Skatteudvalget 2012-13
L 83 Bilag 15
Offentligt
1192634_0001.png
1192634_0002.png
1192634_0003.png
1192634_0004.png
Til lovforslag nr.L 83
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0.december 2012
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer ogregistreringsafgiftsloven(Betaling for registrering af køretøjer og justering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport af køretøjer)[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og vartil 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen, og Skatteministeriet orienterede den 16. november2012 udvalget herom. Den 21., 22., 23. og 26. november2012 sendte Skatteministeriet de indkomne høringssvar oget notat herom til udvalget.[Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Danske Synsvirksomheder ogForsikring og Pension.[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret deskriftlige henvendelser til udvalget. ][SpørgsmålUdvalget har stillet <> spørgsmål til <>ministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 11)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 15, stk. 2,ændres »stk. 3 og 7« til: »stk. 3, 7 og 8«.«[Ændringen er en redaktionel konsekvens af ændringsforsla-get under nr. 3]2)I den undernr. 2foreslåede affattelse af§ 15, stk. 6og7,ændres istk. 6»registrering af køretøjer« til: »registreringi Køretøjsregisteret«, og istk. 7udgår: »og udlevere num-merplader«.
DokumentIdJournalnummer
2
[Ændringerne er af redaktionel karakter]3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 15indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:»Stk. 8.Told- og skatteforvaltningen kan autorisere føl-gende myndigheder og virksomheder til at registrere i Køre-tøjsregisteret i det angivne omfang:1) Politiet til at registrere egne køretøjer i Køretøjsregiste-ret.2) Politiet, forsikringsselskaber og virksomheder, der ergodkendt til at foretage miljørigtig skrotning af køretø-jer, til at afmelde køretøjer, der er registreret i Køre-tøjsregisteret.«Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 9 og 10.«[Udvidelse af kredsen af virksomheder og myndigheder, derkan autoriseres til at registrere i Køretøjsregisteret, men dis-se kan kun autoriseres til at registrere i et nærmere bestemtomfang]BemærkningerTil nr. 1 og 3Efter gældende ret omfatter en autorisation som nummer-pladeoperatør en autorisation til at indregistrere, omregistre-re og afmelde køretøjer i Køretøjsregisteret og til at udlevereog modtage nummerplader retur. En autoriseret nummerpla-deoperatør skal betjene alle, der anmoder derom.Efter den foreslåede § 15, stk. 8, nr. 1, kan SKAT autori-sere politiet til alene at registrere vedrørende egne køretøjer.Det har sammenhæng med, at politiet har et stort forbrug afkøretøjer, og at politiets køretøjer i vidt omfang monteresmed specielt ekstraudstyr. En autorisation af politiet efterdenne bestemmelse indebærer således ikke, at politiet skalregistrere for alle, der anmoder derom.Efter den foreslåede § 15, stk. 8, nr. 2, kan SKAT autori-sere såvel politiet, forsikringsselskaber og virksomheder, derer godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af køretøjer,til at afmelde køretøjer, der er registreret i Køretøjsregiste-ret, og modtage nummerplader retur. En autorisation efterdenne bestemmelse omfatter således ikke en autorisation tilat indregistrere eller omregistrere køretøjer eller til at udle-vere nummerplader. Og en autorisation efter denne bestem-melse indebærer ikke, at disse operatører skal afmelde køre-tøjer for enhver, der anmoder derom.Baggrunden for, at politiet kan autoriseres efter denne be-stemmelse til at afmelde køretøjer, er, at politiet som led ifærdselskontrollen kan inddrage nummerpladerne på et kø-retøj, hvis køretøjet er til fare for færdselssikkerheden.Og politiet bistår ved administrationen af ordningen medsyn af køretøjer og ordningen med løbende afgifter af køre-tøjer derved, at ressortmyndigheden kan anmode politiet omat inddrage nummerpladerne på et køretøj, der ikke er synet,eller for hvilket der ikke er betalt afgift.
En autorisation efter denne bestemmelse er således kunen autorisation af politiet til at afmelde køretøjer som led ipolitiets øvrige arbejde.Baggrunden for, at forsikringsselskaber kan autoriseresefter denne bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at mo-torkøretøjer, der i væsentligt omfang er ødelagt som følge afet færdselsuheld eller lignende pludselig opstået skade, skalafmeldes fra Køretøjsregisteret. Det har sammenhæng med,at der i visse tilfælde skal betales registreringsafgift af så-danne køretøjer, hvis de genopbygges, jf. registreringsaf-giftslovens § 7.Det færdselsskadede køretøj kan herefter ikke indregi-streres på ny, før registreringsafgiften er betalt, eller forsik-ringsselskabet/taksator har godkendt, at køretøjet er genop-bygget på en sådan måde, at det ikke skal afgiftsberigtigespå ny.En autorisation efter denne bestemmelse er således kunen autorisation af et forsikringsselskab til at afmelde køretø-jer, der skal afmeldes som følge af færdselsskade eller ligne-de pludselig opstået skade.Baggrunden for, at virksomheder, der er godkendt til atforetage miljørigtig skrotning af køretøjer, kan autoriseresefter denne bestemmelse til at afmelde køretøjer, er, at man-ge køretøjer, der afleveres til skrotning, ikke er afmeldt fraKøretøjsregisteret. Det indebærer i den nuværende ordning,at virksomheden, der har fået køretøjet til skrotning, skalrette henvendelse til en autoriseret nummerpladeoperatørereller til SKAT for at få afmeldt køretøjet. Det er ikke hen-sigtsmæssigt.En autorisation efter denne bestemmelse er således kunen autorisation af en virksomhed, der er godkendt til at fore-tage miljørigtig skrotning af køretøjer, til at afmelde køretø-jer, som virksomheden modtager til skrotning.Bemyndigelsen vil kun blive anvendt til at autoriserevirksomheder, der både er godkendt til at foretage miljørig-tig skrotning af køretøjer og registreret hos Miljøstyrelsenefter bekendtgørelse om håndtering af affald i form af mo-tordrevne køretøjer og affaldsfraktioner heraf, jf. bekendtgø-relse nr. 1708 af 20. december 2006.Bemyndigelsen af SKAT efter den foreslåede § 15, stk.8, træder i kraft den 1. januar 2013. Men bemyndigelsen vilførst blive udnyttet i løbet af 1. kvartal af 2013, efter at derer sket den nødvendige tilpasning af det Digitale Motor Re-gister, og i takt med at SKAT modtager anmodninger omautorisation efter denne bestemmelse.Ændringsforslaget har ikke provenumæssige konsekven-ser.Ændringsforslaget indebærer administrative lettelser forforsikringsselskaber, autoophuggere og politiet.Til nr. 2Ændringerne er af redaktionel karakter.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
3
Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 83Bilagsnr.12345678910111213TitelLovudkast som sendt i høring, fra SkatteministerietHøringssvar, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra SkatteministerietFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema, fra skatteministerenSupplerende høringssvar, fra SkatteministerietHenvendelse af 26/11-12 fra Danske SynsvirksomhederHenvendelse af 28/11-12 fra Forsikring og Pension1. udkast til betænkningSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 26/11-12 fra DanskeSynsvirksomhederHenvendelse af 3/12-12 fra Danske SynsvirksomhederSkatteministerens kommentar til henvendelse af 28/11-12 fra Forsik-ring og PensionÆndringsforslag, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 83Spm.nr.Titel