Skatteudvalget 2012-13
L 82
Offentligt
1189696_0001.png
1189696_0002.png
J.nr. 12-0227905Dato: 4. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 82 - Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og om ændring

af lov om afgift af elektricitet, ligningsloven, personskatteloven med

flere love.

(Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættelse af elvarmeafgiften,lempeligere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse af bundskattenog nedsættelse af personfradraget m.v. - Afgifts- og konkurrencepakken).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 29. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Holger K. Nielsen/ Søren Schou

Spørgsmål 8:

I lovforslaget står der, at ”Afgifterne på fedt og sukker vejer tungere i budgettet hos de la-vere indkomster. Derfor vil en afskaffelse af afgifterne isoleret set bidrage til en bedre soci-al profil”. Kan ministeren bekræfte, at regeringens andre afgiftsstigninger i forbindelse medfinansloven for 2012 har samme effekt, og at de rammer dem med de laveste indkomsterrelativt hårdere?

Svar:

Først og fremmest vil jeg gøre opmærksom på, at fedtafgiften blev indført af den tid-ligere regering og ikke indgik i aftalen om finansloven for 2012. Derimod var udvidelsen afgrundlaget for sukkerafgiften en del af finansloven for 2012, og afgiftens fordelingsmæssi-ge profil var naturligvis den samme, da den blev vedtaget, som nu, hvor den foreslås af-skaffet.De fordelingsmæssige konsekvenser af afgiftsændringerne, som indgik i finansloven for2012, blev belyst i svar af 7. december 2011 på spørgsmål 25 til L 33 i folketingsåret 2011-12. Således blev det skønnet, at afgiftsforhøjelserne isoleret set ville forøge Gini-koefficienten med 0,04 pct.-point. Samlet set reducerede aftalen om finansloven for 2012imidlertid uligheden.
Side 2