Skatteudvalget 2012-13
L 82 Bilag 19
Offentligt
1198375_0001.png
J.nr. 12-0227905
Dato:18. december 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 82
Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og om
ændring af lov om afgift af elektricitet, ligningsloven, personskat-
teloven med flere love. (Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsæt-
telse af elvarmeafgiften, lempeligere beskatning af udenlandsk
indkomst, forhøjelse af bundskatten og nedsættelse af personfra-
draget m.v.
afgifts- og konkurrencepakken).
Hermed sendes høringssvar fra DONG Energy og Skatteministe-
riets kommentarer til høringssvaret.
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
DONG Energy
har i brev af 17. december 2012 fremsendt bemærkninger til L 82 vedrø-
rende forslaget om ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættelse af elvarmeafgiften, lempeli-
gere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse af bundskatten og nedsættelse af per-
sonfradraget m.v.
afgifts- og konkurrencepakken.
DONG Energy’s bemærkninger omhandler udelukkende den foreslåede ændring af energi-
afgiften på elektricitet til varme, jf. lovforslagets § 2, samt bilag 1 og 2.
DONG Energy anfører, at man sent er blevet opmærksom på, at den lavere sats for elvarme
også omfatter elvarme fra varmepumper, der forsyner fjernvarmenet.
DONG Energy er enig i, at øget elforbrug kan bidrage til at muliggøre en øget andel af
vedvarende energi. DONG Energy anfører dog, at denne hensigt ikke nødvendigvis under-
støttes af lovforslaget, hvis der etableres varmepumper i de områder, der forsynes med
fjernvarme, der leveres fra store kul- eller biomassefyrede kraftvarmeværker i de store by-
områder (central kraftvarme).
Ifølge beregninger foretaget af DONG Energy vil det gælde, at hvis der først er etableret
store varmepumper i de centrale områder, vil disse være konkurrencedygtige med kulkraft-
varme, så længe elprisen er under ca. 35 øre/kWh. De store varmepumper vil være konkur-
rencedygtige med biomassekonverterede anlæg, så længe elprisen er under 25 øre/kWh.
DONG Energy’s
beregninger er foretaget ved en såkaldt COP værdi på 4 (virkningsgrad),
hvilket angiver, at hver gang der bruges 1 enhed el i varmepumpen, fremkommer 4 enheder
varme.
DONG Energy gør sig endvidere overvejelser om, hvordan den såkaldte projektbekendtgø-
relse skal fortolkes, og om hvorvidt reglerne bliver håndhævet.
Kommentar:
Der er en særlig energiafgiftssats for elvarme. Elvarmesatsen gjaldt indtil udgangen af 2011
alene forbrug af el udover 4.000 kWh i helårsboliger, der er registreret som elopvarmede.
Fra 1. januar 2012 har den særlige elvarmesats også været gældende for elvarme brugt i
momsregistrerede erhverv, herunder fjernvarmeværker.
Skatteministeriet forventer, at den reducerede afgift for elvarme vil føre til, at der etableres
varmepumper, der leverer fjernvarme. Det forventes, at forbruget af el til varmepumper til
fjernvarme vil vokse med ca. 425 mio. kWh i 2020. Ved en gennemsnitlig virkningsgrad på
3 svarer det til, at hen ved 4 pct. af fjernvarmen i 2020 vil komme fra varmepumper.
En del af fjernvarmen fra varmepumper vil komme fra anlæg, der udnytter særligt gode
forhold. Det kan f.eks. være, at varmepumpen anvendes til at udnytte en større del af ener-
gien i røggas og vanddamp, eller at der anvendes input materiale, som er særligt varmt
f.eks. spildevand.
En anden del vil være leverancer af fjernvarme fra industri, hvor eventuel overskudsvarme
har behov for at få hævet temperaturen for at kunne afsættes som fjernvarme.
Endelig kan der etableres varmepumpeanlæg, der er mere sammenlignelige med varme-
pumpeanlæg til parcelhuse
bortset fra størrelsen.
Modsat DONG Energy forventer Skatteministeriet imidlertid ikke, at varmepumperne i
større udstrækning vil blive etableret i centrale kraftvarmeområder.
Side 2
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
Det skyldes, at det næppe kan betale sig, ligesom at det ikke er tilladt efter nuværende regu-
lering.
I dag gælder det, at den billigste fjernvarme ofte er fremstillet ved afgiftsfri biomasse.
Varmen fra kulværker er også forholdsvis billig, idet de forholdsvis høje afgifter på
kulvarme modsvares af en lav kulpris. De dyreste fjernvarmepriser gælder for de decentrale
værker, der anvender naturgas.
Skatteministeriet er enig i, at store varmepumper med en høj virkningsgrad på 4 vil kunne
være konkurrencedygtig med biomassevarme og særligt kulvarme i centrale områder ved
elpriser, der er op til det normale niveau
når varmepumperne først er etableret.
Der er imidlertid meget store etableringsomkostninger ved varmepumper. Derudover gæl-
der det, at en høj virkningsgrad på f.eks. 4 typisk forudsætter, at der er lille forskel på den
ønskede temperatur på den producerede varme og det input materiale, som varmen fjernes
fra.
Skatteministeriet forventer derfor ikke, at det vil kunne betale sig at etablere varepumper i
de centrale områder udover de få tilfælde, hvor der gælder særligt gunstige forhold.
Skatteministeriet forventer derfor heller ikke noget større pres for at forsøge at omgå de
regler, der i dag normalt forhindrer etablering af varmepumper i centrale kraftvarmeområ-
der.
Disse er fastsat af energimyndighederne. Skatteministeriet er enig med DONG Energy i, at
eventuel ændring eller præcisering af reglerne ikke bør ske i et lovforslag, der ændrer en
række skatter og afgifter, herunder afgiften for elvarme.
Side 3