Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 7
Offentligt
Fra:
Lis Jørgensen [mailto:[email protected]]Sendt:
24. november 2012 14:55Til:
Folketingets OplysningEmne:
Protest mod lovforslag L 81 - forhøjelse af afgift på kaskoforsikring vedr. lystbåde
TilFolketingets medlemmerVedr. L 81.Middelfart, den 23. november 2012
Vi er en del sejlere, der med stor undren har erfaret, at den os i mange år betalte ”misundelsesafgift” på 1% af vor kaskoforsikringssum på båden, nu skal forhøjes med 34%.Provenuet skulle indbringe 30 mio. kr. årligt og skal ”finansiere udgifterne til driften af de maritimeradiobaserede nød-, il- og sikkerhedstjenester i Danmark”.Man må undre sig over, hvad de nuværende ca. 115 mio. kr. opkrævet hos lystsejlerne anvendes til ?Aldrig har vi hørt mage til dårligt argument for at skrabe penge ind til statskassen.Vi vil gerne protestere kraftigt mod den påtænkte forhøjelse af en i forvejen dybt urimelig beskatning af enfritidsinteresse. Dette afgiftsvanvid må stoppe !Danmark er jo forpligtet til at have et radiosystem, der kan opfange nødsignaler m.v.Lyngby radio benyttes også af alle søfarende i danske farvande, herunder erhvervstrafikken og internationalskibsfart, men også udenlandske lystbåde, og danske lystsejlere uden kaskoforsikring.Det er derfor en total urimelig situation, at det kun er de danske lystsejlere, der har udvist omhu ogkaskoforsikret deres båd, og som nu skal finansiere maritim nødtjeneste.Gennem efterhånden mange år, er der fra sejlernes side sket et dalende forbrug af Lyngby Radio, på grundaf mobiltelefonernes fremmarch. Der er sågar mange, mange sejlere, der overhovedet ikke mere har VHF-radio om bord og derfor af den årsag slet ikke benytter Lyngby radio.Det er endvidere overhovedet ikke lystsejlere, der står for de fleste redningsaktioner i danske farvande.Dette bekræftes af SOK.Hovedparten af danske sejlere er efterhånden folkepensionister – altså langt fra velhavende mennesker.Aldersgruppen kan hurtigt konstateres ved at gå en tur på havnene og dermed se, at næsten alle sejlere ergråhårede. Disse sejlere har gennem et langt liv glædet sig til endelig i deres otium at få mere tid til at dyrkederes hobby.Vi må nu se i øjnene, at vi ikke mere får råd til at have denne glæde.Vi betaler i forvejen stor afgift (vejafgift !) på brændstof til båden, høje takster til både hjemhavn oggæsteleje, og de takster er konstant stigende på grund af pengemangel i kommunerne, og den nuværende1 % afgift af forsikringssummen, hvilket ved en ganske almindelig familiebåd til 400.000 kr. p.t. andrager4.000 kr. om året, og forhøjelsen vil så andrage 1.360 kr., i alt 5.360 kr.Dette rækker en folkepension ikke til.Folkepensionister har jo ikke fået del i skattelettelserne, men vi har fået alle prisstigninger ogafgiftsstigninger vel og mærke uden nævneværdig regulering af folkepensionen.Vi tager ikke på udenlandsrejser om sommeren, men holder vore ferier i Danmark, og vi er dermed ogsåmed til at holde liv i Danmarks små øer.
Alternativt kan resultatet blive en opsigelse af kaskoforsikringen – noget mange sejlere allerede har gjort -og hvis denne praksis føres ud i livet fra endnu flere sejlere, bliver der ikke meget til statskassen.Vi beder om, at dette forslag om forhøjelsen af en i forvejen dybt urimelig og også eneste beskatning af enfritidsinteresse må blive overvejet grundigt af alle folketingets medlemmer inden 1. afstemning ifolketinget.Vi håber også meget på, at folketingets medlemmer kan se det urimelige i dette lovforslag, og at det derfortages af bordet.Venlig hilsenf. Sejlere på folkepension i MiddelfartVagn Jørgensen