Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 86 Bilag 31
Offentligt
1194708_0001.png
1194708_0002.png
1194708_0003.png
1194708_0004.png
1194708_0005.png
1194708_0006.png
1194708_0007.png
1194708_0008.png
1194708_0009.png
1194708_0010.png
1194708_0011.png
1194708_0012.png
1194708_0013.png
1194708_0014.png
Til lovforslag nr.L 86
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 11. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven(Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energianlæg m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 5 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 20. november 2012 og vartil 1. behandling den 29. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-og BygningsudvalgetDispensation fra 30-dagesreglenKlima-, energi- og bygningsministeren har i den skriftli-ge fremsættelse anbefalet, at Folketingets behandling af lov-forslaget gennemføres hurtigt, og at der dispenseres fra reg-len i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at 3.behandling ikke må finde sted tidligere end 30 dage efterlovforslagets fremsættelse, og begrundet anbefalingen.Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling tidligere end30 dage efter lovforslagets fremsættelse.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget blev samtidig med fremsættel-sen sendt i høring. Den 28. november 2012 sendte klima-,energi- og bygningsministeren de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Andelsboligsforeningernes Fællesrepræsentation,BioSynergi,Bluesolar AS,Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,Cenergia,Danmarks Vindmølleforening,Dansk Solcelleforening,EWS GmbH & Co. KG,Foreningen Rejsearbejdere.dk,Bjørn Hansen, Gentofte,JDSolarTeknik ApS,Erik Lang, Egtved,MHH Solar,Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi,Hans Ingemann Petersen, Hjørring,Rune Schmidt, Ærø, ogVidencentret for Landbrug.Klima-, energi og bygningsministeren har over for udval-get kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,Dansk Solcelleforening ogNordisk Folkecenter for Vedvarende EnergiSpørgsmålUdvalget har stillet 45 spørgsmål til klima-, energi- ogbygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret bortset fra 1, som forventes besvaret inden 2. be-handling.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.
AX014581
2
Flertallet bemærker, at lovforslaget udmønter den politi-ske aftale af 15. november 2012 mellem regeringen (Social-demokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) ogVenstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservati-ve Folkeparti om strategi for solcelleanlæg og øvrige småvedvarende energi (VE)-anlæg. Aftalen er optrykt som bilag2 til betænkningen.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vil stemme forde stillede ændringsforslag.Med lovforslaget afskaffes nettomålerordningen, der forborgere, beboere og institutioner var en ubureaukratisk, in-tuitiv og enkel solcellemodel, hvor egenproduktion og eget-forbrug blev modregnet på årsbasis.En samlet bygge-, installatør- og solcellebranche harsammen med miljø-, energi- og forbrugerorganisationer ud-arbejdet et fælles forslag til en langsigtet dansk solcellestra-tegi, der bygger på tre enkle grundprincipper, jf. KEB alm.del – bilag 50.Regeringen og forligspartierne har valgt at overhøre allefaglige og folkelige anbefalinger for i stedet at »opfinde« enhelt ny solcellemodel, som ingen med branchekendskab –hverken i Danmark eller udlandet – tror vil virke!Regeringens nye model til fremme af vedvarende decen-tral energi er så fejlkonstrueret og uigennemtænkt, at denhar prohibitiv karakter, hvilket også fremgår tydeligt af hø-ringssvarene og henvendelserne til udvalget.Liberal Alliance stiller sig undrende, grænsende til forar-get, over, at grundlaget for dette lovforslag er en »internanalyse af modeller for støtte til solenergi«, der ikke eksiste-rer, jf. ministerens svar på spm. 40. Det eneste, Folketingethar fået forelagt, er nogle såkaldte faktaark fra Energistyrel-sen – faktaark, der er blevet kraftigt kritiseret for at byggepå helt urealistiske og ubegrundede forudsætninger og skøn,og som ikke har medregnet f.eks. nettariffer eller en muligEU-antidumpingtold.Ministerens postulat om, at regeringens solcellemodel vilsikre en tilbagebetalingstid på 10 år i 2013 og frem, er sag-ligt blevet tilbagevist så mange gange, at ministerens på-stand efterhånden har karakter af en besværgelse. Regerin-gen og forligspartierne vælger at haste et dårligt forberedtog uanvendeligt lovforslag igennem Folketinget med denkonsekvens, at flere tusinde arbejdspladser – herunder man-ge i Udkantsdanmark – afvikles og en hel branche næstenforsvinder. Hvis regeringen har ambitioner om at lave lov-givning, der virker, er dette slået helt fejl.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt afudval-get:Til § 31)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 2, stk. 1, litrac,udgår ». Der kan afregnes på timebasis«.[Lovteknisk ændring]2)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 2indsættes somstk. 3:»Stk. 3.Elektricitet, der er produceret på anlæg omfattetaf stk. 1, litra c, kan afregnes på timebasis efter regler fastsati medfør af lov om elforsyning.««[Lovteknisk ændring]Til § 43)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 8 P, stk. 1,indsættes som5. pkt.:»Kravet i 2. pkt. om, at valget skal omfatte alle vedvaren-de energi-anlæg og andele i vedvarende energi-anlæg, om-fatter ikke vedvarende energi-anlæg, hvor der den 20. no-vember 2012 eller senere er indgået bindende aftale om købaf anlægget, og hvor ejeren senest den 19. november 2012indgik bindende aftale om køb af et andet vedvarende ener-gianlæg og for dette anlæg har valgt ikke at anvende stk. 2og 3.«[Mulighed for ejere af VE-anlæg omfattet af erhvervsmæs-sig ordning for at anvende skematisk ordning på et supple-rende VE-anlæg, der efterfølgende købes]4)I det undernr. 5foreslåede§ 8 P, stk. 9,affattes2. pkt.således:»Hvis en erhvervsdrivende anvender elektricitet, der erproduceret af et vedvarende energi-anlæg i den erhvervsdri-vendes virksomhed, til forsyning af den erhvervsdrivendesprivate beboelsesejendom, beskattes den erhvervsdrivendeaf værdien af den leverede elektricitet med en værdi svaren-de til den værdi, som den erhvervsdrivende skulle have be-talt inklusive skatter og afgifter, hvis elektriciteten var ble-vet leveret fra elforsyningsnettet.«[Teknisk ændring]Til § 65)Stk. 5affattes således:»Stk. 5.Bestemmelsen i § 4, nr. 5, har virkning for er-hvervsdrivende, som anskaffer vedvarende energi-anlæg den20. november 2012 eller senere.«[Teknisk ændring]
3
BemærkningerTil nr. 1 og 2Der er tale om en lovteknisk ændring.Til nr. 3For at anvende den skematiske opgørelsesmetode efterligningslovens § 8 P, stk. 2 og 3, er det en betingelse, at allevedvarende energi-anlæg eller andele i vedvarende energi-anlæg anvender den skematiske opgørelsesmetode. Ejere afvedvarende energi-anlæg, der anvender den erhvervsmæssi-ge opgørelsesmetode, og som den 20. november eller senerekøber et supplerende vedvarende energi-anlæg, har ikkelængere mulighed for at anvende den erhvervsmæssige ord-
ning på det supplerende vedvarende energi-anlæg og hellerikke mulighed for at anvende den skematiske opgørelse.Den foreslåede ændring gør det muligt for ejeren at vælgeskematisk opgørelse for det supplerende vedvarende energi-anlæg.Ændringen har ingen nævneværdige konsekvenser i for-hold til det oprindelige provenuoverslag.Til nr. 4Der er tale om en teknisk ændring. Desuden tydeliggøres,at 2. pkt. alene omfatter elektricitet.Til nr. 5Der er tale om en teknisk ændring.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV)Steen Gade (SF)fmd.Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL)Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V)Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF)Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 86Bilagsnr.12345678910111213141516171819202122232425262728TitelHenvendelse af 20/11-12 fra EWS GmbH & Co. KGBekendtgørelse, fra klima-, energi- og bygningsministerenHenvendelse af 23/11-12 fra Danmarks VindmølleforeningHenvendelse af 26/11-12 fra Dansk SolcelleforeningHenvendelse af 25/11-12 fra Bjørn Hansen, GentofteHenvendelse af 27/11-12 fra Erik Lang, EgtvedHenvendelse af 27/11-12 fra JDSolarTeknik ApSHenvendelse af 27/11-12 fra MHH SolarHøringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministe-renHenvendelse af 28/11-12 fra CenergiaTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 30/11-12 fra Rune Schmidt, ÆrøHenvendelse af 30/11-12 fra Dansk SolcelleforeningHenvendelse af 30/11-12 fra Bluesolar ASHenvendelse af 15/11-12 fra BioSynergiHenvendelse af 4/12-12 fra Hans Ingemann Petersen, HjørringHenvendelse af 4/12-12 fra Brancheforeningen for Hustandsvindmøl-lerÆndringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren1. udkast til betænkningHenvendelse af 5/12-12 fra Bluesolar ASHenvendelse af 6/12-12 Videncentret for LandbrugMateriale fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøllers foretrædeden 6/12-12Materiale fra Dansk Solcelleforenings foretræde den 6/12-12Henvendelse af 7/12-12 fra Foreningen Rejsearbejdere.dkHenvendelse af 7/12-12 fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræ-sentationHenvendelse af 10/12-12 fra Danmarks Vindmølleforening2. udkast til betænkningHenvendelse af 10/12-12 fra Nordisk Folkecenter for VedvarendeEnergiOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 86Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til henvendelsen af 20/11-12 fra EWS GmbH &Co. KG, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 23/11-12 fra DanmarksVindmølleforening, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mi-nisterens svar herpå
2
5
3
4
5
6
789
10
11
12
13
14
15
16
Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-12 fra Dansk Solcelle-forening, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 25/11-12 fra Bjørn Hansen,Gentofte, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-12 fra Erik Lang, Egt-ved, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-12 fra JDSolarTeknikApS, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 27/11-12 fra MHH Solar, tilklima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 28/11-12 fra Cenergia, til kli-ma-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en indehaver af et solcelleanlæg under den gamle nettomå-lerordning kan etablere yderligere et solcelleanlæg på samme ejendomunder den nye nettomålerordning, til klima-, energi- og bygningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra Rune Schmidt,Ærø, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at fremsende en analyse af de forskellige modeller for støttetil solenergi og begrunde, hvilke modeller der er fravalgt og hvorfor,til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeriet har udarbejdet en analyse af modeller for støttetil andre små VE-anlæg end solenergi, f.eks. husstandsvindmøller, tilklima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en sammenligning af den aktuelle tyske og den nye danskestøttemodel for solceller med angivelse af støttebeløb, støtteperiode ogsamlet støtte over anlæggenes levetid (f.eks. 25 år), herunder med op-lysning om nettariffer og reguleringsmekanismer, til klima-, energi-og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om beregninger af totaløkonomien (tilbagebetalingstid og for-rentning af investeringen over 10 henholdsvis 20 år) for forskelligeanlægstyper i henholdsvis Tyskland og Danmark, til klima-, energi-og bygningsministeren og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan det tyske finansministerium opgørdet statslige provenutab ved den tyske solcelleudbygning, og hvordandette provenutab finansieres statsfinansielt, til klima-, energi- og byg-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan Finansministeriet opgør det statslige provenutabved den danske solcelleudbygning i henholdsvis 2013 og 2020, og om,hvordan det statslige provenutab, der finansieres via forsyningssikker-hedsafgift, er udregnet på delkomponenter og opgjort for henholdsviseksisterende anlæg under nettomålerordningen og nye solcelleanlæg,
6
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
der etableres efter lovforslagets regler, til klima-, energi- og bygnings-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om og i givet fald i hvilket omfang, egenproduktion fra et solcel-leanlæg betragtes som en energibesparelse, når det statslige provenu-tab opgøres, og hvis ikke, med hvilken begrundelse, til klima-, energi-og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af de energibesparelser på 10,7 PJ i 2013 og2014 og 12,2 PJ i 2015, som net- og distributionsselskaberne skal ståfor, der forventes at omfatte afgiftsbelagt elektricitet, til klima-, ener-gi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at solceller ud fra en LCOE-beregning er sam-menlignelige med alternative elproduktionsteknologier som f.eks. hav-vindmøller, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at anslå, hvor store ekstra momsindtægter (brutto) staten får i2012 som følge af solcelleudbygningen, jf. de aktuelle tilmeldinger afanlæg til Energinet.dk, til klima-, energi- og bygningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stor den totale installerede solcelleeffekt (MW) forven-tes at være i 2013, 2014 og 2015 under den nye støttemodel, til klima-,energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en PSO-betaling der i henholdsvis 2015 og 2020skal anvendes til finansiering af støtteomkostningerne til den elektrici-tet, som solceller og øvrige små VE-anlæg leverer til elnettet, til kli-ma-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke forudsætninger om bl.a. egetforbrug (time-til-time)ministeren har lagt til grund for beregningen af det statslige provenu-tab i tabel 1 i aftalen af 15/11-12 om strategi for solcelleanlæg og øv-rige små vedvarende energi (VE)-anlæg, til klima-, energi- og byg-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at fremsende empiriske data for forskellige solcelleanlægsegetforbrug på timebasis – opdelt på boformer, familietyper og an-lægsstørrelser – og oplyse, over hvor lang tid disse data er indsamlet,til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorfor det statslige provenutab, der finan-sieres over forsyningssikkerhedsafgiften, jf. tabel 1 i aftalen af15/11-12, falder fra 425 mio. kr. i 2013 til 340 mio. kr. i 2014, til kli-ma-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse de samlede omkostninger for Energinet.dk i forbin-delse med etablering af ilandføringsanlæg fra havvindmølleparker –inkl. netforstærkning på land – for henholdsvis Anholt og KriegersFlak, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilke muligheder lovforslaget giver ministeren for at ændrepå støttesatserne i 2013, 2014 og 2015, hvis ministerens prisforudsæt-ninger ændrer sig afgørende som følge af en (EU-)politisk beslutning,til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpå
7
28
29
30
31
32
333435
36
3738
39
40
41
42
Spm. om at fremlægge beregninger med tilhørende begrundet valg afforudsætninger, der påviser, at den midlertidige støttesats mekaniskkan reduceres med 20 pct. om året, samtidig med at tilbagebetalingsti-den for beboerne ikke overskrider 10 år, til klima-, energi- og byg-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at anslå, hvor mange flere arbejdsløse det vil skabe, og hvormange grønne job der mistes, hvis der som en konsekvens af lovfor-slaget kun etableres 10 MW solceller i 2013, til klima-, energi- ogbygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der er noget juridisk til hinder for at foretage de ændringeraf lovforslaget, som Dansk Solcelleforening foreslår i sin høringsskri-velse, hvis den politiske vilje er til stede, til klima-, energi- og byg-ningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for status for landets el- og forsyningsselskabersmuligheder for at udføre en time til timeopgørelse af solcelleprodukti-onen med start 2013, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra Dansk Solcelle-forening, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra Bluesolar AS,til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 15/11-12 fra BioSynergi, tilklima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 4/12-12 fra Hans IngemannPetersen, Hjørring, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 4/12-12 fra Brancheforenin-gen Hustandsvindmøller, til klima-, energi- og bygningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 5/12-12 fra Bluesolar AS, tilklima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/12-12 fra Videncentret forLandbrug, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om kommentar til det materiale, Brancheforeningen for Hus-standsvindmøller præsenterede for udvalget den 6/12-12, til klima-,energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at give et reelt svar på spm. 11 og fremsende den omhandle-de analyse af de forskellige modeller for støtte til solenergi og begrun-de, hvilke modeller der er fravalgt og hvorfor, til klima-, energi- ogbygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til det materiale, Dansk Solcelleforening præsen-terede for udvalget den 6/12-12, til klima-, energi- og bygningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-12 fra Foreningen Rej-searbejdere.dk, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministe-rens svar herpå
8
43
44
45
Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/12-12 fra Andelsboligfor-eningernes Fællesrepræsentation, til klima-, energi- og bygningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/12-12 fra DanmarksVindmølleforening, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 10/12-12 fra Nordisk Folke-center for Vedvarende Energi, til klima-, energi- og bygningsministe-ren
9
Bilag 2Aftale af 15. november 2012 om strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlægAftalen er optrykt efter ønske fra V, S, DF, RV, SF, EL og KF.Aftalemellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Venstre,Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkepartiom strategi for solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi (VE)-anlæg1)1Den årsbaserede nettomålerordning, muligheden for at private solcelleejere kan anvende de erhvervs-mæssige skatteregler og et kraftigt fald i priser for solcelleanlæg har medført en eksplosiv stigning i antal-let af små solcelleanlæg i Danmark i 2012. Udviklingen gør det relevant at tænke sol mere strategisk ind iDanmarks energiforsyning allerede nu. Aftaleparterne er derfor blevet enige om en ny strategi om solcel-leanlæg og øvrige små VE-anlæg. Parterne er endvidere enige om, at denne strategi følges op af en inte-gration af solenergi i de overordnede analyser, der blev aftalt i energiforliget af 22. marts 2012.Ny model for støtte til solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg:Overgangsordning for eksisterende små solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg– Der foreslås en overgangsperiode på 20 år for alle eksisterende små VE-anlæg, hvor anlæggene kan fåstøtte efter gældende regler.– I overgangsperioden kan de omfattede anlæg uændret fortsætte med den årsbaserede nettomålerordnin-gen, hvorefter solcelleanlæg overgår til timebaseret nettoafregning med afsætning af overskudsproduk-tion på markedsvilkår, så afregningsprisen efter overgangsordningens udløb svarer til markedsprisen.– Eksisterende anlæg vil fortsat kunne anvende de erhvervsmæssige skatteregler i resten af anlæggeneslevetid.– Efter overgangsperioden overgår øvrige VE-anlæg til timebaseret nettoafregning med afregning afoverskudsproduktion efter de eksisterende regler i VE-loven.Overgangsordning og skæringsdato– Overgangsordningen gælder for de anlæg, som er nettilsluttet frem til dagen før lovforslagets fremsæt-telse samt for de anlæg, som overholder alle følgende kriterier:a) At der er indgået bindende aftale om køb inden fremsættelsesdagen,b) At netselskabet har modtaget anmeldelse af anlægget inden 30 dage efter lovforslagets fremsættelse(indebærer at installatøren udfylder og fremsender Energinet.dk’s stamdatablanket med henblik på re-gistrering i Stamdataregisteret), ogc) At anlægget er nettilsluttet senest 6 måneder efter fremsættelsestidspunktet.Nye solcelleanlæg og øvrige VE-anlæg– Den nuværende årsnettoafregning erstattes af timenettoafregning for alle VE-anlæg.– Den overskydende elproduktion fra solcelleanlæg op til 400 kW afregnes med en midlertidigt forhøjetsats på 130 øre/kWh i 10 år fra nettilslutning.– Solcelleanlæg over 400 kW afregnes efter gældende regler.– Den overskydende elproduktion fra andre små VE-anlæg end solceller på op til 6 kW timeafregnessom solceller, dvs. fast afregningspris på 130 øre/kWh i de første 10 år for anlæg etableret 2013. Doganalyseres vilkårene for små husstandsvindmøller nærmere.
10
– Fælles anlæg, der ikke kan nettoafregne for andet end fælles forbrug, får en midlertidig forhøjet afreg-ningspris på 145 øre/ kWh i 2013 i de første 10 år for etablerede anlæg. Der gennemføres en særliginformationskampagne målrettet disse anlæg.– Begrænsningen på 6 kW installereret effekt ophæves for solceller, men bibeholdes for øvrige privateVE-anlæg.– Den nuværende afgrænsning af nettoafregningsordning til private og ikke-erhvervsmæssige anlæg op-hæves.– Den forhøjede sats for nye anlæg aftrappes, indtil den efter 5 år er faldet til den gældende støttesats på60 øre/kWh. For anlæg etableret i 2014 er støtten således 116 øre/kWh i ti år, for fællesanlæg etablereti 2014 er støtten 128 øre i ti år. Princippet er illustreret i figur 1 og 2, hvor afregningen for nye anlægetableret først i hvert kalenderår frem til 2018 er vist sammen med Energistyrelsens seneste elprisprog-nose.Figur 1Ny støttesats på 130 øre/kWh og elprisprognosen
Note: Fra 2018 og frem fastholdes en afregning på 60 øre/kWh.Figur 2Ny støttesats på 145 øre/kWh og elprisprognosen
Note: Fra 2018 og frem fastholdes en afregning på 60 øre/kWh.– Muligheden for at lade små private solcelleanlæg såvel som øvrige små VE-anlæg isoleret set bliveskattemæssig betragtet som selvstændig erhvervsvirksomhed afskaffes. For nye anlæg, der benytter deskatteregler, der gælder for erhvervsdrivende, og hvor anlægget tillige forsyner den private del af er-hvervsejendommen med el, værdisættes leveringen af el til den private del til markedspris.
11
Revurdering af støtteniveauet– Der laves i 2015 en revurdering af niveauet for støttesatsen fra 2018 og frem.– Hensigten med afregningsreglerne er at sikre ensartede økonomiske vilkår for anlæg der kan nettoaf-regne og fælles anlæg. I forbindelse med revurderingen i 2015 vurderes det om denne hensigt er op-fyldt.– Når den samlede udbygning overstiger 500 MW drøftes evt. justeringer af afregningsregler.Finansiering af aftalenAftalens finansiering dækker perioden 2013-2020. Parterne er enige om følgende:– Støtteomkostninger i forbindelse med den fremadrettede udbygning af vedvarende energi fra solcellerog øvrige små VE-anlæg, der leveres til elnettet, finansieres over PSO-ordningen.– Det statslige provenutab for den samlede udbygning med solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg fi-nansieres ved en stigning i forsyningssikkerhedsafgiften i forhold til det aftalte i Energiaftalen af 22.marts 2012.Tabel 1. Finansieringsbehov og forsyningssikkerhedsafgiftens bidrag til finansiering20132014201520162017201820192020
Mio. kr. (2013-priser)1340295280275280295305Provenutab2som fi- 425nansieres viaforsyningssikkerhed31) Provenuvirkningerne i et kommende lovforslag vil blive angivet i 2013-niveau, hvor derudover prisudviklingen også tages højde for velstandsudviklingen2) Ved antagelse om udbygning på 230 MW i 2012 og 530 MW i 2013-2020.3) Provenu efter kompensation til erhvervslivet og efter adfærd. I Energiaftalen af 22. marts2012 er angivet umiddelbart provenu efter kompensation og før adfærd.
BilliggørelseMerbelastningen for husholdninger og virksomheder under ét som følge af finansiering af det statsligeprovenutab via forsyningssikkerhedsafgiften kompenseres fuldt ud ved at reducere PSO og nettarifferm.v. gennem iværksættelse af en række billiggørelsesinitiativer, jf. tabel 2. Regeringen gør årligt statusfor realiserede besparelser.Der igangsættes tiltag, der i perioden 2013-2020 skønnes at medføre en samlet besparelse på ca. 2,45mia. kr. svarende til den akkumulerede øgede forsyningssikkerhedsafgift for perioden.Tabel 2. Tiltag til reduktion af forbrugerbelastningentallene er akkumuleret for perioden 2013-2020Nettarif (el, gas, StatskasseI altMio. kr., samlet for 2013-2020 PSO2013-priser(el+gas)olie, fjernvarme) (rumvarme)m.v.BilliggørelsestiltagKabelhandlingsplanen: Justering330i principper for udbygning af400 kV-nettet og udskydelse afudvalgte 400 kV-forskønnelses-projekter
12
Udskyde etableringen af Krie-gers Flak og indfasningen afHorns Rev 3, mens det sikres, atbegge parker er etableret indenudgangen af 2020Udskyde ilandføring i forb. medKriegers Flak havmølleparkenEkstra besparelse realiseret vedEnerginet.dk’s køb af det regio-nale transmissionsnetYderligere effektivisering vedReguleringseftersynet1Justering af indsatsen til VE tilproces2Udskyde etablering af kystmøl-ler, mens det sikres, at alle møl-ler er etableret inden udgangenaf 2020Udisponeret overløb fra forsy-ningssikkerhedsafgiftI alt
1.038
186140
0-3000-300474 – 687
291.512 - 1.725656 - 95629 – 3292.197 – 3.010
1) Afhænger af reguleringsudvalgets arbejde2) Midlerne tages med max. 50 mio. kr. årligt fra 2015-2020Kabelhandlingsplanen:Justeres retningslinjerne for udbygning af 400 kV-nettet og udskydes udvalgte400 kV-forskønnelsesprojekter, vil det være muligt at realisere en besparelse via nedsættelse af tariffen.Udskydelse af idriftsættelse af havvindmøllepark:I Energiaftalen af 22. marts 2012 indfases Krie-gers Flak og Horns Rev 3 fra 2017-20, og producerer med fuld kapacitet i hele 2020. Udskydes indfasnin-gen af især Kriegers Flak, men fortsat med fuld kapacitet i 2020 som aftalt i Energiaftalen, reduceresPSO-udgifterne frem mod 2020. De endelige vilkår for udbud fastsættes i 2014.Ilandføring i forbindelse med havmølleparker:Omkostningerne i forbindelse med ilandføringsanlægfra havvindmølleparker indgår i Energinet.dk's investeringsplan og finansieres gennem tariffer. En udsk-ydelse af idriftsættelse af en park vil ligeledes udskyde finansieringsbehovet for ilandsføringsanlægget.Energinet.dk vurderer, at udskydelsen af Kriegers Flak med ét år vil betyde en besparelse på 186 mio. kr.reduceret tarif.Merbesparelser ved Energinet.dk’s overtagelse af de regionale eltransmissionsnet:Overtagelsen afde regionale net forventes at kunne bidrage til billiggørelsestiltagene med en højere reducering af omkost-ningerne end forudsat indeholdt i Energiaftalen af 22. marts 2012. Dette er en direkte positiv effekt påtarifferne. Besparelsen er bundet op på de synergieffekter, der blev grundigt beregnet i forbindelse medhandelen med de regionale net, og kan primært tilskrives den lavere finansieringsomkostning, der bå-de påvirker købsomkostninger såvel som fremtidige investeringsomkostninger.Reguleringseftersynet af den danske elsektor:Reguleringseftersynet vil potentielt kunne bidrage medyderligere besparelser fra netvirksomhederne og Energinet.dk i perioden fra 2015 og frem til 2020. Dettefinansieringselement skal blandt andet ses i lyset af, at Energinet.dk ikke indgik i vurderingen, da målet
13
om besparelse på 300 mio. kr. i netvirksomhederne i 2020 blev fastsat i energiaftalen. Det bemærkes, atEnerginet.dk har en gennemsnitlig effektivisering på 5 pct. p.a. i perioden 2011 til 2020 (herunder force-ret indfasning de første år), som allerede er indregnet i energiaftalen.Justering af indsatsen til VE til proces:I energiaftalen af den 22. marts 2012 er der afsat en pulje tilfremme energieffektiv anvendelse af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser. Midlernetages med max. 50 mio. kr. årligt fra 2015-2020Udskydelse af etablering af kystnære havmøller:I energiaftalen er forudsat, at de kystnære havmøl-ler blev etableret fra 2014 til 2020 med en årlig tilvækst på 71 MW. Antages en senere og mere kompri-meret udbygning i perioden 2017-2020 med 125 MW om året reduceres de samlede PSO-omkostningermed 687 mio. kr.Forsyningssikkerhedsafgifts-overløb:Billiggørelserne af Energiaftalen af 22. marts 2012 gav dels di-rekte besparelser på tariffer og PSO. Samtidig indebar billiggørelserne en afledt effekt på afgiftstabet vedenergiaftalen. Billiggørelserne betyder således lavere energipriser og giver afledt heraf et lidt højere ener-giforbrug end man ellers ville have haft, hvorfor der opstår en lille afledt provenugevinst herfra. Stør-stedelen blev brugt til at finansiere tiltag i Energiaftalen, men der er en mindre udisponeret rest på 29mio.kr., der kan anvendes til at finansiere provenutab fra solceller.
14
1)
Ved vedvarende energikilder forstås bl.a.: vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi og bølge- og tidevandsenergi.