Skatteudvalget 2012-13
L 82 Bilag 18
Offentligt
1195448_0001.png
Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2012
Betænkning
over
Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og om ændring af lov om
afgift af elektricitet, ligningsloven, personskatteloven med flere love
(Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættelse af elvarmeafgiften, lempeligere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse af
bundskatten og nedsættelse af personfradraget m.v. – afgifts- og konkurrencepakken)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag om deling af lovforsla-
get.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var
til 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-
telsen, og Skatteministeriet orienterede den 16. november
2012 udvalget herom. Den 21., 22. og 23. november 2012
sendte Skatteministeriet de indkomne høringssvar og et no-
tat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer,
Feriehusudlejernes Brancheforening og
Foreningen Rejsearbejdere.dk.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod det
af et mindretal stillede ændringsforslag om deling af lovfor-
slaget.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Socialdemo-
kratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti arbejder
målrettet på, at Danmark kommer hurtigt ud af krisen, får
gang i et selvbærende økonomisk opsving og skabt mange
nye private arbejdspladser. Derfor har partierne sammen
med Enhedslisten i forbindelse med finansloven for 2013
udarbejdet afgifts- og konkurrencepakken, som gennemføres
med dette lovforslag.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti har i længere tid gerne villet afskaffe fedtafgiften,
som den tidligere regering indførte med virkning fra den 1.
oktober 2011. Socialdemokratiet, Radikale Venstre og So-
cialistisk Folkeparti er en mindretalsregering, og det glæder
derfor partierne, at det nu er lykkedes både at finde det poli-
tiske flertal sammen med Enhedslisten og finde en alternativ
finansiering, som sikrer, at afskaffelsen ikke slår hul i vel-
færden.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti undrer sig over, at Venstre og Det Konservative Fol-
keparti ikke vil tage medansvar og stemme for at fjerne den
afgift, de selv indførte, mens de var i regering.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti undrer sig over, at Venstre og Det Konservative Fol-
keparti ikke på ansvarlig vis vil hjælpe med at finde en alter-
nativ finansiering af vores velfærdssamfund, nu fedtafgiften
afskaffes.
AX014605
L 82 - 2012-13 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195448_0002.png
2
Fedtafgiften er administrativt tung – og dermed dyr – for
virksomhederne at administrere. Ifølge Team Effektiv Regu-
lering (TER) under Erhvervsstyrelsen har fedtafgiften årligt
kostet omkring 42 mio. kr. på samfundsniveau. Erhvervsli-
vet har selv anslået et langt større beløb, hvilket dog hver-
ken kan be- eller afkræftes. Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti er særdeles glade for, at
det nu er lykkedes at imødekomme fødevareerhvervene og
mange forbrugeres store ønske om at afskaffe fedtafgiften.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti glæder sig over, at forbrugerne kan se frem til lavere
priser på fedtholdige varer, da flere af de store butikskæder
allerede har sagt, at de vil sætte priserne ned, så snart afgif-
ten er væk. Butikker, der ikke sætter priserne ned, risikerer
at miste markedsandele.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Fol-
keparti glæder sig over, at afskaffelsen af fedtafgiften bety-
der, at færre danskere vil køre over grænsen og handle. Det
anslås, at fedtafgiften i sig selv har øget grænsehandelen
med omkring 100 mio. kr. årligt. Det forventes, at afskaffel-
sen af fedtafgiften øger beskæftigelsen i detailhandelen.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) vil stemme for det
af et mindretal stillede ændringsforslag om deling af lovfor-
slaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag
til
vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til
forkastelse.
Hvis ændringsforslaget om deling
af lovforslaget forkastes, indstiller mindretallet lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Venstre og Det Konservative Folkeparti har bedt om at få
delt dette lovforslag.
Venstre har med finanslovsforslaget »Færre afgifter –
Flere arbejdspladser« anvist finansiering til en afskaffelse af
fedtafgiften og til fastholdelse af ligningslovens § 33 A – de
lempeligere skattevilkår for udstationerede danskere. Det
Konservative Folkeparti har ligeledes prioriteret en afskaf-
felse af fedtafgiften og fastholdelse af ligningslovens § 33 A
i sine prioriteringer i finanslovsforhandlingerne.
Fedtafgiften har vist sig at være en administrativ belast-
ning for virksomhederne. Venstre og Det Konservative Fol-
keparti har derfor længe været fortalere for at afskaffe fed-
tafgiften, og en afskaffelse af fedtafgiften er også en del af
partiernes finanslovsforslag.
Ligeledes har Venstre og Det Konservative Folkeparti
været yderst skeptiske over afskaffelsen af ligningslovens §
33 A. Selv om det var en del af skatteaftalen fra juni 2012,
har Venstre og Det Konservative Folkeparti forsøgt at få re-
geringen til at fjerne dette element i skatteaftalen. Det ville
regeringen dog ikke lytte til. I løbet af sommeren og efter-
året har der været massiv kritik af afskaffelsen af ligningslo-
vens § 33 A. Regeringen ville dog ikke give sig – det var
kun rimeligt og fair, at ligningslovens § 33 A blev afskaffet.
En fastholdelse af ligningslovens § 33 A har derfor også væ-
ret en del af Venstres og Det Konservative Folkepartis fi-
nanslovsforslag.
Derfor har Venstre og Det Konservative Folkeparti bedt
om at lovforslaget deles. Partierne støtter afskaffelse af fed-
tafgiften og genindførelsen af ligningslovens § 33 A, men er
skarpe modstandere af regeringens finansiering af dette lov-
forslag.
For første gang i mere end 25 år forhøjes marginalskatten
for de laveste indkomster, jf. ministerens svar på L 82 –
spørgsmål 20, og for første gang nogen sinde nedsættes per-
sonfradraget, jf. ministerens svar på L 82 – spørgsmål 19.
Lovforslaget øger indkomstskatten med 2,4 mia. kr. Det
finder Venstre og Det Konservative Folkeparti er den for-
kerte vej at gå. Det er samtidig stik imod intentionerne i den
skatteaftale fra juni 2012, som Venstre og Det Konservative
Folkeparti indgik med regeringen, hvor fokus netop var at
sænke skatten på arbejde. Derfor er det besynderligt, at re-
geringen nu går den modsatte vej og sætter skatten op.
Venstre og Det Konservative Folkeparti er også modstan-
dere af, at regeringen skærper sambeskatningen for ægtefæl-
ler, da kompensationsordningen fra forårspakke 2.0 forrin-
ges. Kompensationsordningen sikrer, at hvis man ikke får
større lettelser i indkomstskatten i forhold til den nedsatte
værdi af rentefradraget, kompenseres man krone til krone.
Med dette lovforslag vil denne kompensation ikke ske på in-
dividniveau, men for ægtefæller i samlet betragtning. Det
forringer ordningen, og det støtter Venstre og Det Konserva-
tive Folkeparti ikke.
Venstre og Det Konservative Folkeparti forstår ikke,
hvorfor regeringen ikke vil være med til at dele lovforslaget.
Når lovforslaget ikke deles, må Venstre og Det Konservati-
ve Folkeparti stemme imod, fordi lovforslaget indeholder
skattestigninger på 2,4 mia. kr. – skattestigninger, som over-
stiger lovforslagets lempelser, da skattestigningerne også
skal finansiere, at regeringen og Enhedslistens planlagte
sukkerafgift fornuftigt nok ikke bliver til noget. Regeringen
og Enhedslisten kunne have valgt ikke at bruge pengene fra
den planlagte sukkerafgift – i stedet hæves skatten på ind-
komst. Det er ikke det, som Danmark har brug for.
Venstre og Det Konservative Folkeparti er tilfredse med,
at fedtafgiften afskaffes med dette lovforslag, og at lignings-
lovens § 33 A genindføres. Men finansieringen er forkert.
Og derfor kan Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke
støtte lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil stemme for det af
et mindretal stillede ændringsforslag om deling af lovforsla-
get. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lov-
forslag til
forkastelse.
Hvis ændringsforslaget om deling af
lovforslaget forkastes, vil mindretallet alligevel stemme for
lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
Dansk Folkeparti var imod afskaffelsen af ligningslovens §
33 A, som ville beskatte danskere, der arbejder i udlandet
med dansk skat, og derfor kan partiet naturligvis omvendt
støtte, at paragraffen nu genindføres. Det kan dog undre,
hvorfor man afskaffede den i første omgang, for allerede på
det tidspunkt var der massiv kritik fra både oppositionen, er-
hvervslivet, universiteter og nødhjælpsorganisationer. Det
virker derfor noget ulogisk, når regeringens argument for at
genindføre paragraffen er, at man har lyttet til kritikerne, når
regeringen ikke ville det tidligere. Det ville klæde regerin-
gen, hvis man fremover ikke skabte den usikkerhed, som
L 82 - 2012-13 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195448_0003.png
3
den slags zigzagkurs medfører, og lyttede til kritikken, inden
man vedtog en lov. Man skal ikke kritisere en omvendt syn-
der, men man kan med rette i dette tilfælde kritisere, at rege-
ringspartierne og Venstre og Det Konservative Folkeparti
ikke blev omvendt tidligere.
Dansk Folkeparti støtter afskaffelsen af fedt- og suk-
kerafgiften, da afgifterne forhøjer forbrugerpriserne og øger
virksomhedernes administrative omkostninger. Afgifterne
ville derudover skabe øget grænsehandel med dertil hørende
tab af danske arbejdspladser. Netop grænsehandelen er et
vigtigt element for Dansk Folkeparti, så derfor havde partiet
gerne set, at man i samme omgang havde sænket afgifterne
på specielt øl og sodavand, da det er de to varegrupper, som
er magnetvarerne, som får folk til at køre til grænsen og
handle.
Dansk Folkeparti havde gerne set, at man havde fundet
en anden finansiering af afskaffelsen af fedtafgifter og suk-
kerafgifter, som havde en anden fordelingsmæssig profil.
Dansk Folkeparti havde hellere set, at man havde droppet
sænkelsen af personfradraget på 900 kr. for i stedet ikke at
have hævet topskattegrænsen så meget, som man gjorde
med skattereformen i juni 2012.
Selv om Dansk Folkeparti gerne ville have en anden fi-
nansiering af lovforslaget og en sænkelse af afgifterne på øl
og sodavand, stemmer partiet alligevel ja til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V og KF), tiltrådt af et
mindretal
(DF og
LA):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og æn-
dring af ligningsloven, personskatteloven med flere love
(Ophævelse af fedtafgiftsloven og lempeligere beskatning af
udenlandsk indkomst)« omfattende § 1, § 3, § 4, nr. 6, §§ 5,
6 og 8 og § 9, stk. 1-4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektrici-
tet, personskatteloven og dødsboskatteloven (Nedsættelse af
elvarmeafgiften, forhøjelse af bundskatten og nedsættelse af
personfradraget m.v.)« omfattende § 2, § 4, nr. 1-5 og 7-9, §
7 og § 9, stk. 1, 3 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to dele, således at af-
skaffelsen af fedtafgiften og genindførelse af ligningslovens
§ 33 A udskilles til behandling i et selvstændigt lovforslag
(A) og de øvrige elementer i et andet (B).
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)
Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
44
22
17
16
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 82 - 2012-13 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195448_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 82
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Titel
Lovudkast som sendt i høring, fra Skatteministeriet
Høringssvar, fra Skatteministeriet
Supplerende høringssvar, fra Skatteministeriet
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 22/11-12 fra Dansk Erhverv og Landbrug & Fødeva-
rer
Høringsskema, fra skatteministeren
Kopi af skatteministerens svar på alm. del – spm. 133 vedrørende lov-
forslaget
1. udkast til betænkning
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-12 fra Dansk
Erhverv og Landbrug & Fødevarer
Supplerende høringssvar og kommentar, fra skatteministeren
Henvendelse af 30/11-12 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk
Kopi af henvendelse fra KL af 29/11-12 og skatteministerens kom-
mentar hertil
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-12 fra For-
eningen Rejsearbejdere.dk
Henvendelse af 20/11-12 fra Feriehusudlejernes Brancheforening
2. udkast til betænkning
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 20/11-12 fra Ferie-
husudlejernes Brancheforening
3. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 82
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at redegøre for forhøjelsen af bundskattens og sænkningen af
personfradragets betydning for det købekraftsjusterede BNP pr. ind-
bygger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at redegøre for afskaffelsen af fedt- og sukkerafgifternes be-
tydning for det købekraftsjusterede BNP pr. indbygger, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende de ginikoefficientberegninger, der isoleret set
er lavet på genindførelse af ligningslovens § 33 A i forbindelse med
aftale om finanslov 2013, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvad forhøjelsen af bundskatten med 0,19 procentpoint og
nedsættelsen af personfradraget med 900 kr. isoleret set betyder for rå-
dighedsbeløbet i 2013 for forskellige typer af familier, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lovforsla-
get, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvornår man sidst har sat bundfradraget ned henholdsvis
bundskatten op, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
L 82 - 2012-13 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 12. december 2012
1195448_0005.png
5
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Spm. om, hvad der har ændret sig, siden man nu ønsker at genindføre
ligningslovens § 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at der i lovforslaget står, at »Afgifterne på fedt og sukker
vejer tungere i budgettet hos de lavere indkomster«, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget fjernelsen af indekseringen af fedtafgiften for-
ventes at formindske grænsehandelen med, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvor meget grænsehandelen forventes at falde som konse-
kvens af, at fedtafgiften fjernes, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad bevæggrundene er for, at elopvarmede fritidshuse ikke
også får en afgiftsnedsættelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om en godtgørelsesordning i forbindelse med ophævelse af
fedtafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være, hvis man
indfører en godtgørelsesordning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om det ikke er fast praksis, at man laver en godtgørelsesord-
ning, når afgifter sænkes, til skatteministeren, og ministerens svar her-
Spm. om initiativ til, at der skabes en mulighed for, at virksomhederne
kan søge refusion for de afgiftsbelagte lagervarer, som eksporteres ef-
ter den 1. januar 2013, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor det er magtpåliggende for regeringen at øge det of-
fentlige forbrug med 0,8 pct. om året, frem for blot at lade det øge
med 0,7 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om de-
ling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der indføres mulighed for godtgørelse eller refusion for de
virksomheder, der ikke vil kunne reducere de beskattede lagre inden
den 1. januar 2013, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvornår personfradraget sidst nominelt er blevet
sat ned, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, hvornår bundskattesatsen (eller den laveste statsli-
ge skattesats) sidst er blevet hævet nominelt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om at oplyse de økonomiske konsekvenser af, at sommer-
huse også bliver omfattet af nedsættelsen af afgiften på elvarme for
helårshuse fra 2013, jf. regeringens finanslovsaftale, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå