Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 92 Bilag 5
Offentligt
1223950_0001.png
1223950_0002.png
1223950_0003.png
1223950_0004.png
Til lovforslag nr.L 92
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 0. februar 2013
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om medicinsk udstyrStyrkelse af markedsovervågningen m.v. af medicinsk udstyr[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagMinisteren for sundhed og forebyggelse har stillet 4 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. november 2012 og vartil 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudval-get.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og <>ministeren sendte den <dato> dette ud-kast til udvalget, jf. <bilag>. Den 28. november 2012 sendteministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til ministeren for sund-hed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf ministeren for sundhed og forebyggelse,tiltrådt af <>:Til § 11)I den undernr. 1foreslåede§ 1 audgår stk. 3.Stk. 4 bliver herefter stk. 3.[XX]2)Det under nr. 1 foreslåede§ 1 a, stk. 4,der bliver stk. 3affattes således:»Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fast-sætte regler om importørers og distributørers betaling af ge-byr for registrering, tilsyn og kontrol efter stk. 1 og § 1 d.«[XX]3)I nr. 1 indsættes efter den foreslåede § 1 c:»§ 1 d.Sundhedsstyrelsen kan kontrollere, at importørerog distributører af medicinsk udstyr overholder krav fastsat idenne lov og regler fastsat i medfør af loven.Stk. 2.Sundhedsstyrelsen kan endvidere kontrollere, atmedicinsk udstyr, som importører og distributører importe-rer til og distribuerer i Danmark, opfylder krav til medicinskudstyr, der er fastsat i medfør af denne lov.
DokumentIdJournalnummer
2
Stk. 3.Sundhedsstyrelsens repræsentanter har mod behø-rig legitimation og uden retskendelse adgang til alle relevan-te forretningslokaler og lagerfaciliteter, der benyttes af im-portører og distributører af medicinsk udstyr med henblik påat gen-nemføre den i stk. 2 og 3 nævnte kontrol. Sundheds-styrelsen kan påbyde virksomhederne at udlevere prøveek-semplarer af udstyret samt udlevere alle dokumenter og op-lysninger, der er nødvendige for kontrolvirksomheden.«[XX]4)Det inr. 3foreslåede§ 6, stk. 1,affattes således:»Med bøde straffes den, der overtræder § 1 c, stk. 1, ellerundlader at efterkomme Sundhedsstyrelsens påbud efter § 1d, stk. 3, 2. pkt., § 5 eller § 5 a, medmindre højere straf erforskyldt efter anden lovgivning. Med bøde straffes endvi-dere den, der nægter Sundhedsstyrelsens repræsentanter ad-gang efter § 1 d, stk. 3, 1. pkt.«[XX]BemærkningerTil nr. 1Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er i forbindelsemed fremsættelsen af lovforslaget blevet opmærksom på, atformuleringen i lovforslaget § 1 a, stk. 3, som giver ministe-ren for sundhed og forebyggelse bemyndigelse til at fastsæt-te nærmere regler om Sundhedsstyrelsens tilsyn og kontrolaf importører og distributører af medicinsk udstyr ikke er ioverensstemmelse med den sædvanlige lovtekniske frem-gangsmåde for bestemmelser vedrørende myndighedstilsyn-og kontrol. Den sædvanlige fremgangsmåde er at fastsætteregler om tilsyn og kontrol i en lov.Dette kræver en ændring i forhold til lovforslagets nuvæ-rende formulering, hvorfor ministeren for sundhed og fore-byggelse foreslår at lade lovforslagets § 1 a, stk. 3, udgå og istedet indsætte en ny bestemmelse, § 1d, efter § 1c.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at derindsættes en ny § 1 d om myndighedskontrol- og tilsyn.Til nr. 3Det bemærkes, at det i lovforslaget af de lovtekniskegrunde, som er anført ovenfor foreslås, at Sundhedsstyrelsen
mod behørig legitimation og uden retskendelse skal kunneforetage myndighedskontrol- og tilsyn med importører ogdistributører af medicinsk udstyr her i landet.Med den foreslåede bestemmelse får Sundhedsstyrelsenlovhjemmel til at foretage tilsyn og kontrol af importører ogdistributører af medicinsk udstyr og det udstyr, som virk-somhederne importerer til og distribuerer i Danmark. Denforeslåede bestemmelse indebærer, at Sundhedsstyrelsensrepræsentanter mod behørig legitimation og uden retsken-delse har adgang til alle relevante forretningslokaler og la-gerfaciliteter, der benyttes af importører og distributørermed henblik på at kontrollere, at virksomhederne overholderkrav fastsat i lov om medicinsk udstyr og regler fastsat imedfør af loven, samt at medicinsk udstyr, som virksomhe-derne importerer og distribuerer, opfylder de krav, der erfastsat i medfør af lov om medicinsk udstyr. Sundhedssty-relsen kan påbyde virksomhederne at udlevere prøveeksem-plarer af det medicinske udstyr samt at udlevere alle oplys-ninger og dokumenter, der er nødvendige for kontrolvirk-somheden. For så vidt angår adgangen til at kontrollere virk-somheder, præciseres at bestemmelsen i § 1 d, stk. 3, ikkegiver adgang til at kontrollere privat bolig.Den foreslåede bestemmelse vil blive administreret ioverensstemmelse med lov nr. 442 af 9. juni 2004 om rets-sikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgrebog oplysningspligter, således at denne lovs processuelle reg-ler skal overholdes ved gennemførelse af kontrollen. Detteindebærer blandt andet, at virksomheden som hovedregelskal underrettes forud for gennemførelsen af en beslutningom iværksættelse af tvangsindgreb, jf. § 5, stk. 1, i lov omretssikkerhed, medmindre Sundhedsstyrelsen efter en kon-kret vurdering finder, at kravet om en forudgående underret-ning helt eller delvis kan fraviges i medfør af lovens § 5, stk.4.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensrettelse af straffebestem-melsen i § 6 i L 92/2012. Straffebestemmelsen i § 6, stk. 1,udvides således, at den, der undlader at efterkomme et på-bud efter den foreslåede bestemmelse i § 1 d, stk. 3, ellernægter Sundhedsstyrelsens repræsentanter adgang til virk-somhedernes forretningslokaler og lagerfaciliteter kan straf-fes med bøde.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 92Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag, fra ministeren for sundhed og forebyggelseOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 92Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor regeringen ikke tager nogen konkrete initiativer tilat sikre bedre indrapportering af komplikationer og bivirkninger tilSundhedsstyrelsen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministeren kan bekræfte, at læger, der som led i udøvelsen afderes erhverv anvender medicinsk udstyr, har en forpligtelse til at ind-berette alvorlige hændelser til Sundhedsstyrelsen, og at erfaringer vi-ser, at læger underrapporterer komplikationer/bivirkninger til myndig-hederne, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke muligheder myndighederne har for at spore medi-cinsk udstyr, f.eks. i den situation en importør eller distributør af me-dicinsk udstyr har destrueret fakturaerne, til ministeren for sundhed ogforebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, på hvilken baggrund Sundhedsstyrelsen kan anmode om ud-levering af kopi af fakturaerne, og herunder oplyse om sanktionsmu-lighederne i det tilfælde en importør eller distributør af medicinsk ud-styr her i landet ikke efterkommer styrelsens anmodning, til ministe-ren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke konkrete og specifikke informationer Sundhedssty-relsen får mulighed for at indhente fra importører og distributører afmedicinsk udstyr her i landet, til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, og ministerens svar herpåSpm., om der vil være sanktioner af nogen art, såfremt en patient ikkefår udleveret skriftlig information om den type af implantat, den på-gældende har fået indopereret, efter den kommende revision af be-kendtgørelse nr. 1245 af 24. oktober 2007, til ministeren for sundhedog forebyggelse, og ministerens svar herpåSpm., om de oplysninger, som importører eller distributører af medi-cinsk udstyr skal registrere, er tilstrækkelige i forbindelse med sporingved utilsigtede hændelser, til ministeren for sundhed og forebyggelse,og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7