Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93 Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1206416Dok. Nr.: 1105008Dato:28. november 2012
Ændringsforslag med bemærkninger til L 93, forslag til lov omændring af lov om markedsføring af sundhedsydelser (saglig-hedskrav, påbud om ophør m.v.)ÆndringsforslagAf ministeren for sundhed og forebyggelse
Til § 11)
Nr. 3affattes således:”Stk.6.Ved markedsføring af sundhedsydelser skal det oplyses, hvis der på be-handlingsstedet er tilknyttet en sundhedsperson, som er underlagt en af Sund-hedsstyrelsens tilsynsreaktioner eller varigt har fået frataget sin autorisation ellerindskrænket sit virksomhedsområde for forhold, som er relevant for udførelse afden markedsførte sundhedsydelse.”
BemærkningerTil nr. 1Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er i forbindelse med fremsættelsen aflovforslaget blevet opmærksom på, at der med forslagets nuværende formuleringalene stilles krav om i reklamer for sundhedsydelser at oplyse om sundhedsperso-ner, der er under skærpet tilsyn. Det er den mindst indgribende tilsynsreaktion. Deter også hensigten, at der skal oplyses om andre og mere indgribende tilsynsreakti-oner (fagligt påbud, virksomhedsindskrænkning m.v.). Dette kræver en ændring iforhold til lovforslagets nuværende formulering.Sundhedsstyrelsen har mulighed for at iværksætte følgende tilsynsreaktioner:Skærpet tilsyn, jf. sundhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli2012 med senere ændringer), § 215, stk. 2.Fagligt påbud, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisa-tion af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, § 7, stk. 2, 1.pkt.Midlertidig virksomhedsindskrænkning, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4.august 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfagligvirksomhed, § 8, stk. 2.
Side 2
Midlertidig autorisationsfratagelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. au-gust 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfagligvirksomhed, § 8, stk. 1.Indskrænkning af retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemidler,jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation af sund-hedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, § 36, stk. 1.
Det bemærkes, at det i L 94/2012 foreslås, Sundhedsstyrelsen skal kunne foretagemidlertidig virksomhedsindskrænkning eller autorisationsfratagelse, hvis en sund-hedsperson ikke medvirker til sagsoplysning, jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4.august 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksom-hed, § 6, stk. 2 eller § 26, stk. 2.Det er endvidere hensigten, at der skal oplyses om varige autorisationsfratagelsereller virksomhedsindskrænkninger via domstolene:Permanent virksomhedsindskrænkning, jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af4. august 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfag-lig virksomhed, § 7, stk. 2.Permanent autorisationsfratagelse, jf. jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4.august 2011 om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfagligvirksomhed, § 6 eller § 7, stk. 1, jf. § 9.
Det følger af jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation afsundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 13, at Sundhedsstyrelsenoffentliggør afgørelser om faglige påbud efter § 7, stk. 2, om midlertidig eller ende-lig fratagelse af autorisation eller indskrænkning af virksomhedsområde efter §§ 6-9 og 12 og om fratagelse eller indskrænkning af retten til at ordinere afhæn-gighedsskabende lægemidler efter § 36 og § 51. Det følger af sundhedsloven (lov-bekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2012 med senere ændringer) § 215, stk. 2, atSundhedsstyrelsen offentliggør beslutninger om skærpet tilsyn.Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen årligt iværksætter 20-25 skærpede tilsyn, 5-10 faglige påbud, 1-5 midlertidige virksomhedsindskrænkninger, 1-3 midlertidigeautorisationsfratagelser, 5-10 ordinationsindskrænkninger, 1-3 permanente virk-somhedsindskrænkninger og 1-2 permanente autorisationsfratagelser. Sammen-holdt med det samlede antal af behandlingssteder i Danmark, må der således for-modes at være tale om en begrænset kreds af behandlingssteder, som vil bliveomfattet af den foreslåede oplysningspligt.Ændringsforslaget har den konsekvens, at omtalen af skærpet tilsyn i bemærknin-gerne til lovforslaget også skal omfatte Sundhedsstyrelsens tilsynsreaktioner samtpermanent virksomhedsindskrænkning og autorisationsfratagelse ved domstolenejf. ovenfor.