den 1. juli 2013.Det bemærkes, at påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud)kun kan anvendes som tilsynssanktion efter den 1. juli 2013,hvis der er konstateret manglende overholdelse af et påbud,jf. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013. Hjemlentil at meddele påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) ophævessom udgangspunkt pr. 1. juli 2013, jf. lovforslagets § 1, nr.1, jf. § 3, stk. 1.Arbejdsforbud meddelt før den 1. juli 2013Baggrunden for den foreslåede ændring i § 3, stk. 3, 2.pkt., er, at manglende overholdelse af Sundhedsstyrelsenspåbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, somer meddelt før den 1. juli 2013, forsat skal være gældendeog kunne håndhæves efter den 1. juli 2013.Der henvises til lovforslaget § 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1,hvorved § 6, stk. 3, foreslås ophævet med ikrafttræden den1. juli 2013. Om baggrunden herfor henvises til pkt. 3.2. ilovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkninger-ne til lovforslagets § 1, nr. 1.Med ophævelsen af § 6, stk. 3, vil der kunne opstå usik-kerhed om, hvordan påbud (arbejdsforbud), som er meddeltfør den 1. juli 2013, skal håndteres efter den 1. juli 2013.Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at der fortsatefter den 1. juli 2013 er et gældende retsgrundlag for Sund-hedsstyrelsen påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) meddeltfør den 1. juli 2013.Det sikres også, at der fortsat efter den 1. juli 2013 erhjemmel til at afskære adgangen til at påklage Sundhedssty-relsens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) meddelt før den1. juli 2013, til ministeren for sundhed og forebyggelse, jf. §6, stk. 4.Endelig sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 erhjemmel til, at manglende efterlevelse af Sundhedsstyrel-sens påbud (arbejdsforbud), jf. § 6, stk. 3, meddelt før den 1.juli 2013 kan medføre permanent autorisationsfratagelse, jf.§ 6, stk. 5, jf. § 9, stk. 1.Arbejdsforbud meddelt efter den 1. juli 2013Det foreslås i § 3, stk. 4, at Sundhedsstyrelsens påbud, jf.den gældende § 6, stk. 3, i lov om autorisation af sundheds-personer og om sundhedsfaglig virksomhed, (arbejdsfor-bud), som i h.t. den foreslåede § 3, stk. 3, er meddelt efterden 1. juli 2013, fortsat kan håndhæves i h.t. de gældenderegler, efter at de i dette lovforslags § 1, nr. 1-3 og 6, inde-holdte ændringer er trådt i kraft den 1. juli 2013.Det bemærkes, at påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud)kun kan anvendes som tilsynssanktion efter den 1. juli 2013,hvis der er konstateret manglende overholdelse af et påbud,jf. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013. Hjemlentil at meddele påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) ophævessom udgangspunkt pr. 1. juli 2013, jf. lovforslagets § 1, nr.1, jf. § 3, stk. 1.Med den foreslåede bestemmelse præciseres det, at derfortsat efter den 1. juli 2013 er et gældende retsgrundlag forSundhedsstyrelsen påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud)meddelt efter den 1. juli 2013.Derudover sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013er hjemmel til at afskære adgangen til at påklage Sundheds-styrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) meddelt ef-ter den 1. juli 2013, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, jf. § 6, stk. 4.Endelig sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 erhjemmel til, at manglende efterlevelse af Sundhedsstyrel-sens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) meddelt efter den1. juli 2013 kan medføre permanent autorisationsfratagelse,jf. § 6, stk. 5, jf. § 9, stk. 1.
3
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 94Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag, fra ministeren fra ministeren for sundhed og fore-byggelseOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94Spm.nr.1TitelSpm. om der er andre faggrupper inden for Sundhedsvæsenet som erfrataget klageadgang, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om der er andre grupper inden for liberalt erhverv, som er frata-get klageadgang, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-sterens svar herpåSpm. om at præcisere begrebet "proportionalitet", til ministeren forsundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om at sundhedspersoner i almindelighed lever op til deres for-pligtelser og ansvar, til ministeren for sundhed og forebyggelse, ogministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til lovforslaget, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om der i bekendtgørelsen bliver opsat klare kriterier for, hvornårSundhedsstyrelsen vil kunne anvende de udvidede reaktionsmulighe-der, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svarherpå
2
34
56