Skatteudvalget 2012-13
L 82 Bilag 9
Offentligt
1187452_0001.png
1187452_0002.png
J.nr. 12-0227905Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 82 - Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og omændring af lov om afgift af elektricitet, ligningsloven, person-skatteloven med flere love (Ophævelse af fedtafgiftsloven, ned-sættelse af elvarmeafgiften, lempeligere beskatning af uden-landsk indkomst, forhøjelse af bundskatten og nedsættelse afpersonfradraget m.v. – Afgifts- og konkurrencepakken).Hermed sendes kommentar til en henvendelse fra Dansk Er-hverv og Landbrug & Fødevarer af 22. november 2012 (bilag 5).
Holger K. Nielsen/Susanne Reinholdt Andersen

Landbrug & Fødevarer

og

Dansk Erhverv

anfører, at de er meget tilfredse med, at et po-litisk flertal har besluttet at afskaffe fedtafgiften, da det vil give erhvervslivet langt bedreforudsætninger for at skabe vækst og beskæftigelse, lette presset på virksomhederne og for-bedre deres fremtidige konkurrenceevne.Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv opfordrer dog til, at der indføres en godtgørel-sesordning for afgiftsbetalingen i forbindelse med ophævelsen af fedtafgiften. Det anføres,at det er stærkt nødvendigt med en sådan ordning, fordi en række virksomheder ikke vilkunne reducere lagrene inden den 1. januar 2013. En godtgørelsesordning vil sikre, at fedt-afgiften udfases hurtigst muligt og gøre det lettere at håndtere lagre og priser med og udenafgift, ligesom det vil sikre et kontinuerligt vareflow i december og januar måned uden ske-len til skæringsdatoen den 1. januar 2013. Det anføres videre, at det kan overvejes at admi-nistrere ordningen på grundlag af en revisorerklæring. Endelig anføres det, at der som mi-nimum bør være mulighed for godtgørelse af afgiften på lagervarer, der eksporteres, efter atloven er ophævet.

Kommentar

Lovforslaget indeholder ikke en godtgørelsesordning for beskattede lagre. Loven har kunværet i kraft i godt et år, og da loven trådte i kraft, skulle virksomhederne ikke betale afgiftaf deres lagre. Dermed fik mange af de virksomheder, som efter lovforslaget ikke kan fågodtgørelse, en afgiftsmæssig fordel, fordi de kunne sælge lagervarer uden afgift i en peri-ode, efter at loven var trådt i kraft. Dette førte forventeligt også til et provenutab i den før-ste måned. Desuden forventes det, at mange virksomheder langt hen ad vejen vil kunne re-ducere deres lagre, inden loven træder i kraft.Af de årsager, som er nævnt ovenfor, mener jeg ikke, at der er grundlag for at foreslå nogengenerel godtgørelsesordning, ligesom der ikke stilles forslag om afgiftsgodtgørelse for va-rer, der eksporteres efter den 1. januar 2013.
Side 2