Tak for det, hr.
formand.
Ja, formålet med lovforslag L 90 er, at det nuværende Ankenævnet for Uddannelsesstøtten omdannes til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Ankenævnet reguleres så fremover i sin egen lov, der indeholder regler om ankenævnets kompetence, organisation og klagebehandling.
Som nævnt af formanden behandles lovforslag L 91 samtidig med lovforslag L 90, da lovforslag L 91 indeholder konsekvensændringer som følge af lovforslag L 90.
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten blev oprettet i 1970.
Det har fungeret som en klageinstans for afgørelser truffet om statens uddannelsesstøtte, statens voksenuddannelsesstøtte, specialpædagogisk støtte, specialundervisning og handicaptillæg.
Lovforslagene her er en opfølgning på Ombudsmandens rapport fra 2010 om ankenævnets sagsbehandling.
I den anbefaler Ombudsmanden bl.a., at ankenævnet ændrer praksis og bliver mere åben om sin virksomhed.
Gennem årene er ankenævnet blevet tillagt opgaver inden for flere nye sagsområder, og det har betydet, at de klager, der har været indbragt for ankenævnet, er blevet, kan man sige, mere komplicerede juridisk.
Ankenævnets sammensætning og funktion har ikke ændret sig, siden nævnet blev oprettet, og derfor er det naturligt, at ankenævnets kompetencer ajourføres under hensyntagen til den udvikling, der er sket på de sagsområder, som ankenævnet beskæftiger sig med.
Derfor er det positivt, at ankenævnets arbejde bliver offentligt på en hjemmeside, for dermed bliver information om klagemuligheder, principielle afgørelser og behandlingstider tilgængelige for studerende og andre parter.
Derudover indebærer lovforslagene, at retssikkerheden i ankenævnsafgørelserne styrkes.
Det sker ved, at mindst et af medlemmerne skal have en juridisk kandidatuddannelse.
Venstre kan støtte den foreslåede reform af ankenævnet, som regeringen har fremsat til behandling i dag.