Kulturudvalget 2012-13
L 9 Bilag 1
Offentligt
NOTATTil ministerenKommenteret høringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af lov ombygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer (Mulighed for digitalbekendtgørelse, bemyndigelse til at bygningsarbejder kan ske efter skriftligunderretning m.v.)Kulturministeriet sendte den 6. juli 2012 et udkast til forslag til lov om ændring af lovom bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer (Mulighed for digital be-kendtgørelse, bemyndigelse til at bygningsarbejder kan ske efter skriftlig underretning,m.v.) i høring. Høringsfristen var den 20. august 2012.Ved høringsfristens udløb var modtaget 11 høringssvar, jf. bilag 1. Endvidere er der ef-ter høringsfristens udløb modtaget svar fra Kommunernes Landsforening (KL).I det følgende redegøres for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.*****Boligselskabernes Landsforening, Danske Regioner, Grundejernes Investeringsfor-ening, Kunstakademiets Arkitektskole, Lokale- og Anlægsfonden og Realdania har ikkehaft bemærkninger til lovforslagets indhold.Der er modtaget bemærkninger fra Advokatsamfundet, Bygnings Frednings Foreningen(BYFO), Europa Nostra Danmark, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,Nationalmuseet og Kommunernes Landsforening (KL).24. september 2012
1. Bemærkninger angående digital offentlig bekendtgørelse af frednings-forslag mv.Advokatsamfundet er generelt positivt indstillet over for muligheden for digital annon-cering. Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur har forståelse for, at be-kendtgørelser foregår udelukkende digitalt og har derfor ligesom Bygnings FredningsForeningen (BYFO) principielt ingen bemærkninger til forslaget herom.Advokatrådet finder dog også, at det ud fra en retssikkerhedsmæssig betragtning måtages i betragtning, at grupper af samfundet fortsat må forventes at være uden adgangtil internettet eller uden mulighed for at anvende internettets muligheder, og at dissegrupper derfor reelt er uden adgang til de oplysninger, der annonceres, hvis der alenesker digital annoncering.Advokatrådet er opmærksomt på, at der efter forslaget til de nye regler fortsat vil blivegivet direkte underretning til borgere, der er direkte berørt af f.eks. en beslutning om
Dok. nr. 1452063
Side 2
fredning, herunder eksempelvist ejeren af en ejendom. Rådet finder dog ikke desto min-dre, at det bør tages i betragtning, at selve formålet med offentliggørelsen af beslutnin-gerne er generelt at give offentligheden mulighed for at gøre indsigelser og bidrage tilsagens oplysning.BYFO og Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur opfordrer til, at digitalebekendtgørelser kan modtages ved tilmelding via Kulturstyrelsens eller Kulturministe-riets hjemmeside.Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur henstiller endvidere til, at detmeddeles landets kommuner, at de skal være velvillige over for de foreninger, der øn-sker orientering via e-mail, når der sker digital information.Kulturministeriets kommentar:Forslaget om, at offentlig bekendtgørelse af visse forslag og afgørelser efter byg-ningsfredningsloven kan ske udelukkende digitalt, svarer til den ændring på miljø-området, som blev gennemført med lov nr. 1273 af 21. december 2011 om ændringaf lov om miljøbeskyttelse, lov om planlægning, mv.I forbindelse med behandling af dette lovforslag stillede Folketingets Miljøudvalgen række spørgsmål til miljøministeren i relation til den digitale bekendtgørelse.Miljøministeren tilkendegav i den forbindelse bl.a., at der ikke er noget til hinderfor, at de enkelte kommuner mv. supplerer digital annoncering med en abonne-mentsordning, hvorefter de enkelte borgere får direkte besked om offentliggjorteplaner, afgørelser, forslag, mv., men at det var hensigten at overlade det til den en-kelte kommune at vurdere, hvordan der mest hensigtsmæssigt kan kommunikeresmed borgerne, herunder konkret at vurdere, om supplerende kommunikation i givetfald skal gennemføres i form af abonnementsordninger, notitser i dagblade eller an-det.Kulturministeriet finder det hensigtsmæssigt, at der sker en parallelisering mellembygningsfredningsloven og miljølovgivningen om offentlig bekendtgørelse og finder,at lovudkastet ikke er til hinder for, at det kan overlades til kommunerne at vurde-re, hvordan forslag og afgørelser om bevaringsværdige bygninger mest hensigts-mæssigt kommunikeres til borgerne.For så vidt angår forslag og afgørelser om fredning, ophævelse af fredning, nedriv-ning af en fredet bygning, mv., som træffes af Kulturstyrelsen, er Kulturstyrelsenindstillet på at etablere en abonnementsordning for offentlige bekendtgørelser viaKulturstyrelsens hjemmeside.
2. Bemærkninger angående muligheden for at iværksætte visse typerbygningsarbejder på grundlag af en skriftlig anmeldelseBygnings Frednings Foreningen (BYFO) bifalder forslaget om, at visse typer af byg-ningsarbejder kan iværksættes på grundlag af en skriftlig anmeldelse. BYFO anbefaler
Side 3
imidlertid, at der gives klare og præcise anvisninger på ejernes råderum, ligesom for-eningen anbefaler, at der etableres et let administrerbart økonomisk incitament til atanvende kvalificeret faglig rådgivning ved udskiftning eller nyindretning af f.eks. køk-kener og bad.Europa Nostra Danmark foreslår tilsvarende, at det nøje præciseres, hvad der menesmed, at "visse bygningsarbejder ikke kræver tilladelse, men vil kunne iværksættes pågrundlag af en skriftlig anmeldelse". Europa Nostra Danmark anfører, at den ønskedeadministrative forenkling og effektivisering ikke bør foranledige en glidebane for denkultur- og bygningsbevarelse, der allerede eksisterer i dag.Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur tager som udgangspunkt afstandfra, at det i en lov indføjes, at "Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, atvisse typer af bygningsarbejder..." Landsforeningen henstiller til, at det indskrives iselve loven, hvilke typer arbejder der er tale om, så der ikke opstår mulighed for efter-følgende skred i sagsbehandlingspraksis.Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur påpeger, at lovforslaget overladerhele ansvaret for skiltning, bannere mv. på fredede bygninger til kommunerne. Lands-foreningen anfører bl.a., at kommunerne altid kan dispensere fra de lokale bestemmel-ser, hvorfor Landsforeningen mener, at det medfører en risiko for alvorlig svækkelse affredningsværdierne. Landsforeningen påpeger, at kommunale afgørelser af denne artikke offentliggøres, så offentligheden og Kulturstyrelsen er afskåret fra at reagere.Landsforeningen anfører endvidere, at det kan virke rimeligt, at køkkener og baderumkan ændres efter anmeldelse, hvis det ikke ændrer de bærende fredningsværdier, menat sådanne ændringer erfaringsmæssigt ofte medfører ændringer i bygningernes kon-struktioner, hvor der ønskes skjulte installationer, og hvor installationer skal føresgennem andre etager og skillerum. Landsforeningen finder, at det skal sikres, at ogsåarbejdet med installationer hverken direkte eller indirekte berører og forringer de bæ-rende fredningsværdier.Landsforeningen anfører endelig, at forslaget om, at ejere af fredede bygninger vil kun-ne iværksætte de pågældende bygningsarbejder umiddelbart efter at anmeldelse afskæ-rer alle – Kulturstyrelsen og offentligheden – fra at reagere på anmeldelsen. Landsfor-eningen finder, at et krav om minimum 14 dage til at reagere i må være rimeligt, sådansom det kendes fra byggeloven og anden lovgivning, hvor anmeldelsesbestemmelser an-vendes.Nationalmuseet anfører tilsvarende, at det kunne være hensigtsmæssigt at give Kul-turstyrelsen en fastsat frist til at reagere på anmeldelserne, således at der er mulighedfor at gribe ind, hvis ændringerne er af en ikke-acceptabel karakter.Kommunernes Landsforening (KL) finder, at måden en byggefredningssag kører på, børsamordnes med måden, en almindelig byggesag kører på, efter reglerne i Bygningsreg-lementet. KL vurderer således, at anvendelsen af to forskellige anmeldebegreber i én og
Side 4
samme byggesag unødigt vil komplicere kommunikationen om og borgerens forståelseaf sagsgangen.
Kulturministeriets kommentar:Udgangspunktet for lovudkastet er at tilvejebringe grundlaget for en mere smidigproces end i dag for ejere af fredede bygninger forud for iværksættelse af visse byg-ningsarbejder.Kulturministeriet har vurderet anvendelsen af begrebetanmeldelse.Kulturministe-riet foreslår herefter, at begrebet i lovudkastet ændres til, at kulturministeren kanfastsætte nærmere regler om, at visse typer af bygningsarbejder kan iværksættespå grundlag afskriftlig underretningaf hensyn til, at anmeldelsesbegrebet bruges iBygningsreglementet.Lovforslaget indeholder en hjemmel i § 10, stk. 5, til at der i en bekendtgørelse fast-sættes nærmere regler om, at visse bygningsarbejder på fredede bygninger kaniværksættes alene på grundlag afskriftlig underretning.I de specielle bemærknin-ger til lovudkastets § 10, stk. 5, nævnes eksempler (ikke udtømmende) på bygnings-arbejder, som det kan være relevant at regulere i bekendtgørelse: bygningsarbejderpå nyere, ikke-originalt køkken og bad, som sker inden for de eksisterende rums af-grænsning, bygningsarbejder, som udføres i overensstemmelse med en af Kultursty-relsen godkendt manual, opsætning af greb til gangbesværede, arbejder under jordog opsætning af skilte, såfremt der foreligger en kommunal skiltepolitik.Det er Kulturministeriets vurdering, at det ikke er hensigtsmæssigt, at der sker enyderligere afgrænsning i loven eller lovbemærkningerne af, hvilke bygningsarbej-der, der kan iværksættes efter underretning af Kulturstyrelsen, men at dette børfastsættes i en bekendtgørelse på grundlag af de principper, der er gjort rede for ilovbemærkningerne. Der vil samtidig kunne fastsættes regler om, hvilke oplysnin-ger, herunder bl.a. tegningsmateriale, der skal ledsage underretningen af Kultur-styrelsen.Det er Kulturministeriets vurdering, at den administrative forenkling, som er for-målet med lovforslaget, ikke vil kunne opnås, såfremt der fastsættes en frist forKulturstyrelsen for at reagere på en underretning. Det forhold, at bygningsarbejdervil kunne iværksættes umiddelbart efter, at underretning er sket, afskærer ikkeKulturstyrelsen fra at reagere, såfremt der iværksættes arbejder, for hvilke derskulle have været søgt tilladelse.Endelig bemærkes, at Kulturministeriet finder det naturligt at overlade ansvaretfor skiltning, bannere, mv. på fredede bygninger til kommunerne, såfremt der fore-ligger en kommunal skiltepolitik i form af en lokalplan eller en byplanvedtægt. Det-te fritager ikke ejere af fredede bygninger fra at søge Kulturstyrelsen om tilladelse,såfremt etablering af skiltning kan betragtes som et bygningsarbejde, der forudsæt-ter tilladelse efter bygningsfredningslovens § 10. Den nærmere beskrivelse af, hvor-når skiltning mv. på fredede bygninger kan etableres på grundlag af underretning
Side 5
af Kulturstyrelsen, vil kunne ske i den bekendtgørelse, der forudsættes udstedt medhjemmel i § 10, stk. 5. Bekendtgørelsen vil forinden ikrafttrædelse blive sendt i of-fentlig høring.
3. Bemærkninger angående præcisering af klageadgang i sager om stats-lig overtagelse af fredede bygningerBygnings Frednings Foreningen, (BYFO) finder det væsentligt for ejerne af de frededebygninger, at klageadgangen efter § 24, stk. 3, også omfatter klage over afgørelser omstatslig overtagelsespligt, således at disse afgørelser ikke kun kan indbringes for taksa-tionsmyndighederne, idet det er BYFOs principielle opfattelse, at der som sidste instansbør være klageadgang til kulturministeren.Kulturministeriets kommentar:Forslaget vedrørende klageadgangen i sager om statslig overtagelse af fredede byg-ninger er alene en præcisering af, at den klageadgang til taksationsmyndighederne,som har været gældende siden lovens ikrafttræden den 1. januar 1980, fortsat vilvære gældende, uanset at der ved en ændring af bygningsfredningsloven i 2010blev gennemført en udvidelse af klageadgangen for afgørelser i øvrigt truffet afKulturstyrelsen.Klageadgangen i disse sager svarer derved til klageadgangen i sager om statsligovertagelse efter planloven, når det i en lokalplan eller en byplanvedtægt er be-stemt, at en bebyggelse ikke må nedrives uden tilladelse fra kommunalbestyrelsen,og tilladelsen nægtes.Det er Kulturministeriets vurdering, at taksationsmyndighederne – taksations-kommissionerne og overtaksationskommissionen – besidder den faglige kompeten-ce, der gør det naturligt at opretholde den hidtidige klageadgang til taksations-myndighederne, når der ikke kan opnås enighed om statens overtagelse af en ejen-dom eller vilkårene herfor.
4. Bemærkninger angående indberetning af nedrivning/afhændelse af of-fentligt ejede bygningerBygnings Frednings Foreningen, (BYFO) har ingen bemærkninger til, at § 26 ophæves,men imødeser, at de fritstillede ressourcer anvendes på en hurtigere og mere smidigsagsbehandling af byggesagerne.Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur udtrykker sin undren over, at § 26ikke har medført flere fredninger af de bygninger, som statens tilsalgsatte ejendomme,når man betænker, at disse ejendomme oftest er præget af høj arkitektonisk og tekniskkvalitet.
Side 6
Såvel BYFO som Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur foreslår dog, atoplysninger om salg eller nedrivning af statens bygninger gøres tilgængelige på enhjemmeside, eller at der kan abonneres på disse oplysninger via Kulturstyrelsenshjemmeside.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeren vil efter lovudkastet fremover ikke modtage indberetning om salgeller nedrivning af en offentligt ejet ikke-fredet bygning for at tage stilling til eneventuel fredning, og det vil derfor ikke være muligt at formidle oplysninger vedrø-rende salg eller nedrivning af disse bygninger via ministeriets hjemmeside.Det bemærkes, at de ressourcer, der frigøres ved en ophævelse af § 26 er modsvaretaf en besparelse, der er indarbejdet på Kulturstyrelsens FL2012.
5. Bemærkninger i øvrigtEuropa Nostra Danmark påskønner generelt de intentioner, der ligger til baggrund foret ønske om større smidighed og forenkling, og dermed ressourceallokering til mere væ-sentlige spørgsmål og dermed stringens.Under henvisning til, at det af det sammenfattende skema i udkastet til lovforslagfremgår, at forslaget vil betyde besparelser for staten, anfører Landsforeningen forBygnings- og Landskabskultur, at foreningen på det kraftigste må imødegå, at man for-ringer sikringen af de fredede bygningers interesser for at spare på driften. Landsfor-eningen anfører, at øget bemanding i Kulturstyrelsen kunne sikre en hurtig sagsbe-handling, der tilgodeser såvel bygninger som ejere.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet har noteret sig de anførte synspunkter.
Side 7
Bilag 1Skrevet med fed: Bemærkninger til lovforslagets indhold
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om byg-ningsfredning og bevaring af bygninger og bymiljøer (Administrative forenk-linger af bygningsfredningsloven)
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.12.
AdvokatsamfundetBoligselskabernes LandsforeningBygnings Frednings Foreningen (BYFO)Danske RegionerEuropa Nostra DanmarkGrundejernes InvesteringsforeningKommunernes Landsforening (KL)Kunstakademiets ArkitektskoleLandsforeningen for By og LandskabskulturLokale- og AnlægsfondenNationalmuseetRealdania