Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214273_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145537
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 12 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V)Spørgsmål nr. 12 (L 93):’’Vil brug af testimonials fra patienter - eksempelvis kendte personer - væreomfattet af saglighedskravet?”Svar:Saglighedskravet indebærer ikke et generelt forbud mod, at der ved markeds-føring af sundhedsydelser anvendes testimonials fra patienter, herunder of-fentligt kendte personer.Andre patienters erfaringer med det markedsførende behandlingssted – navn-lig ved kosmetisk behandling – kan selvsagt være et af flere elementer, somindgår i vurderingen af, om patienten eller forbrugeren ønsker at benytte sig afden markedsførte sundhedsydelse.Det er dog et krav, at markedsføringen hovedsageligt baseres på faglige ogrelevante oplysninger om selve sundhedsydelsen, ligesom eksempelvis over-drevne udsagn om helbredelse ikke vil være i overensstemmelse med saglig-hedskravet.Det må således bero på en konkret vurdering af materialets form og indhold,herunder navnlig måden, hvorpå patienternes udtalelser fremstilles i reklamen,og hvor stor vægt disse samlet set er tillagt, samt den kontekst, hvori materia-let indgår, når det skal vurderes, om der er tale om lovlig markedsføring afsundhedsydelser.Jeg skal endelig henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 93), hvorvedjeg har fremsendt et uddybende notat om bl.a. saglighedskravet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen