Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 94 Bilag 4
Offentligt
1223127_0001.png
1223127_0002.png
1223127_0003.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1206548Dok. Nr.: 1146402Dato:4. marts 2013
Udkast til ændringsforslag til overgangsbestemmelse vedrøren-de arbejdsforbudÆndringsforslagAfministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af etflertal:Til § 3x) I § 3 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:”Stk. 3. § 6, stk. 3, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfag-lig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, er forsat gældendefor Sundhedsstyrelsens påbud i h.t. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013,og som ikke senere er ophævet. § 6, stk. 3, 4 og 5, og § 9, stk. 1, i lov om autorisa-tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelsenr. 877 af 4. august 2011, er forsat gældende for Sundhedsstyrelsens påbud i h.t.§ 6, stk. 3, som er meddelt før den 1. juli 2013, og som ikke senere er ophævet.Stk. 4. § 6, stk. 3, 4 og 5, og § 9, stk. 1, i lov om autorisation af sundhedspersonerog om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011,er forsat gældende for Sundhedsstyrelsens påbud i h.t. § 6, stk. 3, som, jf. stk. 3,er meddelt efter den 1. juli 2013.”Stk. 3 bliver herefter stk. 5.[Overgangsbestemmelse vedrørende arbejdsforbud]BemærkningerTil nr. xDet forslås, at Sundhedsstyrelsens påbud om medvirken til oplysning af egnet-hedssager og Sundhedsstyrelsens arbejdsforbud udstedt før den 1. juli 2013 ogsåefter ikrafttrædelsestidspunktet skal behandles efter de gældende regler.Påbud om medvirken til oplysning af en egnethedssag udstedt inden den 1. juli2013 kan således også efter den 1. juli 2013 følges op med arbejdsforbud, hvissundhedspersonen ikke efterkommer påbuddet.Arbejdsforbud (både dem, der er udstedt før den 1. juli 2013 efter de gældenderegler, og dem, der er udstedt efter den 1. juli 2013 i h.t. overgangsbestemmelsen)kan således også efter den 1. juli 2013 medføre permanent autorisationsfratagelseved manglende efterlevelse.Påbud om medvirken til oplysning af en egnethedssag meddelt før den 1. juli 2013Baggrunden for den foreslåede ændring i § 3, stk. 3, 1. pkt., er, at manglendeoverholdelse af Sundhedsstyrelsens påbud om at medvirke til oplysning af egnet-hedssag, jf. § 6, stk. 2, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sund-hedsfaglig virksomhed, som er meddelt før den 1. juli 2013, også skal kunne med-
Side 2
føre en tilsynsforanstaltning, hvis den manglende overholdelse foregår efter den 1.juli 2013.Der henvises til overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 3, stk. 2, hvorefter på-bud, jf. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013, ikke kan medføre midlertidigvirksomhedsindskrænkning eller autorisationsfratagelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.Der henvises også til lovforslaget § 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1, hvorved § 6, stk. 3, (ar-bejdsforbud) foreslås ophævet med ikrafttræden den 1. juli 2013.Derfor foreslås det, at manglende overholdelse af påbud, jf. § 6, stk. 2, meddelt førden 1. juli 2013, og som ikke senere er ophævet, fortsat skal kunne håndhævesmed et påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) hvis den manglende overholdelsefinder sted eller kommer til tilsynsmyndighedens kendskab efter den 1. juli 2013.Det bemærkes, at påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) kun kan anvendes somtilsynssanktion efter den 1. juli 2013, hvis der er konstateret manglende overhol-delse af et påbud, jf. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013. Hjemlen til atmeddele påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) ophæves som udgangspunkt pr. 1.juli 2013, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1.Arbejdsforbud meddelt før den 1. juli 2013Baggrunden for den foreslåede ændring i § 3, stk. 3, 2. pkt., er, at manglendeoverholdelse af Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) i lov omautorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, som er med-delt før den 1. juli 2013, forsat skal være gældende og kunne håndhæves efter den1. juli 2013.Der henvises til lovforslaget § 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1, hvorved § 6, stk. 3, foreslåsophævet med ikrafttræden den 1. juli 2013. Om baggrunden herfor henvises til pkt.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets§ 1, nr. 1.Med ophævelsen af § 6, stk. 3, vil der kunne opstå usikkerhed om, hvordan påbud(arbejdsforbud), som er meddelt før den 1. juli 2013, skal håndteres efter den 1. juli2013.Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 eret gældende retsgrundlag for Sundhedsstyrelsen påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsfor-bud) meddelt før den 1. juli 2013.Det sikres også, at der fortsat efter den 1. juli 2013 er hjemmel til at afskære ad-gangen til at påklage Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud)meddelt før den 1. juli 2013, til ministeren for sundhed og forebyggelse, jf. § 6, stk.4.Endelig sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 er hjemmel til, at manglendeefterlevelse af Sundhedsstyrelsens påbud (arbejdsforbud), jf. § 6, stk. 3, meddeltfør den 1. juli 2013 kan medføre permanent autorisationsfratagelse, jf. § 6, stk. 5,jf. § 9, stk. 1.
Side 3
Arbejdsforbud meddelt efter den 1. juli 2013Det foreslås i § 3, stk. 4, at Sundhedsstyrelsens påbud, jf. den gældende § 6, stk.3, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,(arbejdsforbud), som i h.t. den foreslåede § 3, stk. 3, er meddelt efter den 1. juli2013, fortsat kan håndhæves i h.t. de gældende regler, efter at de i dette lovfors-lags § 1, nr. 1-3 og 6, indeholdte ændringer er trådt i kraft den 1. juli 2013.Det bemærkes, at påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) kun kan anvendes somtilsynssanktion efter den 1. juli 2013, hvis der er konstateret manglende overhol-delse af et påbud, jf. § 6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013. Hjemlen til atmeddele påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) ophæves som udgangspunkt pr. 1.juli 2013, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1.Med den foreslåede bestemmelse præciseres det, at der fortsat efter den 1. juli2013 er et gældende retsgrundlag for Sundhedsstyrelsen påbud, jf. § 6, stk. 3,(arbejdsforbud) meddelt efter den 1. juli 2013.Derudover sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 er hjemmel til at afskæreadgangen til at påklage Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud)meddelt efter den 1. juli 2013, til ministeren for sundhed og forebyggelse, jf. § 6,stk. 4.Endelig sikres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 er hjemmel til, at manglendeefterlevelse af Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) meddeltefter den 1. juli 2013 kan medføre permanent autorisationsfratagelse, jf. § 6, stk. 5,jf. § 9, stk. 1.