Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 89
Offentligt
1205551_0001.png
1205551_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. december 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 4 (L 89), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
17. januar 2013J.nr. 20120251069/2012-10722

Spørgsmål nr. 4:

”Det fremgår af lovforslagets § 26, at gældende klageadgang efter arbejdsmiljølo-ven ændres, så de forhold som vedrører visse produkters indretning m.v. ikke kanpåklages for anden administrativ myndighed. I dag behandler Arbejdsmiljøklage-nævnet klager over Arbejdstilsynets påbud til leverandører. Vil denne ændring ikkeforringe virksomhedernes retsstilling og betyder § 26 at Arbejdstilsynets afgørelseikke kan prøves ved anden myndighed?”

Endeligt svar:

Jeg har hørt Arbejdstilsynet, som har udtalt følgende:”Efter lovforslaget vil der ikke være nogen administrativ klageadgang over afgørel-ser truffet efter den nye lov eller efter forskrifter udstedt i medfør af loven. Detsamme gælder på andre tilsvarende områder, der vedrører produktsikkerhed, fxmedicinsk udstyr, fyrværkeri, elektriske produkter som lamper, hårde hvidevarerog byggevarer, hvor der heller ikke er administrativ klageadgang.Der vil være almindelig adgang til at indbringe Arbejdstilsynets afgørelser efterden nye lov – og de regler der udstedes i medfør heraf – for domstolene.Klage over sagsbehandling kan efter de almindelige forvaltningsretlige regler fort-sat indbringes for den myndighed, der har truffet afgørelsen – og i anden række forministeren. Det kan fx være klage over manglende angivelse af hjemler.I øvrigt er der indbygget en retssikkerhedsgaranti i reglerne, idet Arbejdstilsynetskal underrette EU-Kommissionen, hvis Arbejdstilsynet træffer en afgørelse om, atet produkt ikke opfylder de gældende krav. EU-Kommissionen vil herefter tagestilling til, om afgørelsen er i overensstemmelse med de gældende direktiver. Derer tale om en realitetsbehandling af afgørelsen, hvor Kommissionen foretager envurdering af, hvorvidt medlemsstatens indgreb i den frie bevægelighed for varer erberettiget. Hvis Kommissionen finder, at Arbejdstilsynets afgørelse ikke er beret-
tiget, vil Arbejdstilsynet skulle tilbagekalde sin afgørelse. Kommissionens afgørel-se vil kunne indbringes for EU-domstolen.”Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2