Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93 Bilag 9
Offentligt
1230100_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 19. marts 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring af sundhedsydelser
(Saglighedskrav, påbud om ophør m.v.)
[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har stillet 2 æn-
dringsforslag til lovsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2012 og var
til 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for sundhed og forebyggelse
sendte den 21. september 2012 dette udkast til udvalget, jf.
(2011-12) SUU alm. del – bilag 478. Den 28. november
2012 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Danske Medier.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for ud-
valget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24 spørgsmål til ministeren for sund-
hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget bemærker, at reglerne om
markedsføring af sundhedsydelser blev liberaliseret i 2003.
Formålet var at styrke patienternes frie valg i forbindelse
med sundhedsydelser og at skabe øget konkurrence udby-
derne imellem.
V, DF og KF finder, at det understøtter borgernes mulig-
hed for at foretage et reelt frit valg i forbindelse med sund-
hedsydelser, hvis det af en reklame for en sundhedsydelse
fremgår, at der på behandlingsstedet er tilknyttet sundheds-
personer, som er underlagt en af Sundhedsstyrelsens tilsyns-
reaktioner eller varigt har fået frataget deres autorisation el-
ler indskrænket deres virksomhedsområde for forhold, som
er relevante for at udføre den markedsførte sundhedsydelse.
V, DF og KF mener endvidere, at borgerne skal have mu-
lighed for at indhente relevante informationer, og at disse
skal kommunikeres på en for borgerne relevant måde. På
den baggrund har partierne fra start været meget skeptiske
over for ministerens foreslåede forbud mod markedsføring
af sundhedsydelser ved brug af video, film eller lignende
former for levende billeder på internettet. Partierne finder
det væsentligt, at borgerne har gode muligheder for at ind-
hente information – også information, der er visuel og le-
vende, hvilket i øvrigt også kan være en styrke for dem, der
f.eks. har svært ved at læse kompliceret og tungt materiale.
Det afgørende for partierne er, at markedsføringen er saglig
og faglig, og ikke, om den vises med levende billeder på in-
ternettet.
Et forbud vil indebære, at borgerne fremover får dårligere
mulighed for at hente relevante informationer om udbudte
sundhedsydelser, der kommunikeres på en for borgerne rele-
vant måde. F.eks. ville det blive forbudt at give visuelle ek-
sempler på genoptræning, hvis et genoptræningsforløb – alt-
så en sundhedsydelse – samtidig tilbydes. Det kan V, DF og
KF ikke støtte.
DokumentId
Journalnummer
L 93 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2013
1230100_0002.png
2
På den baggrund glæder Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti sig over, at ministeren under
udvalgsbehandlingen – og herunder i svar på spørgsmål 15 –
delvis har imødekommet partiernes ønsker til ændringsfor-
slag. V, DF og KF er tilfredse med, at ministeren nu allige-
vel har erkendt, at der kan være et relevant behov for at be-
nytte levende billeder til f.eks. at vise et behandlingsforløb
og genoptræningsøvelser i forbindelse med markedsføringen
af sundhedsydelser. V, DF og KF kan således støtte ministe-
rens ændringsforslag, hvor forbuddet mod at benytte film el-
ler andre former for levende billeder ved markedsføring af
sundhedsydelser på internettet ikke gælder på udbyderens
eller behandlingsstedets egen hjemmeside.
Ændringsforslaget trækker samlet set lovforslaget i en
mere positiv retning, om end V, DF og KF gerne havde set,
at ministerens generelle forbud mod film eller andre former
for levende billeder ved markedsføring af sundhedsydelser
på internettet helt var udgået af lovforslaget. V, DF og KF
har en grundlæggende tillid til, at borgerne selv kan tage
stilling til en video om eksempelvis en genoptræningsydelse
på internettet, når blot der samtidig stilles krav om, at den er
saglig og faglig.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ministeren for sundhed og forebyggelse,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af LA):
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 5, 2 pkt.,
indsættes
efter »internettet«: »bortset fra på sundhedsydelsesudbyde-
rens egen hjemmeside«.
[Tillade brug af film til egen hjemmeside]
2)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 2
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Ved markedsføring af sundhedsydelser skal det
oplyses, hvis der på behandlingsstedet er tilknyttet en sund-
hedsperson, som er underlagt en af Sundhedsstyrelsens til-
synsreaktioner eller varigt har fået frataget sin autorisation
eller indskrænket sit virksomhedsområde for forhold, som er
relevant for udførelse af den markedsførte sundhedsydel-
se.««
[Udvidelse af oplysningspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter førstebehandlingen af lovforslaget har ministeren
besluttet at stille ændringsforslag om, at det fortsat skal være
tilladt at benytte film og andre former for levende billeder i
forbindelse med markedsføring af sundhedsydelser på sund-
hedsydelsesudbyderes egne hjemmesider. Det anerkendes,
at der kan være et relevant behov for at benytte levende bil-
leder til f.eks. at vise et behandlingsforløb og genoptræ-
ningsøvelser i forbindelse med markedsføringen af sund-
hedsydelser. På den måde kan patienter og forbrugere få et
bedre indblik i, hvad et tilbud om en sundhedsydelse kon-
kret omfatter og indebærer. De almindelige regler om mar-
kedsføring af sundhedsydelser, herunder det foreslåede sag-
lighedskrav, skal ved sådanne film, videoklip m.v. naturlig-
vis være opfyldt.
Det er fortsat vurderingen, at de hensyn, som begrunder
det eksisterende forbud mod at benytte markedsføring i
fjernsynet, gør sig gældende ved benyttelse af film og andre
former for levende billeder ved markedsføring af sundheds-
ydelser på internettet. Kombinationen af internettet og film
eller andre former for levende billeder er en stærk og effekt-
fuld kommunikationsform, og der er en risiko for, at patien-
ter og forbrugere påvirkes til en efterspørgsel efter sund-
hedsydelser, der går videre end fagligt begrundet, eller hvad
der er nødvendigt.
Ved at begrænse anvendelsen af film og andre former for
levende billeder til sundhedsydelsesudbydernes egne hjem-
mesider kan den form for markedsføring af sundhedsydelser
kun anvendes over for personer, som aktivt søger oplysnin-
ger om sundhedsydelser på internettet. Med ændringsforsla-
get sikres således fortsat en høj grad af patient- og forbru-
gerbeskyttelse.
Ændringsforslaget indebærer med andre ord et forbud
mod markedsføring af sundhedsydelser ved brug af levende
billeder på andres hjemmesider.
Ved »sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside«
forstås den hjemmeside, som er oprettet med det formål at
præsentere sundhedsydelsesudbyderens behandlingssted, til-
knyttede sundhedspersoner, behandlingstilbud m.v. Der er
med andre ord tale om den hjemmeside, som er tilknyttet det
pågældende behandlingssted.
Såfremt det pågældende behandlingssted er en del af en
kæde af behandlingssteder med samme navn, betragtes en
fælles hjemmeside for behandlingsstederne som sundheds-
udbyderens »egen hjemmeside« og altså ikke som en andens
hjemmeside. Dette gælder, uanset om en eller flere af de en-
kelte behandlingssteder har en selvstændig hjemmeside.
Ændringsforslaget indebærer ikke i sig selv et krav om,
at hjemmesiden skal være oprettet eller betalt af behand-
lingsstedets indehaver eller en sundhedsperson tilknyttet be-
handlingsstedet, ej heller, at der er en webmaster tilknyttet
selve behandlingsstedet, så længe der ikke hersker tvivl om,
at hjemmesiden er direkte tilknyttet sundhedsydelsesudby-
deren. Det vil således være muligt for en udbyder af en
sundhedsydelse at benytte sig af f.eks. et kommunikations-
L 93 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2013
1230100_0003.png
3
eller reklamebureau til at oprette og drive sundhedsydelses-
udbyderens hjemmeside.
Med ændringsforslaget stilles heller ikke noget krav om,
at sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside bærer
samme navn (domænenavn) som navnet på udbyderens be-
handlingssted.
Markedsføring af tjenesteydelser på internettet er omfat-
tet af e-handelsloven (lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjene-
ster i informationssamfundet, herunder visse aspekter af
elektronisk handel). En tjenesteyder skal ifølge e-handelslo-
ven bl.a. give oplysninger om sit navn, den fysiske adresse,
hvor tjenesteyderen er etableret, og en e-postadresse, som
gør det muligt at kontakte og kommunikere med tjenestey-
deren, jf. lovens § 7, stk. 1. Der skal for tjenestemodtageren
og for myndighederne være en let tilgængelig og vedvaren-
de adgang til disse oplysninger, jf. e-handelslovens § 7, stk.
3. Det er et krav, at tjenesteydere, der anvender hjemmesi-
der, skal angive oplysningerne på hjemmesiden. Disse op-
lysninger skal således også fremgå af en sundhedsydelses-
udbyders hjemmeside, der indeholder markedsføring af
sundhedsydelser.
Dermed vil det være forholdsvis let at konstatere, om det
er sundhedsydelsesudbyderes egen hjemmeside.
For så vidt angår bannerreklamer på en ekstern side, er
det ikke en betingelse, at tjenesteyderen i selve bannerrekla-
men giver de pågældende kontaktoplysninger. Bannerrekla-
men skal dog være indrettet på en sådan måde, at tjeneste-
modtagerne og myndighederne kan få let adgang til oplys-
ningerne. Dette kan f.eks. ske, ved at der ved et klik på ban-
nerreklamen opnås adgang til tjenesteyderens internetside,
hvor oplysningerne findes.
Det vil med ændringsforslaget f.eks. ikke være tilladt at
benytte en videoreklame for en sundhedsydelse på en eks-
tern hjemmeside, der formidler nyheder eller underhold-
ningsprogrammer fra fjernsynet. Det skal være muligt at læ-
se nyhederne eller se en tv-udsendelse uden pågående mar-
kedsføring af sundhedsydelser på film. Ændringsforslaget
skal bl.a. forhindre markedsføring af sundhedsydelser ved
anvendelse af pop op-film og videoer på sider, hvor patien-
ten eller forbrugeren ikke kan forvente det og ikke selv har
søgt oplysninger herom.
Der er intet til hinder for, at man markedsfører en sund-
hedsydelse uden brug af levende billeder på andres hjemme-
sider, hvori der linkes til forsiden af sundhedsydelsesudby-
derens egen hjemmeside, hvor der blandt den øvrige infor-
mation findes en video med markedsføring af en sundheds-
ydelse. Dette indebærer, at patienten eller forbrugeren aktivt
skal søge oplysninger om sundhedsydelsen og vælge at klik-
ke på linket og reklamen (videoen) for at få mere at vide om
sundhedsydelsen og udbyderen af denne.
Det vil i øvrigt ikke være tilladt som led i markedsførin-
gen af en sundhedsydelse at linke direkte fra en andens
hjemmeside til et videoklip eller andre former for levende
billeder, der indeholder reklame for sundhedsydelsen, på
sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside. I den situa-
tion indgår dette link og reklamefilmen som en integreret
bestanddel af markedsføringen af sundhedsydelsen på en an-
dens hjemmeside. Det vil med andre ord ikke være tilladt at
linke fra eksempelvis en bannerreklame på en nyhedsside
over til en side, hvor der afspilles en reklamefilm. Det vil
derimod være tilladt at linke fra bannerreklamen til sund-
hedsydelsesudbyderens forside, hvorpå der bl.a. kan aktive-
res et markedsførende videoklip.
Det understreges, at det foreslåede forbud mod markeds-
føring af sundhedsydelser på internettet ved brug af levende
billeder på andre end sundhedsydelsesudbyderens egen
hjemmeside i sig selv ikke har nogen sammenhæng med det
foreslåede saglighedskrav. En saglig video, der markedsfø-
rer en sundhedsydelse ved at benytte levende billeder på en
anden hjemmeside end sundhedsydelsesudbyderens egen
hjemmeside, vil allerede på grund af det ovenfor beskrevne
beskyttelseshensyn være i strid med det foreslåede generelle
forbud mod at benytte levende billeder ved markedsføring af
sundhedsydelser på internettet. En usaglig video, der mar-
kedsfører en sundhedsydelse med levende billeder på sund-
hedsydelsesudbyderens egen hjemmeside, vil ikke være lov-
lig uanset dette ændringsforslag.
Til nr. 2
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er i forbindelse
med fremsættelsen af lovforslaget blevet opmærksom på, at
der med forslagets nuværende formulering alene stilles krav
om i reklamer for sundhedsydelser at oplyse om sundheds-
personer, der er under skærpet tilsyn. Det er den mindst ind-
gribende tilsynsreaktion. Det er også hensigten, at der skal
oplyses om andre og mere indgribende tilsynsreaktioner
(fagligt påbud, virksomhedsindskrænkning m.v.). Dette kræ-
ver en ændring i forhold til lovforslagets nuværende formu-
lering.
Sundhedsstyrelsen har mulighed for at iværksætte følgen-
de tilsynsreaktioner:
Skærpet tilsyn, jf. sundhedsloven (lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2012 med senere ændringer) § 215, stk. 2.
Fagligt påbud, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august
2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed § 7, stk. 2, 1. pkt.
Midlertidig virksomhedsindskrænkning, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sund-
hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 8, stk. 2.
Midlertidig autorisationsfratagelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundhedsperso-
ner og om sundhedsfaglig virksomhed § 8, stk. 1.
Indskrænkning af retten til at ordinere afhængighedsska-
bende lægemidler, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august
2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed § 36, stk. 1.
Det bemærkes, at det i lovforslag nr. L 94 fra indeværen-
de folketingsår foreslås, at Sundhedsstyrelsen skal kunne fo-
retage midlertidig virksomhedsindskrænkning eller autorisa-
tionsfratagelse, hvis en sundhedsperson ikke medvirker til
sagsoplysning, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august
2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed § 6, stk. 2, eller § 26, stk. 2.
Det er endvidere hensigten, at der skal oplyses om varige
autorisationsfratagelser eller virksomhedsindskrænkninger
via domstolene:
L 93 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2013
1230100_0004.png
4
Permanent virksomhedsindskrænkning, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundheds-
personer og om sundhedsfaglig virksomhed § 7, stk. 2.
Permanent autorisationsfratagelse, jf. lovbekendtgørelse
nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sundhedsperso-
ner og om sundhedsfaglig virksomhed § 6 eller § 7, stk. 1,
jf. § 9.
Det følger af § 13 i lov om autorisation af sundhedsper-
soner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 877 af 4. august 2011, at Sundhedsstyrelsen offent-
liggør afgørelser om faglige påbud efter § 7, stk. 2, om mid-
lertidig eller endelig fratagelse af autorisation eller ind-
skrænkning af virksomhedsområde efter §§ 6-9 og 12 og om
fratagelse eller indskrænkning af retten til at ordinere afhæn-
gighedsskabende lægemidler efter § 36 og § 51. Det følger
af sundhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2012
med senere ændringer) § 215, stk. 2, at Sundhedsstyrelsen
offentliggør beslutninger om skærpet tilsyn.
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen årligt iværksætter
20-25 skærpede tilsyn, 5-10 faglige påbud, 1-5 midlertidige
virksomhedsindskrænkninger, 1-3 midlertidige autorisati-
onsfratagelser, 5-10 ordinationsindskrænkninger, 1-3 perma-
nente virksomhedsindskrænkninger og 1-2 permanente auto-
risationsfratagelser. Sammenholdt med det samlede antal af
behandlingssteder i Danmark, må der således formodes at
være tale om en begrænset kreds af behandlingssteder, som
vil blive omfattet af den foreslåede oplysningspligt.
Ændringsforslaget har den konsekvens, at omtalen af
skærpet tilsyn i bemærkningerne til lovforslaget også skal
omfatte
Sundhedsstyrelsens
tilsynsreaktioner
samt
permanent virksomhedsindskrænkning og autorisationsfrata-
gelse ved domstolene, jf. ovenfor.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)
fmd.
Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)
Jonas Dahl (SF) Sanne Rubinke (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)
nfmd.
Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)
Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
44
22
17
16
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 93 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2013
1230100_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 93
Bilagsnr. Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-
gelse
2
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
3
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 23/1-13 fra Danske Medier
6
Ændringsforslag fra ministeren for sundhed og forebyggelse
7
1. udkast til betænkning
8
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om følgende to film, der begge ligger på internettet, vil være
ulovlige efter lovens ikrafttræden, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om der gerne må anvendes film, der generelt beskriver behand-
lingsstedet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå
Spm. om forbuddet mod film knyttet til konkret salg af konkrete ydel-
ser, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om en film, der beskriver indholdet af f.eks. et vægttabsforløb
m.v., til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm., om behandlingsstederne efter lovens vedtagelse kan få vejled-
ning om overholdelse af forbuddet, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 23/1-13 fra Danske Medier, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det fortsat vil være muligt at markedsføre priser, herunder
rabatter, på sundhedsydelser, til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, og ministerens svar herpå
Spm., om det fortsat vil være muligt eksempelvis at markedsføre be-
handling af barnløshed med en samlet rabatpris på op til tre forsøg på
kunstig befrugtning, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der forstås ved markedsføring sammen med et produkt
helt uden relevans for sundhedsydelsen, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad der forstås ved overdrevne eller skræmmende udsagn
om sygdom eller helbredelse, til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9
10
L 93 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2013
1230100_0006.png
6
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Spm., om eksempelvis brug af fotos af patienter i før- og eftersituatio-
ner vil være omfattet af saglighedskravet, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om eksempelvis brug af testimonials fra patienter vil være om-
fattet af saglighedskravet, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oversende Sundhedsstyrelsens vejledning til
brug for fortolkning af lovens bestemmelser i forhold til forståelsen af
begrebet saglighed i markedsføringssammenhæng, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om en virksomhed, hvor der er tilknyttet sundhedspersoner,
som er underlagt f.eks. skærpet tilsyn, også vil skulle oplyse herom på
dens hjemmeside, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om ministeren vil være indstillet på at stille et ændringsforslag
til lovforslagets § 2, stk. 5, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det afgørende i forhold til markeds-
føring af sundhedsydelser er, at den er saglig og faglig, og herunder at
der ikke anvendes mangelfulde angivelser, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen foreslår forbud mod brug af film, video
m.v. på internettet, når der i forvejen i lovforslaget stilles krav om, at
markedsføring af sundhedsydelser skal være saglig og faglig, og at der
ikke må anvendes mangelfulde angivelser, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om det som konsekvens af lovforslaget fremover vil blive for-
budt på en hjemmeside at anvende film eller video om f.eks genoptræ-
ning i patientinformationsøjemed, til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren mener, at borgerne grundlæggende selv kan fin-
de ud af at tage stilling til en video om f.eks en genoptræningsydelse
på internettet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om levende billeder på internettet i form af visuelle beskrivelser
som konsekvens af lovforslaget bliver forbudt, til ministeren for sund-
hed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm., om hvad der konkret forstås ved »patientinformationsmateria-
le«, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå
Spm. om, i hvilke situationer markedsføring inden for f.eks det pla-
stikkirurgiske område vil blive forbudt, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår film, videoklip el. lign. af eksempelvis forundersø-
gelser, selve behandlingen, genoptræning efter indgrebet m.v. kan be-
tragtes som patientinformationsmateriale, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå
L 93 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. marts 2013
1230100_0007.png
7
24
Spm. om konkurrencer og udlodning af præmie i forbindelse med et
vægttabsforløb, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mini-
sterens svar herpå