Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 19. marts 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring af sundhedsydelser
(Saglighedskrav, påbud om ophør m.v.)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2012 og var
til 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse
sendte den 21. september 2012 dette udkast til udvalget, jf.
(2011-12) SUU alm. del – bilag 478. Den 28. november
2012 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Medier.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24 spørgsmål til ministeren for sund-
hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at reglerne om
markedsføring af sundhedsydelser blev liberaliseret i 2003.
Formålet var at styrke patienternes frie valg i forbindelse
med sundhedsydelser og at skabe øget konkurrence udby-
derne imellem.
V, DF og KF finder, at det understøtter borgernes mulig-
hed for at foretage et reelt frit valg i forbindelse med sund-
hedsydelser, hvis det af en reklame for en sundhedsydelse
fremgår, at der på behandlingsstedet er tilknyttet sundheds-
personer, som er underlagt en af Sundhedsstyrelsens tilsyns-
reaktioner eller varigt har fået frataget deres autorisation el-
ler indskrænket deres virksomhedsområde for forhold, som
er relevante for at udføre den markedsførte sundhedsydelse.
V, DF og KF mener endvidere, at borgerne skal have mu-
lighed for at indhente relevante informationer, og at disse
skal kommunikeres på en for borgerne relevant måde. På
den baggrund har partierne fra start været meget skeptiske
over for ministerens foreslåede forbud mod markedsføring
af sundhedsydelser ved brug af video, film eller lignende
former for levende billeder på internettet. Partierne finder
det væsentligt, at borgerne har gode muligheder for at ind-
hente information – også information, der er visuel og le-
vende, hvilket i øvrigt også kan være en styrke for dem, der
f.eks. har svært ved at læse kompliceret og tungt materiale.
Det afgørende for partierne er, at markedsføringen er saglig
og faglig, og ikke, om den vises med levende billeder på in-
ternettet.
Et forbud vil indebære, at borgerne fremover får dårligere
mulighed for at hente relevante informationer om udbudte
sundhedsydelser, der kommunikeres på en for borgerne rele-
vant måde. F.eks. ville det blive forbudt at give visuelle ek-
sempler på genoptræning, hvis et genoptræningsforløb – alt-
så en sundhedsydelse – samtidig tilbydes. Det kan V, DF og
KF ikke støtte.
DokumentId
Journalnummer