Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 87 Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.L 87
Folketinget 2012-13
Ændringsforslag stillet den 13. december 2012 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandelm.v., lov om betalingstjenester, og elektroniske penge og forskellige andre love(Videregivelse af oplysninger til anklagemyndighed og politi, oprettelse af det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet,shortselling, ny tilgang til håndhævelse af solvenskrav og etablering af tilsyn med referencerenter m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]Aferhvervs- og vækstministeren:Til § 126)I den undernr. 34foreslåede affattelse af§ 345, stk.1, nr. 10,ændres »Danske Forsikring- og Pensionsmæglere«til: »FMF – Forsikringsmæglerforeningen«.[Korrektion]27)I den undernr. 34foreslåede affattelse af§ 345, stk.2, nr. 4,indsættes efter »informationsvirksomhed«: »og råd-giver Finanstilsynet i forbindelse med dets udstedelse af reg-ler«.[Præcisering]28)Nr. 43affattes således:»43.I§ 354 a, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres»stk. 1« til: »stk. 1 eller 2«.«[Korrektion]Til § 929)Nr. 1affattes således:Bemærkninger»1.Efter § 14 indsættes før overskriften før § 16:»Optagelse af lånemidler§ 15.Realkreditinstitutter kan optage lån til brug for atopfylde forpligtelsen til at stille supplerende sikkerhed, jf. §33 d, stk. 1, eller øge overdækningen i en serie eller grupperaf serier med seriereservefond.Til nr. 26Med den foreslåede ændring af § 345, stk. 1, nr. 10, æn-dres Danske Forsikrings- og Pensionsmæglere til FMF –Forsikringsmæglerforeningen, da organisationen har ændretnavn.Til nr. 27Med den foreslåede tilføjelse til § 345, stk. 2, nr. 4, præ-ciseres, at Det Finansielle Råd, som det fremgår af de almin-Stk. 2.Det skal fremgå af låneaftalen, hvilken serie ellergruppe af serier med seriereservefond lånemidler optaget ef-ter stk.1 kan henføres til.Stk. 3.Lånemidler optaget efter stk. 1 skal placeres i deaktivtyper, der er nævnt i § 152 c, stk. 1, nr. 1 og 3-7, i lovom finansiel virksomhed. Aktiverne skal fra det tidspunkt,hvor lånet optages, placeres på en særskilt konto, i et sær-skilt depot eller på anden måde mærkes som hidrørende fradet pågældende lån. Når aktiverne anvendes som suppleren-de sikkerhed eller overdækning, skal de indgå i den pågæl-dende serie eller gruppe af serier med seriereservefond.««[Korrektion]Til § 1730)Stk. 4affattes således:»Stk. 4.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunk-tet for ikrafttræden af § 1, nr. 49, § 2, nr. 01, 2, 3, 02, 31, 32,42 og 45-47. Erhvervs- og vækstministeren kan herunderfastsætte, at bestemmelserne træder i kraft på forskelligetidspunkter.«[Korrektion]
AX014608
2
delige bemærkninger til ændringen i lovforslaget, skal vare-tage samme type sager, som rådene gør efter de gældenderegler.Således indsættes det, at rådet også rådgiver Finanstilsy-net i forbindelse med regeludstedelse, som det følger af dengældende § 345, stk. 2, nr. 3, i lov om finansiel virksomhedvedrørende Det Finansielle Virksomhedråd og af § 84, stk.2, nr. 2, vedrørende Fondsrådet.Til nr. 28Der er med forslaget til nyaffattelse af ændringen af §354 a, stk. 2, 1. pkt., som denne fremgår af lovforslagets § 1,nr. 43, alene tale om en præcisering af, at det er stk. 1 i 1.pkt., der skal ændres til stk. 1 eller 2.Til nr. 29Forslaget til § 15 indebærer, at lånemidler optaget somseniorgæld med en vis fortrinsstilling i konkurs ofte be-nævnt som junior covered bonds også kan optages til brugfor traditionelle realkreditobligationer. Hidtil har optagelsenaf denne type lånemidler været forbeholdt til brug for sær-ligt dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobli-gationer, som i det omarbejdede kreditinstitutdirektiv2006/48/EF er pålagt løbende overholdelse af lånegrænserog dermed krav om supplerende sikkerhedsstillelse.Forslaget til § 15, stk. 1, fastsætter, at et realkreditinstitutsom hidtil kan optage lån til at opfylde kravet om, at institut-tet skal stille supplerende sikkerhed, hvis de aktiver, der lig-ger til grund for udstedelsen af en særligt dækket realkredit-obligation eller en særligt dækket obligation, ikke længeresvarer til værdien af de udstedte obligationer. Forslagetmedfører imidlertid også, at lånemidlernes anvendelses-grundlag generelt udvides, så lånemidlerne fremover ikkealene kan anvendes til at stille supplerende sikkerhed i enserie med seriereservefond (kapitalcenter), men også kan an-vendes til generelt at øge overdækningen i et kapitalcenter.Realkreditinstitutter får herved også mulighed for at optagesådanne lånemidler til brug for understøttelse af udstedelseaf de traditionelle realkreditobligationer.Baggrunden for ændringen er et ønske om at give real-kreditinstitutterne mulighed for at forstærke kapitaloverdæk-ningen i de enkelte kapitalcentre, som eksempelvis kan havepositiv effekt i forhold til rating.I § 15, stk. 2, fastsættes, at det skal fremgå af låneaftalen,hvilken serie med seriereservefond lånemidler optaget efter
stk. 1 skal henføres til. Kravet er begrundet i, at det skal væ-re muligt for kreditor at spore de enkelte låneoptagelser til-bage til det enkelte kapitalcenter.I § 15, stk. 3, fastsættes, at de lånemidler, som instituttethar optaget i medfør af § 15, stk. 1, skal placeres i tilsvaren-de aktivtyper, som enten kan anvendes til sikkerhedsmæssigafdækning af de særligt dækkede obligationer eller særligtdækkede realkreditobligationer eller medgå til kapitalmæs-sig overdækning i et kapitalcenter.Derudover skal aktiverne fra det tidspunkt, hvor lånet op-tages, placeres på en særskilt konto, i et særskilt depot ellerpå anden måde mærkes som hidrørende fra det pågældendelån. Hvis instituttet endnu ikke har erhvervet aktiver for delånte midler, skal disse midler placeres på en særskilt konto.Har instituttet derimod erhvervet statsobligationer for låne-midlerne, skal disse aktiver placeres i et depot. Har institut-tet erhvervet et aktiv, som ikke kan placeres i et særskilt de-pot, skal dette aktiv mærkes på anden måde, således at detfremgår, at disse aktiver er erhvervet for de pågældende lå-nemidler.Når aktiverne anvendes som supplerende sikkerhed elleroverdækning, skal de indgå i den pågældende serie med se-riereservefond. Når midlerne placeres, skal de øvrige regler,der gælder for seriens indretning, naturligvis også iagttages.Hvis værdien af de aktiver, der ligger til sikkerhed forobligationsudstedelserne i de enkelte serier, efterfølgendestiger, således at værdien af aktiverne overstiger værdien afde udstedte obligationer – også ud over, hvad der kan inde-holdes i en overdækning – kan de aktiver, der er erhvervetfor seniorgæld, realiseres og enten føres tilbage til den sær-skilte konto, placeres i et depot, mærkes på anden måde ellerudbetales til långiver. Det er en forudsætning, at de indgåe-de aftaler om seniorgæld ikke tilsidesættes herved.Den konkursretlige behandling af seniorgæld fremgår af§ 27, stk. 1, 3. pkt. Den konkursretlige behandling af senior-gæld, der ikke er anvendt som supplerende sikkerhed elleroverdækning, fremgår af § 27 b.Til nr. 30Der er med forslaget tale om en konsekvensrettelse afikrafttrædelsesbestemmelsen, som skyldes, at der med et forudvalget tidligere forelagt ændringsforslag, som er optaget ibetænkningen efter 1. behandlingen, er tilføjet nr. 01-06 tillovforslagets § 2.