Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 86 Bilag 34
Offentligt
1195548_0001.png
1195548_0002.png
Til lovforslag nr.L 86
Folketinget 2012-13
Ændringsforslag stillet den 13. december 2012 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning,lov om afgift af elektricitet og ligningsloven(Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Afklima-, energi- og bygningsministeren:Til § 16)I det undernr. 7foreslåede§ 47, stk. 4,udgår inr. 2»med en installeret effekt på 400 kW eller derunder«.[Fjernelse af krav om installeret effekt på 400 kW eller der-under for fælles solcelleanlæg]Til § 47)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 8 P, stk. 1,affattes4. pkt.således:»For ejere af vedvarende energi-anlæg, hvor der senestden 19. november 2012 er indgået bindende aftale om købaf et vedvarende energi-anlæg, og hvor anlægget er nettil-sluttet i indkomståret 2013 eller i indkomståret 2014, ervalget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst forindkomståret 2013 henholdsvis indkomståret 2014 dog afgø-rende.«[Udskydelse af fristen for nettilslutning til den 31. december2013]Til § 68)Istk. 6ogstk. 7, nr. 3,ændres »den 20. maj 2013« til:»den 31. december 2013«.[Udskydelse af fristen for nettilslutning til den 31. december2013]BemærkningerTil nr. 6Det fremsatte lovforslag indeholder i § 47, stk. 4, nr. 2,en bestemmelse om, at der kan ydes et særlig forhøjet pris-tillæg til elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg meden installeret effekt på 400 kW eller derunder.Grænsen på 400 kW foreslås fjernet, da denne ikke vur-deres hensigtsmæssig for fælles solcelleanlæg. Det forhøje-de pristillæg vil herefter kunne ydes til fælles solcelleanlæg,uanset om disse måtte være over 400 kW.Ved fælles solcelleanlæg forstås eksempelvis et anlæg,som er ejet af en gruppe private borgere i forening, og somer dimensioneret efter disse ejeres private elforbrug, menhvor ejerne ikke aftager elektriciteten fra solcelleanlægget,som i stedet leveres til det kollektive elforsyningsnet. Hvisder er mange ejere, vil anlægget kunne komme over 400kW. Det er klima-, energi- og bygningsministeren, som fast-sætter eller træffer afgørelse om, hvilke anlægskategorierder kan få forhøjet pristillæg som fælles solcelleanlæg, jf.lovforslagets ændring af § 50, stk. 2. Ministeren vil såledeseksempelvis ud over regler om, hvor langt væk et sådant an-læg må være placeret i forhold til ejernes forbrugssteder, og-så kunne fastsætte regler om størrelsen af anlægget i forholdtil hver enkelt ejers elforbrug. Sidstnævnte vil f.eks. kunnefastsættes skematisk til 4 kW, hvilket svarer til en alminde-lig husholdnings elforbrug. Er der tale om et fælles solcelle-anlæg ejet af tre forbrugere, vil anlægget efter en sådan be-regning maksimalt kunne have en effekt på 12 kW for at bli-ve omfattet af bestemmelsen.Ændringen muliggør, at f.eks. lejere i almennyttige bolig-foreninger får mulighed for at gå sammen om et ejerskab tilet større solcelleanlæg, ligesom beboere i f.eks. landsbyerkan gå sammen om et sådant ejerskab.Et andet eksempel på fælles solcelleanlæg er anlæg ejetaf en almennyttig boligforening eller en andelsboligfor-ening, der kun kan nettoafregne for lejer- eller andelsbolig-foreningens fælles forbrug. Her er anlægget »fælles« i denforstand, at disse lejere har glæde af, at fællesforbruget i for-
AX014606
2
eningen til lys på fælles arealer, vaskeri og fælleshus osv.kan nettoafregne den elektricitet, som solcelleanlægget pro-ducerer. Samtidig kan den overskydende elektricitet fra sol-celleanlægget, som ikke bruges til fællesforbruget, afregnestil det forhøjede pristillæg, når det leveres endeligt til detkollektive elforsyningsnet. Sådanne anlæg kan også væreover 400 kW.Som det fremgår af eksemplerne, er bestemmelsen møn-tet på solcelleanlæg, som har tilknytning til private hushold-ninger. Derimod kan kommercielle anlæg, som ikke hardenne tilknytning, ikke modtage den forhøjede støtte.I øvrigt henvises til, at det er ministeren, som kan træffeafgørelse om eller fastsætte nærmere regler om de krav, derskal være opfyldt, for at et solcelleanlæg kan betragtes somfælles, herunder afgrænsningen af, hvem der direkte eller in-direkte kan eje solcelleanlægget og størrelsen af solcellean-læggets installerede effekt i forhold til elforbrug.Til nr. 7Ændringsforslaget er en følge af den foreslåede udsk-ydelse af fristen for nettilslutning til den 31. december 2013.
For at sikre, at ejere af vedvarende energi-anlæg, der harbagudforskudt indkomstår, kan få fordel af udskydelsen,foreslås, at disse ejere, hvis det vedvarende energi-anlægførst tilsluttes det offentlige forsyningsnet i ejerens ind-komstår 2014, kan foretage bindende valg af opgørelsesme-tode ved indgivelse af selvangivelse for indkomståret 2014.Til nr. 8Det fremsatte lovforslags § 6, stk. 6 og stk. 7, nr. 3, inde-holder bestemmelser om, at anlæggene skal være nettilslut-tet senest den 20. maj 2013. Det har vist sig, at kommuner-nes sagsbehandling i forhold til bl.a. planlovgivningen kantage længere tid end forudsat, hvorfor der er behov for atændre fristen for anlæggets endelige nettilslutningstids-punkt. Det foreslås derfor i stedet, at anlægget skal være net-tilsluttet senest den 31. december 2013. I øvrigt henvises tilbemærkningerne til lovforslagets § 6, stk. 6 og 7.