Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 93 Bilag 1
Offentligt
1185726_0001.png
1185726_0002.png
1185726_0003.png
1185726_0004.png
1185726_0005.png
1185726_0006.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMCVASags nr.: 1206416Dok. Nr.: 1076927Dato:28. november 2012
Høringsnotat til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget vedr. for-slag til lov om ændring af lov om markedsføring af sundheds-ydelser (saglighedskrav, påbud om ophør m.v.)Modtagne høringssvarUdkast til forslag til lov om ændring af lov om markedsføring af sundhedsydelser(saglighedskrav, påbud om ophør m.v.) har været sendt i høring i perioden 21.september 2012 – 19. oktober 2012 til nedenstående:Advokatrådet, Ankestyrelsen, BPKBrancheforeningen for privathospitaler ogklinikker, Danske Bioanalytikere, Dansk Erhverv, Danske HandicaporganisationerDanske Patienter, Danske Regioner, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri,Dansk ITRåd for IT- og persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening,Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk PsykologForening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejerfor-ening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Dental LaboratorierDanske Fysioterapeuter, Danske Reklame- og Relationsbureauers Branchefor-eninger, Danmarks Optikerforening, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, DetCentrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Ergoterapeutforeningen, Erhvervs- ogVækstministeriet, FOA, Folketingets Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden,Forbrugerrådet, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæ-ger, Forsikring og Pension, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre, Jorde-moderforeningen, Justitsministeriet, Kirke- og Ligestillingsministeriet, KL, Konkur-rence- og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Lands-foreningen af Statsautoriserede Fodterapeuter, Lægeforeningen, Organisationen afLægevidenskabelige Selskaber, Patientforeningen i Danmark, Patientforeninger-nes Samvirke, Patientforsikringen, Patientombuddet, Praktiserende Lægers Orga-nisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, RegionernesLønnings- og Takstnævn, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på Færøer-ne, Rigsombudsmanden på Grønland, Serviceforbundet – Funktionærernes ogServicefagenes Arbejdsløshedskasse, Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen,Tandlægeforeningen, Yngre Læger, 3F.Lovforslaget er desuden offentliggjort på www.borger.dk under Høringsportalen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra (i alfabetiskrækkefølge):AdvokatrådetBPK – Brancheforeningen for privathospitaler og klinikkerDanmarks OptikerforeningDansk ErhvervDansk Kiropraktor ForeningDansk Psykolog ForeningDansk Selskab for Kosmetisk PlastikkirurgiDanske Dental LaboratorierDanske FysioterapeuterDanske PatienterDanske Regioner
Side 2
Danske Reklame- og Relationsbureauers BrancheforeningerDatatilsynetDet Etiske RådErgoterapeutforeningenFOAForbrugerombudsmandenForbrugerrådetFærøernes LandsstyreGrønlands SelvstyreJordemoderforeningenKonkurrence- og ForbrugerstyrelsenLægeforeningenPatientforeningenPatientombuddetPraktiserende Tandlægers OrganisationServiceforbundet – Urmagerne og OptikerneStatsministerietTandlægeforeningenØfeldt Centrene

Generelt

Lovforslaget er blevet positivt modtaget, idet der generelt er opbakning til, at pati-entsikkerheden styrkes i forhold til markedsføring af sundhedsydelser. Hertil kom-mer, at der er forståelse for, at den teknologiske udvikling og udviklingen i denforbruger- og patientrettede markedsføring af sundhedsydelser nødvendiggør enrække ændringer og ajourføringer i lov om markedsføring af sundhedsydelser. Derer således bred opbakning til de stramninger i lovforslaget, som vil medvirke til atbeskytte forbrugere og patienter og give dem bedre muligheder for at træffe valg afsundhedsydelser på en saglig og velinformeret baggrund.En række høringssvar opfordrer til, at der efter lovens vedtagelse udfærdiges en nyvejledning til loven, således at den bliver nemmere at anvende for de markedsfø-rende hospitaler, klinikker, praksis m.v., og således at fortolkningstvivl af enkeltebestemmelser så vidt muligt undgås.Ministeriet har herudover som følge af Forbrugerombudsmandens høringssvarfundet anledning til at tilføje i lovforslaget, at markedsføringsloven gælder ved si-den af lov om markedsføring af sundhedsydelser, idet markedsføring af sundheds-ydelser ikke er undtaget fra markedsføringslovens anvendelsesområde i lovens §2.Det bemærkes desuden, at Forbrugerrådet har opfordret ministeriet til at fastsætteen evaluering af loven efter tre år. Idet der alene er tale om en revision af en alle-rede eksisterende lov, og eftersom Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med lovensoverholdelse og dermed vil påpege eventuelle problemer over for ministeriet, finderministeriet ikke grundlag for efterkomme Forbrugerrådets opfordring. Ministeriet harligeledes et løbende fokus på lov om markedsføring af sundhedsydelser, herundereffekten af de foreslåede stramninger.
Side 3
Endvidere har enkelte høringssvar påpeget behovet for at kunne drøfte eventuellefortolkningsspørgsmål med Sundhedsstyrelsen, inden markedsføringen iværksæt-tes. Ministeriet har stor forståelse herfor, men det skal for god ordens skyld under-streges, at Sundhedsstyrelsen alene kan yde generel vejledning. Der kan såledesikke indhentes forhåndsgodkendelser.Ydermere er der i et enkelt høringssvar påpeget et behov for, at Sundhedsstyrel-sens afgørelser truffet i henhold til loven kan indbringes for en anden instans. Mini-steriet skal hertil bemærke, at det allerede følger af lov om markedsføring af sund-hedsydelser, at Sundhedsstyrelsens afgørelser efter loven er endelige og ikke kanindbringes for anden administrativ myndighed. Der henvises herved til bemærknin-gerne til den omhandlede bestemmelse (lovens § 4, stk. 7), jf. L 106, FT 2002-2003.Sundhedsstyrelsens afgørelser kan som udgangspunkt påklages til Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, med mindre klageadgangen er afskåret.Det følger af sundhedsloven, at Sundhedsstyrelsen, og ikke Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelse, er tillagt den faglige ekspertise vedrørende sundhedsfagligespørgsmål, hvorfor ministeriet er afskåret fra at tage stilling til indholdet af Sund-hedsstyrelsens sundhedsfaglige vurderinger. Ministeriets prøvelse omfatter såle-des alene sagsbehandlingen, og ministeriet vil derfor ikke kunne tage stilling til,hvorvidt den indholdsmæssige afgørelse om en given reklame er korrekt. Det erministeriets vurdering, at Sundhedsstyrelsens nye beføjelser og afgørelser i hen-hold hertil i større eller mindre grad fortsat indebærer skøn, som beror på en sund-hedsfaglig vurdering, herunder om reklamen kan føre til en efterspørgsel eftersundhedsydelser, der går videre end fagligt begrundet.Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsens afgørelser – såvel før som efter de nye be-føjelser – generelt må betragtes som mindre indgribende over for den markedsfø-rende sundhedsperson eller behandlingsstedet, idet markedsføringen ofte udenstørre vanskeligheder vil kunne tilpasses eller ændres, således at styrelsens afgø-relse imødekommes. Ministeriet finder det på den baggrund ikke betænkeligt atfastholde den nuværende retsstilling.Endelig har ministeriet ændret ikrafttrædelsesbestemmelsen i forhold til Færøerne ioverensstemmelse med det af Statsministeriet anbefalede.Neden for følger bemærkninger til enkelte dele af lovforslaget, som er berørt afflere høringsparter:

Indførelse af et generelt saglighedskrav

Dansk Erhverv, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, ogBrancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker har bemærket, at det ud fra detforeliggende kan være vanskeligt at vurdere, hvad der ligger inden for rammerne afsaglig markedsføring af sundhedsydelser. Der opfordres således til, at dette tyde-liggøres og eksemplificeres, samt at der anføres meget klare, objektive kriterier forforståelsen af saglighedsbegrebet, herunder hvad der forstås ved, at markedsfø-
Side 4
ringen ikke må medføre brug af sundhedsydelser, som ikke fagligt kan begrundes.Dette bør ske ved vejledning eller bekendtgørelse.
Kommentar:Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovteksten. Det er tydeliggjort ilovforslagets almindelige bemærkninger, at der er angivet en række eksempler påusaglig markedsføring i lovforslagets bemærkninger til den omhandlede bestem-melse.Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsen vil udarbejde en vejledning til brug for fortolk-ningen af lovens bestemmelser, herunder hvad der nærmere forstås ved saglighedi markedsføringssammenhæng.

Forbud mod brug af film, video m.v. på internettet

En række høringsparter, herunder Dansk Erhverv, Dansk Kiropraktor Forening,Danske Fysioterapeuter, Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, Jor-demoderforeningen, Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening,Tandlægeforeningen, Øfeldt Centrene samt Dansk Selskab for Kosmetisk Plastik-kirurgi har bemærket, at et generelt forbud mod brug af film, video m.v. på internet-tet ikke er til gavn for patientsikkerheden og dermed patienterne. Begrundelsenherfor er, at patienter og forbrugere i dag i meget høj grad bruger internettet tilinformationssøgning forud for operationer og andre former for sundhedsfagligebehandlinger.Det er således høringsparternes opfattelse, at det må være muligt at finde en løs-ning, hvor levende billeder kan benyttes på internettet på en sagligt og informativmåde. Forbuddet bør med andre ord ikke føre til, at film, video m.v. ikke kan benyt-tes på behandlingsstedets egen hjemmeside til rent informationsmæssige formål,herunder ved visuelle beskrivelser af forundersøgelser, selve behandlingen, gen-optræning efter indgrebet m.v.
Kommentar:På baggrund af høringssvarene er der foretaget et supplement til lovforslagetsbemærkninger, således at følgende afsnit nu fremgår af lovforslaget:”Det forekommer, at der på behandlingssteders hjemmesider anvendes film, videoeller lignende som supplement til den mundtlige og skriftlige information, som pati-enten i henhold til reglerne om informeret samtykke skal gives. I sådanne sam-menhænge anvendes mediet ikke som et led i markedsføring af en sundhedsydel-se. Der er ikke med lovforslaget tiltænkt et forbud mod sådan brug af film, videoeller lignende, som alene har til hensigt at blive anvendt i patientinformationsøje-med.
Side 5
Sundhedsstyrelsen vil efter lovens vedtagelse udarbejde en vejledning til brug forfortolkningen af lovens bestemmelser, herunder særligt i forhold til spørgsmåletom, hvornår film, videoklip eller lignende udgør patientinformationsmateriale, oghvornår sådanne film og videoklip m.v. vil være i strid med forbuddet mod benyttel-se af film og levende billeder til markedsføring af sundhedsydelser på internettet.Vejledningen vil ligeledes bidrage til fortolkning af, hvad det betyder for markedsfø-ring af kosmetiske operationer, at markedsføring af sundhedsydelser ikke må med-føre brug af sundhedsydelser, som ikke fagligt kan begrundes.”Ministeriet skal desuden bemærke, at det er uden betydning, om det markedsfø-rende behandlingssted benytter sin egen hjemmeside eller eksterne hjemmesider,herunder såkaldte internetfora, til markedsføring af sundhedsydelser ved brug affilm, video m.v.

Oplysning om skærpet tilsyn i forbindelse med markedsføring

En række høringsparter, herunder Danmarks Optikerforening, Dansk Selskab forKosmetisk Plastikkirurgi, Tandlægeforeningen, Serviceforbundet – Funktionærer-nes og Servicefagenes Arbejdsløshedskasse har udtrykt skepsis over for den fore-slåede bestemmelse om, at det ved markedsføringen skal oplyses, hvis der påbehandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt Sundhedssty-relsens skærpede tilsyn for forhold, som er relevant for udførelse af den markeds-førte sundhedsydelse.Det er således anført, at effekten af et sådant krav er usædvanligt og urimeligt ogvil være belastende for den ansatte sundhedsperson mulighed for at fortsætte sitvirke på det markedsførende behandlingssted. Oplysningspligten findes således athave karakter af en straf, som kommer oven i det skærpede tilsyn Herudover er deranført en usikkerhed i forhold til rækkevidden af forpligtelsen for landsdækkendekæder, som har flere filialer.Ministeriet er i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget blevet opmærksompå, at der med forslagets nuværende formulering alene stilles krav om i reklamerfor sundhedsydelser at oplyse om sundhedspersoner, der er under skærpet tilsyn.Det er den mindst indgribende tilsynssanktion. Det er også hensigten, at der skaloplyses om andre og mere indgribende tilsynsreaktioner (fagligt påbud, virksom-hedsindskrænkning m.v.).
Kommentar:Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i lovteksten. Ministeriet har dogfundet grundlag for at tydeliggøre i lovforslagets bemærkninger, at der alene er taleom en gengivelse af allerede offentliggjorte oplysninger.Det er herudover tydeliggjort, at såfremt en virksomheds- eller behandlingskædemed flere behandlingssteder fx udsender en fælles annonce, der omfatter alle be-handlingsstederne, skal det fremgå af annoncen, på hvilke konkrete behandlings-
Side 6
steder, der er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt skærpet tilsyn for for-hold, som er relevant for udførelse af den markedsførte sundhedsydelse. Ved mar-kedsføring af en sundhedsydelse på et lokalt behandlingssted, der ikke har tilknyt-tet en sundhedsperson, som er underlagt skærpet tilsyn, skal der ikke oplyses om,at andre behandlingssteder i samme kæde har sundhedspersoner, som er underskærpet tilsyn af Sundhedsstyrelsen.Da det har været hensigten, at der også skal oplyses om andre og mere indgriben-de tilsynsreaktioner (fagligt påbud, virksomhedsindskrænkning m.v.), vil der umid-delbart efter lovforslagets fremsættelse blive fremsat et ændringsforslag herom.Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen årligt iværksætter 20-25 skærpede tilsyn, 5-10 faglige påbud, 1-5 midlertidige virksomhedsindskrænkninger, 1-3 midlertidigeautorisationsfratagelser, 5-10 ordinationsindskrænkninger, 1-3 permanente virk-somhedsindskrænkninger og 1-2 permanente autorisationsfratagelser. Sammen-holdt med det samlede antal af behandlingssteder i Danmark, må der således for-modes at være tale om en begrænset kreds af behandlingssteder, som vil bliveomfattet af den foreslåede oplysningspligt.

Forholdet til persondataretten

Datatilsynet har bemærket, at det er tilsynets opfattelse, at lovforslaget rejser enrække spørgsmål i relation til persondataloven. Forholdet til persondataloven sesimidlertid ikke omtalt i lovforslaget, hvorfor Datatilsynet anmoder ministeriet om atpåse, at forholdet til persondataloven beskrives nærmere i relation til to af lovfors-lagets bestemmelser (den forslåede § 2, stk. 6, og den foreslåede § 4, stk. 6).
Kommentar:På baggrund af høringssvaret er der foretaget et supplement til lovforslagets be-mærkninger, således at der nu udtrykkeligt er taget stilling til lovforslagets forholdtil persondataloven.Det er ministeriets vurdering, at de to nævnte bestemmelser ligger inden for ram-merne af persondataloven. For en nærmere og udførlig begrundelse herfor henvi-ses til lovforslagets bemærkninger.Det bemærkes i tillæg hertil, at der i markedsføringssammenhæng alene er tale omen reference til allerede offentliggjorte oplysninger om sundhedspersoner underlagtskærpet på Sundhedsstyrelsens såkaldte tilsynsliste på styrelsens hjemmeside ogsundhed.dk.Hertil kommer, at adgangen for Sundhedsstyrelsen til at kræve offentliggørelse afkonkrete afgørelser eller berigtigelser beror på en konkret og individuel vurderingog forudsættes kun anvendt, hvor det skønnes hensigtsmæssigt eller nødvendigtfor at rette misforståelser, korrigere misvisende oplysninger og lignende. Kravenetil offentliggørelsens form, indhold og varighed skal være proportionale med om-fanget og karakteren af den ulovlige markedsføring.