Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 86 Bilag 30
Offentligt
1194565_0001.png
1194565_0002.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afLov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsy-ning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven(Støtte til solcelleanlæg og øvrige små vedvarende energi-anlæg m.v.) (L 86)
Til § 11)I det undernr. 7foreslåede§ 47, stk. 4, nr. 2,udgår »med en installeret effekt på 400 kW ellerderunder«.[Fjernelse af krav om installeret effekt på 400 kW eller derunder for fælles solcelleanlæg]Til § 42)I den undernr. 1foreslåede ændring af§ 8 P, stk. 1,affattes4. pkt.,således:»For ejere af vedvarende energi-anlæg, hvor der senest den 19. november 2012 er indgået binden-de aftale om køb af et vedvarende energi-anlæg, og hvor anlægget er nettilsluttet i indkomståret2013 eller i indkomståret 2014, er valget ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for ind-komståret 2013 henholdsvis indkomståret 2014 dog afgørende.«[Udskydelse af fristen for nettilslutning til den 31. december 2013]
Til § 63)Istk. 6 og stk. 7, nr. 3,ændres »den 20. maj 2013« til: »den 31. december 2013«.[Udskydelse af fristen for nettilslutning til den 31. december 2013]
BemærkningerTil nr. 1Det fremsatte lovforslag indeholder i § 47, stk. 4, nr. 2, en bestemmelse om, at der kan ydes etsærligt forhøjet pristillæg til elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg med en installeret effektpå 400 kW eller derunder.Grænsen på 400 kW foreslås fjernet, da denne ikke vurderes hensigtsmæssig for fælles solcellean-læg. Det forhøjede pristillæg vil herefter kunne ydes til fælles solcelleanlæg, uanset om disse måttevære over 400 kW.
Ved fælles solcelleanlæg forstås eksempelvis et anlæg, som er ejet af en gruppe private borgere iforening, og som er dimensioneret efter disse ejeres private elforbrug, men hvor ejerne ikke aftagerelektriciteten fra solcelleanlægget, som i stedet leveres til det kollektive elforsyningsnet. Hvis der ermange ejere, vil anlægget kunne komme over 400 kW. Det er klima-, energi- og bygningsministe-ren, som fastsætter eller træffer afgørelse om, hvilke anlægskategorier, der kan få forhøjet pristillægsom fælles solcelleanlæg, jf. ændringsforslaget til § 50, stk. 2. Ministeren vil således eksempelvisud over regler om, hvor langt væk et sådant anlæg må være placeret i forhold til ejernes forbrugs-steder, også kunne fastsætte regler om størrelsen af anlægget i forhold til hver enkelt ejers elfor-brug. Sidstnævnte vil f.eks. kunne fastsættes skematisk til 4 kW, hvilket svarer til en almindelighusholdnings elforbrug. Er der tale om et fælles solcelleanlæg ejet af 3 forbrugere, vil anlægget ef-ter en sådan beregning maksimalt kunne have en effekt på 12 kW for at blive omfattet af bestem-melsen.Ændringen muliggør, at f.eks. lejere i almennyttige boligforeninger får mulighed for at gå sam-men om et ejerskab til et større solcelleanlæg, ligesom beboere i f.eks. landsbyer kan gå sammenom et sådant ejerskab.Et andet eksempel på fælles solcelleanlæg er anlæg ejet af en almennyttig boligforening eller enandelsboligforening, der kun kan nettoafregne for lejer- eller andelsboligforeningens fælles forbrug.Her er anlægget »fælles« i den forstand, at disse lejere har glæde af, at fællesforbruget i foreningentil lys på fælles arealer, vaskeri og fælleshus osv. kan nettoafregne den elektricitet, som solcellean-lægget producerer. Samtidig kan den overskydende elektricitet fra solcelleanlægget, som ikke bru-ges til fællesforbruget, afregnes til det forhøjede pristillæg, når det leveres endeligt til det kollektiveelforsyningsnet. Sådanne anlæg kan også være over 400 kW.Som det fremgår af eksemplerne, er bestemmelsen møntet på solcelleanlæg, som har tilknytningtil private husholdninger. Derimod kan kommercielle anlæg, som ikke har denne tilknytning, ikkemodtage den forhøjede støtte.I øvrigt henvises til, at det er ministeren, som kan træffe afgørelse om eller fastsætte nærmere reg-ler om de krav, der skal være til stede for, at et solcelleanlæg kan betragtes som fælles, herunderafgrænsningen af, hvem der direkte eller indirekte kan eje solcelleanlægget og størrelsen af solcel-leanlæggets installerede effekt i forhold til elforbrug.Til nr. 2Ændringsforslaget er en følge af den foreslåede udskydelse af fristen for nettilslutning til den 31.december 2013.For at sikre, at ejere af vedvarende energi-anlæg, der har bagudforskudt indkomstår, kan få fordelaf udskydelsen foreslås, at disse ejere, hvis det vedvarende energi-anlæg først tilsluttes det offentli-ge forsyningsnet i ejerens indkomstår 2014, kan foretage bindende valg af opgørelsesmetode vedindgivelse af selvangivelse for indkomståret 2014.Til nr. 3Det fremsatte forslags § 6, stk. 6 og stk. 7, nr. 3, indeholder bestemmelser om, at anlæggene skalvære nettilsluttet senest den 20. maj 2013. Det har vist sig, at kommunernes sagsbehandling i for-hold til bl.a. planlovgivningen kan tage længere tid end forudsat, hvorfor der er behov for at ændrefristen for anlæggets endelige nettilslutningstidspunkt. Det foreslås derfor i stedet, at anlægget skalvære nettilsluttet senest den 31. december 2013. I øvrigt henvises til bemærkningerne til lovforsla-gets § 6, stk. 6 og 7.