Skatteudvalget 2012-13
L 82 Bilag 19
Offentligt
1198374_0001.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Annemette Ottosen
j.nr. 12-0227905
DONG Energy A/S
Nesa Allé 1
2820 Gentofte
Danmark
Tlf. +45 99 55 11 11
Fax +45 99 55 00 01
www.dongenergy.dk
CVR-nr. 36 21 37 28
Høring af L82
Afgift- og konkurrencepakke
DONG Energy takker for muligheden for at kommentere L82
Forslag til lov om
ophævelse af fedtafgiftsloven og om ændring af lov om afgift af elektricitet,
ligningsloven, personskatteloven med flere love.
DONG Energy's kommentarer omhandler udelukkende den foreslåede ændring
af energiafgiften på elektricitet til varme, jf. lovforslagets §2, samt bilag 1 og 2.
DONG Energy noterer, at ændringsforslaget fremlægges på baggrund af aftale
om Finansloven for 2013. Heri fremgår det, at det er aftalt at reducere afgiften
på el til rumvarme. Dette skal sikre, at afgiften på elvarme svarer til
energiafgifter på brændsler som fx olie og naturgas. Lovændringen forventes at
føre til et større forbrug af el til varme, hvilket vurderes til gavn for indpasning af
el fra vindmøller i energiforsyningen.
I lovforslag L82 er afgiftsændringen specificeret, så reduktionen også gælder for
virksomheders produktion af rumvarme fra el, inkl. fjernvarme produceret på
varmepumper. Afgiftsnedsættelsen giver en betydelig forbedring i økonomien
for store varmepumper til fjernvarmeproduktion.
DONG Energy er enig i, at øget elforbrug kan bidrage til at muliggøre en øget
andel vedvarende energi, og at varmepumper er en interessant teknologi, der
kan bidrage til indpasningen af vind. Specielt store varmepumper kan bidrage
med fleksibilitet og understøtte elsystemet, ved at aftage el hvor elproduktionen
er rigelig og samtidig reducere eludbuddet fra kraftvarmeproduktionen i perioder
med lave elpriser.
Den positive effekt afhænger dog af, at reguleringen og incitamentet til at drive
nye elanvendende enheder netop understøtter den fleksible anvendelse, og
ikke blot fører til investeringer i nye ufleksible varmeproducerende enheder i de
områder, hvor kapaciteten allerede er tilstrækkelig. Dette er specielt en
udfordring i de centrale områder, hvor der er risiko for, at store varmepumper
med driftsprofil svarende til rene varmekedler, kan fortrænge varmeproduktion
fra eksisterende centrale kraftvarmeværker.
DONG Energy finder det derfor bekymrende, at lovændringen kommer inden
færdiggørelsen af de med Energiaftalen igangsatte analyser, der skal sikre, at
reguleringen af energisystemet på alle områder underbygger den grønne
omstilling. Der er således en risiko for, at det nærværende forslag fører til
investeringer, der når konklusionerne fra analyserne foreligger, vurderes som
uhensigtsmæssige. Endvidere vil det være vanskeligt på et senere tidspunkt at
17. december 2012
Vores ref. ULSTR
[email protected]
Tlf. 99558153
Side 1/6
Hovedkontor:
Kraftværksvej 53
7000 Fredericia, Danmark
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
1198374_0002.png
ændre reguleringen af varmepumper, hvis der er foretaget investeringer i ny
varmeproduktionskapacitet på baggrund af de foreslåede lukrative rammer.
Myndigheder med godkendelsesmuligheder bør derfor se fremtidige
godkendelser af etablering af nye varmeproduktionsenheder (varmepumper) i
lyset af det samlede hensyn til energisystemet.
DONG Energy har forståelse for, at det er kommunernes ansvar at tillade
etablering af nye varmeenheder i centrale områder, givet bestemmelserne i
Varmeforsyningsloven og tilhørende Projektbekendtgørelse, og at denne
lovgivning ikke hører under Skatteministeriets ressort.
Hensigten med dette høringssvar fra DONG Energy er således ikke at
Skatteministeriet foretager ændringer i lovforslaget, idet vi forstår, at der er
politisk opbakning til afgiftsnedsættelsen. DONG Energy ønsker med svaret at
rette fokus på, at betydningen af Varmeforsyningsloven og tilhørende
Projektbekendtgørelse er voksende, som følge af afgiftsændringen. Samt at det
ikke klart fremgår, hvilke muligheder og begrænsninger etableringen af
varmepumper, fx i centrale varmeområder, vil blive omfattet af.
Ændringen af reguleringen af store varmepumper burde efter DONG Energy's
mening baseres på en analyse af, hvilken regulering der mest hensigtsmæssigt
sikrer en fleksibel udnyttelse af varmepumper, til gevinst for energisystemet, fx
ved at elafgiften fastsættes som en funktion af elprisen.
DONG Energy håber, at analysen vil indgå i en eller flere at Energiaftalens
igangsatte analyser om henholdsvis el-reguleringen, fjernvarmens fremtid og
afgifts- og tilskudssystemet.
Baggrund
Store varmepumper i centrale varmeområder bidrager ikke nødvendigvis til den
grønne omstilling af energisystemet
Varmepumper vil i perioder med meget vind være en højeffektiv teknologi til at
udnytte vindmøllestrøm. Omvendt vil varmeproduktion fra varmepumperne i
perioder med højere elpriser, f.eks. som følge af vindstille, skabe yderligere
udfordringer for energisystemet.
Med det nuværende omkostningsniveau og forventningerne til elprisen er der
ikke positiv økonomi i at investere i store varmepumper. Med
afgiftsnedsættelsen forbedres den samlede økonomi og marginalprisen (OPEX
inkl. elpris) vil ofte være tilstrækkelig lav til konkurrencedygtig produktion, også
til priser, hvor kraftvarmeproduktion fra biomasse, gas og kul i dag er
konkurrencedygtige teknologier.
Varmepumperne vil derved fortrænge samproduceret el og varme fra centrale
kraftvarmeværker.
Den
fortrængte
varmeproduktion
erstattes
af
varmepumperne, men den fortrængte elproduktion fra kraftvarmeproduktion vil
skulle produceres på andre marginale anlæg. I det nordiske elmarked er
marginale anlæg typisk kulkondens i eller uden for Danmark.
Produktion af varme på varmepumper i perioder med begrænset eller ingen
vind vil øge elefterspørgslen og antallet af driftstimer på kondensværkerne
øges. Herved reduceres den samlede effektivitet og stabilitet i energisystemet
Vores ref. LMJEP
Side 2/6
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
1198374_0003.png
med konsekvenser for samfundsøkonomien. I sidste ende vil produktionen
kunne fjerne det økonomiske grundlag for bevaring af de fleksible danske
centrale kraftvarmeværker.
Den nuværende regulering og forslaget til lovændring fremmer således ikke en
fleksibel anvendelse af varmepumperne, og fleksibiliteten overfor elprisen vil
være lav. Dette skyldes blandt andet, at elafgiften er konstant og uafhængig af
elprisen.
Figur 1 viser forholdet mellem COP-værdi (varmepumpens effektivitet) og
elprisens betydning for hvornår varmepumpen er konkurrencedygtig på
varmemarkedet.
COP-værdi
(varmepumpe)
16
14
12
10
8
6
4
2
0
0
Vores ref. LMJEP
100
200
300
400
500
Elpris DKK/MWh
Break-even COP (kul)
Gennemsnitlig elpris (DK1)
Break-even COP (Træpiller)
Marginal produktionsomkostning (kondenskul)
Figur 1 Break-even COP-værdi og elpris for store varmepumper i forhold til henholdsvis kul- og
biomasse
kraftvarmeproduktion.
(Kilde:
Egne
DONG
Energy
beregninger,
baseret
modelsimulering af markedet i 2015. Priser for elproduktion på kul baseret på Energistyrelsens
brændselspriser på gennemsnitligt værk).
Ved en COP-værdi på 4 (en enhed el anvendes til produktion af fire enheder
varme), vil varmepumperne være konkurrencedygtige med de danske
tilbageværende kulfyrede kraftvarmeblokke op til elpriser på ca. 350 kr./MWh.
For de biomassekonverterede anlæg gør el- og varmesubsidier at elprisen skal
under 250 kr./MWh for at varmepumpen er konkurrencedygtig.
Figuren viser også den omtrentlige marginalpris på kondensel produceret på
kul, og det fremgår at en varmepumpe oftest vil være konkurrencedygtig til
elpriser, hvor kondenskul er prissættende. Endvidere ses at den gennemsnitlige
elpris i DK1 over et år forventes at ligge højere end break-even prisen på
varmepumpen i forhold til kulkraftvarme.
Således viser DONG Energys beregninger, at store varmepumper etableret i de
centrale varmeområder allerede med en COP-værdi på 3 vil have driftstid på
ca. 3-3500 fuldlast timer årligt i områder, der forsynes med kulbaseret varme.
Side 3/6
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
1198374_0004.png
Antallet af fuldlasttimer er langt højere i de områder, der i dag forsynes med
fjernvarme produceret på gas, mens den er lavere i områder, som forsynes med
biomassebaseret varme. Endvidere viser DONG Energys beregninger, at den
øgede elefterspørgsel fra varmepumper primært vil dækkes ved øget import af
el.
Ved en COP-værdi på 4 viser DONG Energys beregninger, at store
varmepumper i centrale varmeområder med kulbaserede værker stort set vil
overtage varmeproduktionen, og at de kulfyrede kraftvarmeværker reduceres til
elkondens-enheder og spidslast/reserve-enheder i varmeforsyningen.
DONG Energy bakker op om, at det i højere grad bør analyseres, hvilken
betydning det vil have at tillade etablering af varmepumper i de centrale
områder, og herunder hvordan reguleringen af dem kan sikre en effektiv
indpasning i og stabilisering af det eksisterende energisystem og underbygge
den grønne omstilling.
Blandt andet bør det undersøges, om elafgifter, der fastsættes som en funktion
af elprisen, kunne sikre, at tilskyndelsen til at anvende el til varme kun er til
stede i timer, hvor det vil have en positiv, stabiliserende effekt på elsystemet.
Varmeforsyningsloven og Projektbekendtgørelsens formål er at fremme effektiv
kraftvarmeproduktion
Etablering af rene varmeproduktionsenheder i centrale varmeområder
begrænses i henhold til varmeforsyningsloven og projektbekendtgørelsen, jf.
§11. Formålet med begrænsningen er, blandt andet at fremme en effektiv
kraftvarmeproduktion i de centrale områder.
Energiaftalen fra februar 2012 understøtter projektbekendtgørelsens formål, idet
levetidsforlængelse af centrale kraftvarmeværker fremmes gennem
biomassekonverteringer. Konverteringerne af de centrale kraftvarmeværker og
de nuværende prisforhold på det nordiske elmarked øger samtidig værkernes
økonomiske afhængighed af varmemarkedet.
Da nærværende lovforslaget kan gøre det rentabelt for varmeselskaber at
etablere store varmepumper i centrale kraftvarmeområder, skaber lovforslaget
usikkerhed omkring bevarelsen af varmegrundlaget for de centrale værker, og
således om rentabiliteten af investeringen i at levetidsforlænge og konvertere
disse. Det er uklart, om Projektbekendtgørelsens begrænsninger er gældende
for etableringen af store varmepumper i centrale områder, herunder hvilken
hjemmel, der vil ligge til grund for godkendelse af etablering af store
varmepumper.
Bekymringen understøttes af, at flere decentrale anlægsejere og
forsyningsselskaber er interesseret i at investere i varmepumper. Dette gælder
også i centrale kraftvarmeområder, hvor forsyningsselskaberne herved kan øge
deres egenproduktion af varme.
Dette fremgår fx af Kommunernes Landsforening svar på ”Fortrolig
forhøring ny
projektbekendtgørelse”,
hvor KL angiver,
”at
der i forbindelse med energiforliget
fra marts i år åbnes op for etablering af et antal større varmepumper i de
centrale kraftvarmeområder de kommende år…”
Vores ref. LMJEP
Side 4/6
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
1198374_0005.png
DONG Energy kan ikke genfinde denne hensigt i Energiaftalens indhold.
Energistyrelsens svar på kommentaren kan således også læses som, at
projektbekendtgørelsen begrænser denne mulighed. Energistyrelsen lægger i
deres svar også vægt på Energiaftalens igangsatte analyser af energisystemet,
og at en evt. ændring af Projektbekendtgørelse bør afvente konklusionen på
disse analyser.
Etablering af spidslast og reservelastkedler
Projektbekendtgørelsens § 12 indeholder en undtagelse fra forbuddet mod at
etablere ren varmeproduktion i centralt forsynede varmeområder. Undtagelsen
betyder, at ren varmeproduktionskapacitet i form af spids- og
reservelastenheder kan etableres i centrale varmeområder.
Hvis etableringen af en spids- eller reservelastenhed godkendes, er der ikke
restriktioner på anvendelsen af denne efterfølgende, og enheden
fx en stor
varmepumpe - vil kunne anvendes til grundlast varmeproduktion, hvis den er
konkurrencedygtig på marginalprisen. Jf. ovenstående beregning vil dette
kunne være tilfældet op til endog relativt høje elpriser.
Tilladelse til etablering at en varmepumpe som spids- eller reservelast kræver,
at enheden er det samfundsøkonomisk bedste alternativ. Det skal således
bevises, at varmepumpen er nødvendig for at sikre den samfundsøkonomisk
billigste levering af varme.
Den samfundsøkonomiske beregning vil oftest blive baseret på subjektive valg
af antagelser og skøn, og der er eksempler på, at Energistyrelsens vejledning
på området ikke følges ved ansøgninger om ny varmekapacitet. Dette til trods
for, at Projektbekendtgørelsen stiller krav om dette.
Samtidig er der skabt usikkerhed om, hvorvidt rammerne for de
samfundsøkonomiske beregninger ændres, så der i flere tilfælde vil kunne
skabes positiv økonomi i at etablere en spids- eller reservelastkedel
udelukkende på grund af beregningsmetode.
Herunder fx Energistyrelsens forslag om, at det faktisk forventede driftsmønster
skal anvendes i den samfundsøkonomiske analyse og ikke kun det formål
anlægget dimensioneres efter, jf. 1. udkast til forslag til ændring af
projektbekendtgørelsen
”Fortrolig
forhøring ny projektbekendtgørelse”.
Således
vil etableringen af en varmepumpe til spids- og reservelastproduktion måske
kunne baseres på, om enheden er en samfundsøkonomisk gevinst ved
grundlast.
Ændringsforslaget er taget ud i det ændringsforslag, der er sendt i offentlig
høring, men formuleringen var med til at skabe usikkerhed om, hvorvidt §12 i
Projektbekendtgørelsen i fremtiden vil kunne anvendes til at installere
grundlastproducerende ny varmekapacitet i form af varmepumper i de centrale
områder.
Videre proces
Ændring til lovforslaget L82 blev sendt i høring fredag den 16. november med
frist tirsdag den 20. november. DONG Energy havde ikke mulighed for at
reagere på lovforslaget inden for den korte frist og takker for muligheden for at
Vores ref. LMJEP
Side 5/6
L 82 - 2012-13 - Bilag 19: Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil
1198374_0006.png
eftersende høringssvaret. Vi håber på, at dokumentet kan blive fremlagt på lige
fod med tidligere indsendte høringssvar.
Det ville have været hensigtsmæssigt, hvis bemærkningerne til loven eller
høringsbrevet havde rettet opmærksomheden på, at ændringsforslaget også
omfatter store varmepumper og ikke blot husstandsvarmepumper som tidligere
forventet.
Vi deltager meget gerne i yderligere drøftelser om lovforslaget og ser frem til det
videre arbejde.
Med venlig hilsen
DONG Energy A/S
Senior Manager
Ulrik Stridbæk
[email protected]
Vores ref. LMJEP
Side 6/6