Skatteudvalget 2012-13
L 83 Bilag 5
Offentligt
J.nr. 12-0236911Dato: 23. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 83 - Til udvalgets orientering vedlægges høringsskemavedrørende Forslag til lov om ændring af lov om registre-ring af køretøjer og registreringsafgiftsloven (Betaling forregistrering af køretøjer og justering af godtgørelsen af re-gistreringsafgift ved eksport af køretøjer).
Holger K. Nielsen
/Lene Skov Henningsen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslag nr. L 83 til Lov omændring af lov om registrering af køretøjer og registreringsafgiftsloven (Betaling for registrering af køre-tøjer og justering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport af køretøjer).OrganisationAdvokatrådetBemærkningerOrganisationen anfører, at den korte hø-ringsfrist i realiteten udelukker en nærme-re stillingtagen til de forslag, der er inde-holdt i høringsmaterialet. Organisationenfinder det særdeles beklageligt, at man idenne sag har udsendt høringsmaterialetmed en så kort frist.Organisationen har i øvrigt ikke umiddel-bart bemærkninger til høringssagen.
Kommentarer til be-mærkningerneHøringsfristen er fastsat påbaggrund af en tidspresset pro-ces, hvor lovforslaget har skul-let fremsættes i rette tid for atkunne træde i kraft 1. januar2013.Ved fastsættelsen af hørings-fristen er der således sket enafvejning af en række modsat-rettede hensyn, herunder hen-synet til høringsparterne, hen-synet til at undergive hørings-svarene en seriøs overvejelseog kommentering i Skattemini-steriet og hensynet til en or-dentligt lovproces i Folketin-get.På trods af disse krævende vil-kår – i høringsprocessen harSkatteministeriet modtagetkvalificeret input fra interesse-organisationer, faglige sam-menslutninger og andre.Endvidere har høringsparternemulighed for at komme medbemærkninger i forbindelsemed folketingsbehandlingen.Der henvises til kommentarentil bemærkningerne fra Advo-katrådet.
Brancheorganisationen Organisationen anser den korte hørings-for den danske vej-frist for at være i stærk modstrid med re-godstransport (ITD)geringens ambition om kvalitet i lovar-bejdet.Organisationen anfører, at forslaget for-ventes iflg. medsendte resumé at medføreårlige ”mindreudgifter” på omkring 75mio. kr. for staten. Holdes dette beløb opmod de beregningsmæssigt ca. 728 mio.kr., der er opkrævet for registrering ogejerskifte for den danske vognpark i 2011,synes det uforståeligt, hvorfor erhverv ogborgere skal pålægges en ekstra regningpå ca. 172 mio. kr., for at staten kan spareca. 75 mio. kr.Organisationen anfører, at Danmark iforvejen er indehaver af den kedeligerekord ”dyreste nummerplader”. I for-
Den anførte merbetaling på172 mio. kr. må være baseretpå, at lovforslaget ændrer påbetalingen for samtlige de regi-streringer m.v., der foretages.Det er imidlertid ikke tilfældet.For de registreringer m.v., somforetages af synsvirksomhe-derne, som vedrører et køretøj,som handles, repareres ellerleases som led i en virksom-hed, der kan autoriseres somnummerpladeoperatør, ændresreglerne ikke. Der ændres hel-ler ikke på reglerne for de regi-Side 2
hold til eksempelvis Sverige er et sætnummerplader i Danmark over 10 gan-ge dyrere. I forhold til Tyskland 5-6gange dyrere. Tiltaget er derfor yderli-gere et skridt i den forkerte retning medhensyn til danske virksomheders kon-kurrenceevne. Principielt er forslagetderfor direkte i modstrid med den poli-tik, som stort set alle Folketingets par-tier vurderer som en kritisk parameter,nemlig den pressede danske konkurren-ceevne.Organisationen ser ingen problemer i,at nummerpladeoperatørerne gives mu-lighed for at opkræve et gebyr til dæk-ning af omkostningerne i forbindelsemed håndtering og administration afregistrering mv. fremfor en godtgørelsefra SKAT. Det foreslås, at prisen pånummerpladerne som minimum ned-sættes med et beløb svarende til de i §12 stk. 2, foreslåede prisforhøjelser hosSKAT, svarende til 980 kr. henholdsvis490 kr., således at forslaget ikke med-virker til svækkelse af dansk erhvervs-livs, herunder transportbranchens kon-kurrenceevne.Brancheorganisationen Organisationen anfører, at høringsfristenfor værksteder (CAD) er for kort, særligt set i lyset af, at forsla-get først og fremmest drejer sig om admi-nistrative lettelser for det offentlige og -formodentlig – mangelfuld omkostnings-beregning.Organisationen anmoder om, at der førlovforslagets vedtagelse sker en nærmereundersøgelse af de konkurrencemæssigeaspekter af, at synsvirksomhederne kan fåstillet lagre af nummerplader gratis til rå-dighed.
streringer m.v., som foretagesaf andre nummerpladeoperatø-rer end synsvirksomhederne;det vil sige virksomheder, somforhandler eller leaser køretø-jer samt omsynsvirksomheder.Det vurderes, at under halvde-len af de registreringer m.v.,som foretages, er omfattet afforslaget.
Formålet med lovforslaget er atgive staten en mindre udgift.Følges organisationens forslag,reduceres statens indtægter.
Der henvises til kommentarentil bemærkningerne fra Advo-katrådet.
Forslaget om, at SKAT kanstille lagre af nummerpladergratis til rådighed for synsvirk-somheder, forudsætter, atsynsvirksomhederne foretageralle de typer af registreringer,som en nummerpladeoperatørmå foretage. Det vil betyde etstort likviditetstab for staten,hvis alle omkring 1.600 num-merpladeoperatører skulle havedenne mulighed. Synsvirk-somhederne får denne mulig-hed, fordi synsvirksomhederneer centrale aktører i arbejdetmed at kontrollere køretøjerstekniske stand, og gennemsynsarbejdet håndterersynsvirksomhederne mangeforskellige typer af køretøjer.For at sikre den bedste serviceSide 3
for borgerne er det synsvirk-somhederne, der tilskyndes tilat have alle nummerplader pålager frem for f.eks. bilfor-handlere.Organisationen anfører, at det bliver bor-gerne, der i sidste ende skal afholde deøgede omkostninger, der følger af lov-forslaget.Organisationen finder den korte hø-ringsfrist ganske uacceptabel.
Danmarks Automobil-forhandler Forening(DAF)
Der henvises til kommentarentil bemærkningerne fra Advo-katrådet.Forskellen mellem den bereg-nede registreringsafgift forbrugte indførte biler og den re-gistreringsafgift, der godtgøresved udførsel, hænger snævertsammen med det grundlag,som registreringsafgiften be-regnes på.
Vedrørende forslagets § 2, nr. 1, ommindstebeløb for godtgørelse af regi-streringsafgift ved eksport af et køretøjhenviser organisationen til sine be-mærkninger fra 2008, da mindstebelø-bet blev indført.Organisationen finder argumentationenfor mindstebeløbet diskutabelt og ven-der sig derfor mod forhøjelsen.
Grundlaget er den almindeligepris ved salg til bruger her iDa mindstebeløbene blev indført, varlandet. Det vil for den indførteder efter organisationens opfattelse ikke brugte bil sige den pris, som entale om at lukke noget hul, men om atforhandler vil kunne opnå veddet var gået op for Skatteministeriet, at almindeligt salg.loven om tilbagebetaling af registre-ringsafgift helt legalt også kan brugesDen bil eller motorcykel, derfor at få nogle ældre, men ikke skrot-skal udføres, vil ikke på sam-ningsmodne biler eksporteret til steder i me måde have det indhold afEU, hvor det kan betale sig at reparereregistreringsafgift af avance,dem og køre lidt videre med dem. Pro- salgsklargøring mv., fordi denblemet med bestemmelsen om fradraget ikke på samme måde er i indi-på 15% af afgiftsgodtgørelsen er efterrekte konkurrence med tilsva-organisationens vurdering, at den dan-rende nye biler eller motorcyk-ske stat opkræver 100% registrerings-ler.afgift ved indførsel af brugte biler tilDanmark, men kun giver 85% igen,Med justeringen afhvis nogle biler skal ud af landet igen.mindstegrænsen for godtgørel-Det havde organisationen hellere set at se af registreringsafgift vedman ville lave om på, selv om det siden eksport, er der tale om en ju-desværre er fastslået, at bestemmelsenstering i forhold til den almin-om fradraget på 15% ikke er i strid med delige prisudvikling sidenEU-reglerne om varernes frie bevæge-2008, hvor mindstegrænsenlighed.blev indført. Justeringen bety-der, at der rettes op på den ud-I praksis må lovforslagets vedtagelsehuling af grænsen, der er sket.forventes at få den konsekvens, at deældste af de brugte, men ikke skrot-Indførelsen af mindstebeløbeneningsmodne personbiler fortsat vil være i 2008 skyldtes overvejende, atat finde på landevejene. Måske til ska-ordningen uden mindstebeløbde for både miljø og trafiksikkerhed.havde fået karakter af enskrotpræmieringsordning. Detaktuelle lovforslag går ud på atSide 4
Dansk Erhverv
Organisationen har ikke umiddelbartbemærkninger til afskaffelsen af godt-gørelen til synsvirksomhederne.Organisationen er generelt imod indfø-relsen af en ny afgift, særligt når dissemedfører et så beskedent provenu somforudsat i forslaget. Disse mange små-gebyrer, der også kendes fra punktaf-giftsområdet, kræver generelt admini-strative omkostninger hos både myn-digheder og private.Organisationen har heller ikke umid-delbart bemærkninger til forslaget omat justere mindstebeløbet for godtgørel-se af registreringsafgift ved eksport afkøretøjet.Organisationen mener ikke, at den al-mindelige prisudvikling siden 2008 erretvisende, når det gælder justeringenaf mindstebeløbet for reduktion afgodtgørelsen af registreringsafgift vedeksport afEfter organisationens opfattelse vil detvære mere retvisende at anvende netto-prisindekset for personbiler. Dette er iperioden januar 2008-oktober 2012 fal-det med 1,01 pct., hvilket indikerer atmindstebeløbet ikke bør forhøjes.
regulere beløbet efter den al-mindelige prisudvikling.Godtgørelsesordningen har vistsig at være vanskelig at admi-nistrere for synsvirksomheder-ne og vanskelig at kontrollerefor SKAT. Samtidig har ord-ningen vist sig at være betyde-ligt dyrere for statskassen endforudsat.I øvrigt henvises til kommenta-ren til bemærkningerne heromfra FDMDer henvises til kommentarenovenfor til bemærkningerne fraDAF.
DI
DatatilsynetERFA-gruppen-bilsyn
Organisationen anfører, at afskaffelsenaf godtgørelsen til synsvirksomhederfor at registrere køretøjer reel vil betydeen merudgift for borgerne. Det kan or-ganisationen ikke tilslutte sig, når be-sparelsen ikke anvendes til skattelettel-ser. Det samme gælder provenuet vedregulering af mindstebeløbet for godt-gørelse af registreringsafgift ved eks-port af køretøjet.Ingen.Organisationen anfører, at høringsfri-Der henvises til kommentarensten har været ualmindelig kort, og itil bemærkningerne fra Advo-øvrigt under et acceptabelt niveau, så-katrådet.fremt virksomheder, organisationer ogandre interessenter, skal have mulighedfor levere et høringssvar.Organisationen holder møde den 22.november 2012, og den vil herefter ud-arbejde et høringssvar som indsendestil SKAT.
Hertil bemærkes, at reduktionaf godtgørelsen af registre-ringsafgift ved eksport er etudtryk for den registreringsaf-gift, der kan henføres til avan-cen for en salgsklargjort bil el-ler motorcykel, der omsættesher i landet. Lavere priser pånye biler vil jo blot mindskeprisniveauet generelt, mensavancen nærmere vil følgeprisudviklingen for branchensøvrige ydelser – nærmere be-stemt vedligeholdelse og repa-ration, hvor prisudviklingenhar været ca. 11 pct.
Side 5
ErhvervsstyrelsenForslaget medfører, at synsvirksomhederTeam Effektiv Regule- ikke længere skal søge staten om godtgø-ring (TER)relse for registrering af køretøjer i Køre-tøjsregistret og håndtering af nummerpla-der. Ordningen blev indført i juni i år somfølge af indførslen af den digitale motor-registrering. Det har imidlertid vist sig, atordningen er vanskelig at administrere forbåde synsvirksomheder og SKAT. TERvurderer derfor, at afskaffelsen vil medfø-re administrative lettelser for de omfatte-de synsvirksomheder. Lettelsen vurderesdog at være af begrænset omfang på sam-fundsniveau, og den vil derfor ikke indgåi opgørelsen af udviklingen i de admini-strative byrder.Foreningen af vogn-Organisationen anfører, at den megetimportører i Danmark korte høringsfrist synes at være i stridmed regeringens ønske om ordentligtlovarbejde. Derfor er organisationensbemærkninger koncentreret om to for-hold.Organisationen anfører, at Danmark iforvejen har Europas dyreste nummer-plader. En øget udgift på registreringvil medføre, at vore største kunderfremover i endnu højere grad fravælgerdansk registrering af deres påhængskø-retøjer. Det vil få den, for Danmark,meget kedelige konsekvens, at alle ved-ligeholdelsesarbejder på påhængskøre-tøjerne i forbindelse med de årlige pe-riodesyn, fremover vil komme til atligge på udenlandske værksteder. Detskyldes, at de årlige vedligeholdelses-arbejder på sættevogne og påhængs-vogne altid sker i forbindelse med pe-riodesynet, således køretøjerne ikkeskal tages ud af drift unødigt. Et danskregistreret påhængskøretøj skal altidsynes i Danmark. Forslaget vil helt sik-kert komme til at koste arbejdspladser,både hos importørerne, hos synshaller-ne og på reparationsværkstederne.Organisationen anfører, at i 2012 er he-le arbejdet med køretøjers registreringflyttet fra SKAT til de enkelteimportører, der nu via det digitale mo-torregister laver al arbejdet selv. Udenat det har medført nogen besparelse ivores omkostninger. Den besparelseSKAT har opnået, er ind til videre ikkeblevet synlig overfor SKATs kunder.Flere importører har måttet udvide med
Der henvises til kommentarentil bemærkningerne fra Advo-katrådet.
I Finansministeriets rapport fraforåret 2005 om digital motor-registrering er anført, at er-hvervet forventes at opnå årli-ge besparelser på mere end 50mio. kr. ved indførelsen af di-gital motorregistrering.
Side 6
FDM
mere administrativt personale for atkunne håndtere den øgede arbejds-mængde, som følge af besparelsen hosSKAT. Det undrer derfor endnu mere,at omkostningerne for vore kunderøges, når arbejdsmængden for SKAT erblevet mærkbart mindre. Det virker ik-ke logisk.Organisationen anser høringsfristen påunder tre hverdage for stærkt kritisabel.Organisationen anfører, at lovforslagethar nogle forbrugerpolitiske konse-kvenser, hvoraf det mest påfaldende er,at Europas dyreste nummerplader nubliver endnu dyrere, ved at gøre detmuligt at opkræve højere gebyr pånummerpladehåndteringen. Organisati-onen tager afstand fra de foreslåede ge-byrer og afgiftsstigninger. Organisatio-nen konstaterer, at der den seneste tider sket afgiftsmæssige forringelser afvilkårene for danske bilejere. Ud overskattereformen har Folketinget ved deto sidste finanslove forhøjet skatter ogafgifter for bilejerne. Organisationenpåpeger, at udover de samfundsøkono-miske gevinster ved mobilitet i sam-fundet og på arbejdsmarkedet, som per-sonbiler særligt bidrager til, bidragerbilisterne også direkte til statskassenmed Europas højeste bilafgifter ogskatter med ca. 40 mia. kr. om året,hvoraf kun ca. 25 procent går tilbage tilforbrugerne i form af anlæg og vedli-geholdelse af veje.Organisationen finder det uforståeligtog uhensigtsmæssigt, at SKAT eftermere end fire års forhandlinger, og kunlidt mere end seks måneder efter im-plementeringen af det Digitale Motor-register (DMR), ændrer fundamentaltpå vilkårene for håndtering af nummer-plader.I bemærkningerne til lovforslaget står,at godtgørelsen til synsvirksomhederneer dyrere at håndtere for staten end op-rindelig antaget samt vanskelig at ad-ministrere for operatørerne. Organisati-onen beklager, at SKAT ikke har for-mået at foretage de besparelser i egetdistributionsnet i takt med udliciterein-gen af arbejdet, som man forventede,og derudover kan organisationen ikkenikke genkendende til, at det er vanske-
Der henvises til kommentarentil bemærkningerne fra Advo-katrådet.
Skatteministeriet har over åre-ne ved flere møder medsynsvirksomhederne gjort detklart, at der ikke er flere midlertil godtgørelse end de omkring25 mio. kr. om året, der er afsati finansloven. Som nævnt overfor Skatteudvalget i foråret iforbindelse med behandlingenaf lovforslag nr. L 122, harsynsvirksomhederne udviststor aktivitet for at tiltrækkekunder til registreringsvirk-somheden. Det bør derfor ikkekomme som en overraskelsefor synsvirksomhederne, at dethar vært nødvendigt for rege-ringen at begrænse udgifterne.
Side 7
ligt at håndtere for operatørerne.Operatørerne har investeret økonomiski blandt andet personale og materiel, forat kunne håndtere nummerpladerne ihenhold til den gældende lovgivning.Med den forslåede lovgivning skal derigen indføres nye procedurer.Konsekvensen bliver øgede omkost-ninger for operatørerne. En stigning iomkostningerne vil i sidste ende blivesendt videre til forbrugerne, som derforvil opleve et stigende prisniveau vedind- og omregistrering af biler og mo-torcykler.Organisationen har ikke umiddelbartbemærkninger til lovforslaget.
Håndværksrådet
Organisationen benytter lejligheden tilat sætte fokus på det ønskelige i, atmedlemmer af Dansk Autogenbrug fåmulighed for at blive autoriseret somnummerpladeoperatør, specielt medhenblik på at kunne afmelde køretøjerfra registrering i Køretøjsregisteret.Landbrug & Fødevarer Organisationen er kritisk over for, atDer henvises til kommentarender med forslaget lægges op til at øgetil Dansk Erhverv.skattetrykket. Der er hårdt brug for, atder også i fremtiden er virksomheder,der kan skabe vækst og arbejdspladser iDanmark.Motorhistorisk Sam-Organisationen anfører vedrørende for-rådslagets § 1, at organisationen er af denopfattelse, at udgifterne til nummerpla-deekspedition af historiske nummer-plader (sorte nummerplader) ikke børadskille sig fra andre typer af nummer-plader. Dette skal ses med baggrund i atudgifterne i forbindelse med ekspediti-onerne ikke varierer alt efter typen afnummerplader.Organisationen anfører vedrørende for-slagets § 2, at organisationen ønsker atgøre opmærksomhed på den urimelig-hed, der findes i § 7 b, ud fra hvilkender beregnes godtgørelse af registre-ringsafgift ved eksport af køretøjer.Organisationen anmoder om, at man iforbindelse med lovbehandlingen afnetop § 7 b tager højde for den åbenly-se fejl, der ligger i, at køretøjer ældreend 35 år ikke kan eksporteres eftersamme vilkår som andre brugte køretø-
Det overvejes at give med-lemmer af Dansk Autoophugmulighed for at blive autorise-ret som nummerpladeoperatør.
Det er rigtigt, at biler og mo-torcykler, der er mere end 35år gamle, med hensyn til afgif-ter, i vid udstrækning behand-les forskelligt fra øvrige bilerog motorcykler.Side 8
jer. Det er selvforklarende, at den be-grænsning, der ligger i § 7 b stk. 4, nr.3, er en alvorlig hindring for varens(veterankøretøjernes) fri bevægelighedover landegrænserne.Organisationen anfører, at der i dag eret flertal af virksomheder i landet, derer beskæftiget med handel med klassi-kere og veterankøretøjer. Handel ud aflandet med disse køretøjer er dog be-grænset, hvilket blandt andet begrundesmed, at den slags køretøjer stadig af-giftsberigtiges betydeligt højere i Dan-mark end i sammenlignelige lande. Dader således ikke kan beregnes, at enforholdsmæssig del af registreringsaf-gift kan tilbageføres på samme mådesom andre køretøjer, vil disse virksom-heder være begrænset til handel inden-lands, trods en stor interesse ude fra.
Er der tale om biler og motor-cykler, der indføres fra udlan-det, og som fremtræder somved første registrering, bliverberegningsgrundlaget for regi-streringsafgiften i de fleste til-fælde nedsat med 60 pct.Endvidere nedsættes vægtaf-giften med 75 pct. for biler ogmotorcykler, der er mere end35 år gamle.En ligestilling af biler og mo-torcykler, der er mere end 35år gamle, med andre biler ogmotorcykler vil således kræveen lang række andre lovæn-dringer end blot en udvidelseaf reglerne om, hvilke køre-tøjskategorier, der er omfattetaf reglerne om udbetaling afgodtgørelse ved udførsel.
Efter gældende praksis godtgøres regi-streringsafgiften altså ikke ved eksportaf et veterankøretøj. Dette finder orga-nisationen ikke rimeligt, idet der beta-Dette indgår ikke i lovforsla-les registreringsafgift ved import af etget.sådan veterankøretøj, hvor det fastsæt-tes til en værdi på 40% af nyprisen(gange 105% eller højere) og brænd-stoftillæg (hvori der ikke foretages re-duktion i forhold til værdien). Markedetfor veterankøretøjer er i dag internatio-nalt og ligner på mange måder det øv-rige marked for køretøjer, blandt andetsom følge en større integration i EU.Organisationen ser to løsninger fordenne problematik. I høringssvaret afden 22/10-12 angående ”Bekendtgørel-se om værdifastsættelse af motorkøre-tøjer m.v.” forslås der indført et fast be-løb ved import af køretøjer, som afspej-ler de faktiske udgifter ved sagsbehand-lingen inkl. miljøpåvirkning.Organisationen anfører, at et sådant fastbeløb vil ligge under en bagatelgrænsefor udbetaling af registreringsafgift vedeksport, hvorved den nuværende prak-sis vil kunne opretholdes. Ifølge tal fraSkat importeres der årligt ca. 700 vete-rankøretøjer til Danmark, og organisa-tionen skønner, at det årlige tab forstatskassen ved en omlægning til etfastprissystem vil være i størrelsesor-denen ca. 5 mio. kr. årligt.
Side 9
Såfremt det nuværende system med40% af nyprisen (gange 105% eller hø-jere) og brændstoftillæg fastholdes,finder organisationen det rimeligt, atder godtgøres afgift i forbindelse medeksport. En værdifastsættelse på 40% afnyprisen for et veterankøretøj vil lige-ledes kunne anvendes ved eksport ogudbetales ved evt. overskridelse af ba-gatelgrænser.
Side 10