Skatteudvalget 2012-13
L 81
Offentligt
1190789_0001.png
1190789_0002.png
J.nr. 12-0238587Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift

af lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophæ-

velse af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser,

nedsættelse af afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af

CO2-kvoter under CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kasko-

forsikringer for lystfartøjer m.v.).

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 29. november 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål:

Det fremgår at lovforslagets bemærkninger, at forhøjelsen af afgiften af kasko-forsikringer for lystfartøjer ikke forventes at have nævneværdige økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet, og at det er vurderingen, at afgiftsforhøjelsen ikke vil medføre, at færretegner en forsikring. Vil ministeren oplyse, om Skatteministeriet har været i dialog med denberørte branche forud for lovforslagets fremsættelse, herunder om branchen har været hø-ringspart? Ministeren bedes endvidere redegøre for, på hvilket grundlag Skatteministerietvurderer, at forslaget ikke har nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet,og at det er vurderingen, at afgiftsforhøjelsen ikke vil medføre, at færre tegner en forsik-ring, jf. branchen selv har modsatrettede synspunkter.

Svar:

Brancheforeningen Danboat oplyser, at en ny båd koster i omegnen af 1 mio. kr.Med den foreslåede afgiftsforhøjelse på 0,34 pct. vil merudgiften udgøre 3.400 kr. årligt.Det vurderes ikke, at en udgift i den størrelsesorden vil have væsentlig betydning for salgetaf nye både.Af lovforslaget fremgår det endvidere, at forslaget om forhøjet afgift på kaskoforsikrings-summen af lystfartøjer også omfatter lystfartøjer, der udlejes. Antallet af virksomheder, derudlejer lystfartøjer og deres aktiver skønnes dog at være beskedent, hvorfor den relative be-tydning af afgiftsforhøjelsen ligeledes skønnes at være beskeden. Forslaget skønnes derforikke at have nævneværdige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.Lovforslaget har i forbindelse med fremsættelsen specifikt været sendt i høring hos DanskeTursejlere, Dansk Sejlunion og Danmarks Rederiforening. Brancheforeningen Danboat harendvidere indsendt et høringssvar i forbindelse med høringen. Der henvises til Skattemini-steriets kommentar til høringssvarene i høringsskemaet til L 81.I forhold til de adfærdsmæssige konsekvenser fra afgiftsforhøjelsen vil udgifterne for enbådejer, der har forsikret sin båd for 300.000 kr., stige med ca. 1.000 kr. fra 3.000 kr. til ca.4.000 kr. årligt, svarende til ca. 85 kr. pr. måned som følge af afgiftsforhøjelsen. I relationhertil bemærkes det, at risikoen ved at opsige forsikringen for en båd til 300.000 kr. synesnoget større end en ekstra udgift på 85 kr. om måneden.
Side 2