Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93 Bilag 6
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok. Nr.: 1167088Dato:1. marts 2013
Ændringsforslag med bemærkninger til L 93, forslag til lov omændring af lov om markedsføring af sundhedsydelser (saglig-hedskrav, påbud om ophør m.v.)ÆndringsforslagAf ministeren for sundhed og forebyggelse
Til § 11)
Nr. 2affattes således:”Der må ikke benyttes film eller andre former for levende billeder ved markedsfø-ring af sundhedsydelser på internettet bortset fra på sundhedsydelsesudbyderensegen hjemmeside.”BemærkningerTil nr. 1Efter førstebehandlingen af lovforslaget har ministeren besluttet at stille ændrings-forslag om, at det fortsat skal være tilladt at benytte film og andre former for leven-de billeder i forbindelse med markedsføring af sundhedsydelser på sundhedsydel-sesudbyderes egne hjemmesider. Det anerkendes, at der kan være et relevantbehov for at benytte levende billeder til f.eks. at vise et behandlingsforløb og gen-optræningsøvelser i forbindelse med markedsføringen af sundhedsydelser. På denmåde kan patienter og forbrugere få et bedre indblik i, hvad et tilbud om en sund-hedsydelse konkret omfatter og indebærer. De almindelige regler om markedsfø-ring af sundhedsydelser, herunder det foreslåede saglighedskrav, skal ved sådan-ne film, videoklip m.v. naturligvis være opfyldt.Det er fortsat vurderingen, at de hensyn, som begrunder det eksisterende forbudmod at benytte markedsføring i fjernsynet, gør sig gældende ved benyttelse af filmog andre former for levende billeder ved markedsføring af sundhedsydelser påinternettet. Kombinationen af internettet og film eller andre former for levende bille-der er en stærk og effektfuld kommunikationsform, og der er en risiko for, at patien-ter og forbrugere påvirkes til en efterspørgsel efter sundhedsydelser, der går videreend fagligt begrundet, eller hvad der er nødvendigt.Ved at begrænse anvendelsen af film og andre former for levende billeder til sund-hedsydelsesudbydernes egne hjemmesider kan den form for markedsføring afsundhedsydelser kun anvendes over for personer, som aktivt søger oplysningerom sundhedsydelser på internettet. Med ændringsforslaget sikres således fortsaten høj grad af patient- og forbrugerbeskyttelse.Ændringsforslaget indebærer med andre ord et forbud mod markedsføring afsundhedsydelser ved brug af levende billeder på andres hjemmesider.
Side 2
Ved ”sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside” forstås den hjemmeside,som er oprettet med det formål at præsentere sundhedsydelsesudbyderens be-handlingssted, tilknyttede sundhedspersoner, behandlingstilbud m.v. Der er medandre ord tale om den hjemmeside, som er tilknyttet det pågældende behandlings-sted.Såfremt det pågældende behandlingssted er en del af en kæde af behandlingsste-der med samme navn, betragtes en fælles hjemmeside for behandlingsstedernesom sundhedsudbyderens ”egen hjemmeside” og altså ikke som en andens hjem-meside. Dette gælder, uanset om en eller flere af de enkelte behandlingssteder haren selvstændig hjemmeside.Ændringsforslaget indebærer ikke i sig selv et krav om, at hjemmesiden skal væreoprettet eller betalt af behandlingsstedets indehaver eller en sundhedsperson til-knyttet behandlingsstedet, ej heller at der er en webmaster tilknyttet selve behand-lingsstedet, så længe der ikke hersker tvivl om, at hjemmesiden er direkte tilknyttetsundhedsydelsesudbyderen. Det vil således være muligt for en udbyder af ensundhedsydelse at benytte sig af f.eks. et kommunikations- eller reklamebureau tilat oprette og drive sundhedsydelsesudbyderens hjemmeside.Med ændringsforslaget stilles heller ikke noget krav om, at sundhedsydelsesudby-derens egen hjemmeside bærer samme navn (domænenavn) som navnet på ud-byderens behandlingssted.Markedsføring af tjenesteydelser på internettet er omfattet af e-handelsloven (lovnr. 227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet, herunder visseaspekter af elektronisk handel). En tjenesteyder skal ifølge e-handelsloven bl.a.give oplysninger om sit navn, den fysiske adresse, hvor tjenesteyderen er etable-ret, og en e-postadresse, som gør det muligt at kontakte og kommunikere medtjenesteyderen, jf. lovens § 7, stk. 1. Der skal for tjenestemodtageren og for myn-dighederne være en let tilgængelig og vedvarende adgang til disse oplysninger, jf.e-handelslovens § 7, stk. 3. Det er et krav, at tjenesteydere, der anvender hjem-mesider, skal angive oplysningerne på hjemmesiden. Disse oplysninger skal såle-des også fremgå af en sundhedsydelsesudbyders hjemmeside, der indeholdermarkedsføring af sundhedsydelser.Dermed vil det være forholdsvis let at konstatere, om det er sundhedsudbydelses-udbyderens egen hjemmeside.For så vidt angår bannerreklamer på en ekstern side er det ikke en betingelse, attjenesteyderen i selve bannerreklamen giver de pågældende kontaktoplysninger.Bannerreklamen skal dog blot være indrettet på en sådan måde, at tjenestemodta-gerne og myndighederne kan få let adgang til oplysningerne. Dette kan fx ske ved,at der ved et klik på bannerreklamen opnås adgang til tjenesteyderens internet-side, hvor oplysningerne findes.Det vil med ændringsforslaget fx ikke være tilladt at benytte en videoreklame for ensundhedsydelse på en ekstern hjemmeside, der formidler nyheder eller underhold-ningsprogrammer fra fjernsynet. Det skal være muligt at læse nyhederne eller seen tv-udsendelse uden pågående markedsføring af sundhedsydelser på film. Æn-
Side 3
dringsforslaget skal bl.a. forhindre markedsføring af sundhedsydelser ved anven-delse af pop-up film og videoer på sider, hvor patienten eller forbrugeren ikke kanforvente det og ikke selv har søgt oplysninger herom.Der er intet til hinder for, at man markedsfører en sundhedsydelse uden brug aflevende billeder på andres hjemmesider, hvori der linkes til forsiden af sundheds-ydelsesudbyderens egen hjemmeside, hvor der blandt den øvrige information fin-des en video med markedsføring af en sundhedsydelse. Dette indebærer, at pati-enten eller forbrugeren aktivt skal søge oplysninger om sundhedsydelsen og vælgeat klikke på linket og reklamen (videoen) for at få mere at vide om sundhedsydel-sen og udbyderen af denne.Det vil i øvrigt ikke være tilladt som led i markedsføringen af en sundhedsydelse atlinke direkte fra en andens hjemmeside til et videoklip eller andre former for leven-de billeder, der indeholder reklame for sundhedsydelsen, på sundhedsydelsesud-byderens egen hjemmeside. I den situation indgår dette link og reklamefilmen somen integreret bestanddel af markedsføringen af sundhedsydelsen på en andenshjemmeside. Det vil med andre ord ikke være tilladt at linke fra eksempelvis enbannerreklame på en nyhedsside og over til en side, hvor der afspilles en reklame-film. Det vil derimod være tilladt at linke fra bannerreklamen til sundhedsydelses-udbyderens forside, hvorpå der bl.a. kan aktiveres et markedsførende videoklip.Det understreges, at det foreslåede forbud mod markedsføring af sundhedsydelserpå internettet ved brug af levende billeder på andre end sundhedsydelsesudbyde-rens egen hjemmeside i sig selv ikke har nogen sammenhæng med det foreslåedesaglighedskrav. En saglig video, der markedsfører en sundhedsydelse ved at be-nytte levende billeder på en anden hjemmeside end sundhedsydelsesudbyderensegen hjemmeside, vil allerede på grund af det oven for beskrevne beskyttelses-hensyn være i strid med det foreslåede generelle forbud mod at benytte levendebilleder ved markedsføring af sundhedsydelser på internettet. En usaglig video,der markedsfører en sundhedsydelse med levende billeder på sundhedsydelses-udbyderens egen hjemmeside, vil ikke være lovlig uanset dette ændringsforslag.