Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93
Offentligt
1214271_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 12. februar 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok nr.: 1145522
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 24. januar 2013 stil-let følgende spørgsmål nr. 11 (L 93) til ministeren for sundhed og forebyggel-se, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde(V)Spørgsmål nr. 11 (L 93):’’Vil brug af fotos af patienter - eksempelvis i før/efter situationer - være omfat-tet af saglighedskravet?”Svar:Saglighedskravet indebærer ikke et generelt forbud mod, at der ved markeds-føring af sundhedsydelser anvendes fotografier af patienter, herunder i form affør- og efterbilleder.Effekten – navnlig ved kosmetisk behandling – er selvsagt et af flere elemen-ter, som indgår i vurderingen af, om patienten eller forbrugeren ønsker at be-nytte sig af den markedsførte sundhedsydelse.Det er dog et krav, at markedsføringen hovedsageligt baseres på faglige ogrelevante oplysninger om selve sundhedsydelsen.Det må således bero på en konkret vurdering af materialets form og indhold,herunder navnlig måden, hvorpå patienterne fremstilles i reklamen, og hvorstor vægt fotografierne samlet set er tillagt, samt den kontekst, hvori materialetindgår, når det skal vurderes, om der er tale om markedsføring af sundheds-ydelser.Jeg skal endelig henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 13 (L 93), hvorvedjeg har fremsendt et uddybende notat om bl.a. saglighedskravet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Carlo V. Andersen