Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214266_0001.png
1214266_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145509
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 9 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske Sophie Løhde (V).Spørgsmål nr. 9 (L 93):’’Vil ministeren med et par konkrete eksempler redegøre for, hvad der forståsved markedsføring sammen med et produkt helt uden relevans for sundheds-ydelsen? Vil ministeren eksemplificere, hvilke produkter som lovligt vil kunnemarkedsføres sammen med en sundhedsydelse?”Svar:Det foreslås med L 93 at indføre et krav om, at markedsføring af sundheds-ydelser skal være saglig.Forslaget indebærer, at sundhedsydelser ikke må markedsføres ligeså pågå-ende og forbrugsstimulerende som almindelige forbrugsvarer eller tjeneste-ydelser.Saglighedskravet indebærer som udgangspunkt ikke et forbud mod markeds-føring af sundhedsydelser sammen med andre produkter.Det kan således i visse sammenhænge være relevant at markedsføre ensundhedsydelse sammen med et andet produkt. Det kan fx være en reklamefor høreapparater og en audiologisk undersøgelse, reklame for synsprøve ogbriller eller reklame for tandundersøgelser og tandkroner/-implantater.Den form for markedsføring kan dog konkret være i strid med saglighedskra-vet, hvis markedsføringen indeholder reklame for et produkt uden relevans forsundhedsydelsen.Det kan fx være i strid med saglighedskravet, hvis man markedsfører kosmeti-ske operationer og kombinerer det med tilbud på tøj, make-up produkter elleren anden dagligvare.Man kan også forestille sig, at der kunne være udbydere af sundhedsydelser,som kombinerer markedsføringen af en sundhedsydelse med tilbud om gaverog præmier.Det vil være i strid med saglighedskravet fx at kombinere en reklame for ensundhedsydelse med tilbud om gaver eller præmier, som er uden relevans forden markedsførte sundhedsydelse. Den form for markedsføring kan være eg-
Side 2
net til at tilskynde patienter og forbrugere til at få udført en sundhedsydelse,som ikke er sundhedsfagligt begrundet eller nødvendig.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen