Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 38
Offentligt
J.nr. 12-0238587Dato: 11-12-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til henvendelse fra Forsikring og Pension af11. december 2012. (bilag 36)
Holger K. Nielsen/ Annette Pedersen
Forsikring og Pension har afgivet høringssvar vedrørende L 81 ved brev af 21. november 2012og har fremsendt to henvendelser til Skatteudvalget af 27. og 30. november (bilag 9 og 16), somer kommenteret i henholdsvis bilag 25 og 21.Forsikring og Pension anfører i sin henvendelse af 11. december, at man tager ad notam, atafskrivningsstramningen får virkning for vindmøller, der tages i brug 1. januar 2013 eller senere,men anfører, at skattelovgivningen så vidt muligt bør gennemføres, så det er muligt at disponerefremadrettet med en rimelig sikkerhed, med mindre væsentlige forhold tilsiger, at man gør enundtagelse.Forsikring og Pension bemærker videre, at skatteministeren ikke deler organisationensbekymring for, at forhøjelsen af afgiften for kaskoforsikringer af lystfartøjer vil medførereduceret forretning for danske forsikringsselskaber og dermed medføre mindre provenu end detforudsatte, eller provenutab Der henviser til, at et fald i omsætningen på 25 pct. vil eliminere detprovenu, der er forudsat ved lovforslaget.Forsikring og Pension anfører, at Skatteministeriet i høringsskemaet til L81 har oplyst, at manhar forudsat det hidtidige provenu som grundlag, idet man er enig med Forsikring og Pension i,at afgiften vedrørende store både må anses for tabt gennem deres omgåelse af afgiften. Detanføres, at det med iværksatte initiativer vedr. kontrol siden 2007 som lovet af den daværendeøkonomi- og erhvervsminister tilsyneladende ikke har været muligt at dæmme op for omgåelseaf afgiften overfor de bådejere, som det var formålet med afgiftsloven fra 1976 ogafgiftsomlægningen i 1982 at ramme. Det kritiseres, at det fastholdes, at afgiftsforhøjelsen ikkevil have forvridende effekter, når den hidtidige afgift allerede har haft det. Forsikring & Pensionopfordrer Skatteudvalget til at få indtægterne af afgiften udspecificeret på Skatteministerietsmånedlige indtægtslister.Forsikring og Pension bemærker, at lovforslaget helt bevidst har virkning for forsikringsaftaler,der er indgået siden L81’s fremsættelse med forfald i 2013. Det anføres, at ministeren foreslår, atder skal udsendes efteropkrævninger, og det kritiseres, at dette vil medføre ekstraomkostningerfor selskaberne, samt at man vil lade selskabernes iværksætte en sådan manøvre for at sikre siget engangsprovenu på 10-20 mio. kr. Man anfører, at der er tale om inddrivelse af dette beløbmed tilbagevirkende kraft.
Kommentar:
Der henvises til kommentaren til henvendelsen af 30. november 2012 fra Danmarks Vind-mølleforening (bilag 14). Jeg noterer, at Forsikring og Pension har taget den foreslåede af-skrivningsstramning for vindmøller ad notam, og har ikke yderligere bemærkninger hertil.Til det af Forsikring og Pension anførte vedrørende forslaget om forhøjelse af afgiften påkaskoforsikringer af lystfartøjer henvises til kommentaren til L 81 - bilag 9.Der er endvidere ikke tale om inddrivelse af afgift med tilbagevirkende kraft. Afgiftsstig-ningen får virkning fra den 1. januar 2013, idet afgiftspligten vedrørende en given forsik-ring indtræder i den måned, hvor forsikringspræmien forfalder til betaling. Afgiftsstignin-gen får således først virkning for forsikringer, hvor præmien forfalder til betaling fra ogmed 1. januar 2013.Side 2