Skatteudvalget 2012-13
L 83 Bilag 10
Offentligt
J.nr. 12-0236911Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 83 - Forslag til lov omændring af lov om registrering af køretøjer og
registreringsafgiftsloven (Betaling for registrering af køretøjer og ju-
stering af godtgørelsen af registreringsafgift ved eksport af køretøjer).
Der vedlæggeskommentar til henvendelsen fra Pave Bilsyn, Dansk Lokal-syn og Danske Synsvirksomheder, jf. L 83 – bilag 7.
Holger K. Nielsen/Lene Skov Henningsen
Pave Bilsyn, Dansk Lokalsyn og Danske Synsvirksomheder (synsvirksomhederne) anfører,at den givne høringsfrist er uacceptabel, hvis der skal være rimelig mulighed for at indgiveet fyldestgørende svar.Synsvirksomhederne bestrider, at ordningen med godtgørelse til synsvirksomhederne ervanskelig at administrere for synsvirksomhederne. De ved tidligere lovforslag lovede for-udsætninger for administrationen er blot aldrig gennemføret.Synsvirksomhederne anfører, at de foreslåede priser for registrering hos SKAT, der svarertil den godtgørelse, synsvirksomhederne får i dag, vil bliver lavere end de priser, synsvirk-somhederne vil tage fremover, idet godtgørelsen er uden moms. Synsvirksomhedernes pri-ser vil blive 25 pct. højere.Videre anfører synsvirksomhederne, at det ikke giver mening, at synsvirksomhederne skalbetale for lageret af nummerplader, hvis de ikke vil have et fuldt lager. Synsvirksomheder-ne varetager fortsat opgaven for SKAT, og bidrager dermed til den påtænkte strategi om atoutsource opgaven.Synsvirksomhederne vurderer, at hvis synsvirksomhedernes prisdannelse bliver fri, vil lov-forslaget ikke få negative økonomiske konsekvenser for synsvirksomhederne i de områder,hvor konkurrencen er lav. Men de synsvirksomheder, der ikke ønsker at føre et fuldt lageraf nummerplader, må binde kapital i lageret.Endelig anfører synsvirksomhederne, at forslaget vil gøre det dyrere for borgere og virk-somheder at få registreret køretøjer.Kommentar:
Til det af synsvirksomhederne anførte om høringsfristen bemærkes, at høringsfristen erfastsat på baggrund af en tidspresset proces, hvor lovforslaget har skullet fremsættes i rettetid for at kunne træde i kraft den 1. januar 2013.Ved fastsættelsen af høringsfristen er der således sket en afvejning af en række modsatret-tede hensyn, herunder hensynet til høringsparterne, hensynet til at undergive høringssvare-ne en seriøs overvejelse og kommentering i Skatteministeriet og hensynet til en ordentligtlovproces i Folketinget.På trods af disse krævende vilkår i høringsprocessen har Skatteministeriet modtaget kvalifi-ceret input fra interesseorganisationer, faglige sammenslutninger og andre. Og somsynsvirksomhedernes henvendelse viser, har høringsparterne mulighed for at komme medbemærkninger i forbindelse med folketingsbehandlingen.
Side 2
Til det af synsvirksomhederne anførte om, at godtgørelsesordningen ikke er vanskelig atadministrere, bemærkes, at synsvirksomhederne i et brev af 22. marts 2012 til Skatteudval-get gav udtryk for, at de dengang foreslåede stramninger af godtgørelsesreglerne ville bety-de en væsentlig besværligere arbejdsgang og skabe usikkerhed, jf. L 122 – bilag 2 (Folke-tingssamlingen 2011/12).Til det af synsvirksomhederne anførte om priserne for at få registreret køretøjer, bemærkesindledningsvist, at det må bero på en misforståelse, at synsvirksomhederne ikke skal betalemoms af den godtgørelse, de får i dag.Efter forslaget får synsvirksomhederne som andre nummerpladeoperatører frihed til at fast-sætte prisen for en registrering. Men prisen skal fastsættes i lyset af nummerpladeoperatø-rernes forpligtigelse til at betjene alle kunder. En autoriseret nummerpladeoperatør kan så-ledes ikke bevare autorisationen, hvis operatøren fastsætter en pris, der er så høj, at denudelukker uønskede kunder.Det er forventningen, at konkurrencen mellem de ca. 1.600 nummerpladeoperatørerne, vilholde priserne for registrering af køretøjer på et rimeligt niveau. Det er dog naturligviskunderne, der i sidste ende skal bære udgiften. Indførelsen af den digitale motorregistreringi forhold til den hidtidige ordning for registrering af køretøjerindebærer imidlertid megetstore besparelser for såvel erhvervslivet som det offentlige. Disse besparelser kommer i eteller andet omfang den enkelte bilejer til gode.Til det af synsvirksomhederne anførte om betaling for lagre af nummerplader bemærkes, atsynsvirksomhederne efter lovforslaget stilles som andre nummerpladeoperatører. Den en-kelte nummerpladeoperatør finansierer selv sit lager af nummerplader, men bestemmer såogså selv lagerets sammensætning.Efter forslaget tilbydes synsvirksomhederne, men ikke andre nummerpladeoperatører, at fået lager af nummerplader stillet gratis til rådighed, hvis synsvirksomheden vil foretage allede typer af registreringer m.v., en nummerpladeoperatør må foretage.Samlet set vurderes en gennemførelse af forslaget at give såvel synsvirksomhederne somSKAT administrative besparelser uden at fjerne grundlaget for nummerpladeoperatørernesvirke.
Side 3