Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 37
Offentligt
1193765_0001.png
1193765_0002.png
1193765_0003.png
J.nr. 12-0238587Dato: 11-12-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til e-mail fra Vagn Jørgensen, Sejlere på fol-kepension (bilag 32).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Vagn Jørgensen, der underskriver sig på vegne af sejlere på folkepension, har henvendt sig tiludvalget i e-mail af 9. december 2012 (L 81 – bilag 32). Vagn Jørgensen har tidligere henvendtsig til Folketinget i e-mail af 24. november 2012 (L 81 – bilag 7), denne henvendelse erkommenteret i L 81 - bilag 24.Vagn Jørgensen beder i sin henvendelse af 9. december om en redegørelse for, med hvilkenbevæggrund og justifikation man i 1976 indførte afgiften, som opkræves hos landetskaskoforsikrede lystsejlere, men som samtidig ikke kommer søsporten til gode.Vagn Jørgensen beder endvidere skatteministeren forholde sig til en udtalelse fra hr. Frank Aaeni Jyllandsposten om lovforslaget, idet Vagn Jørgensen på baggrund af udtalelsen finder det sværtat tro, at der ikke er tale om i hvert fald en grad af ”misundelsesafgift”.Endvidere bemærker Vagn Jørgensen følgende:1. Skatteministeriets angivelse af, at over 60 pct. af redningsoperationer i danske farvande erfritidsrelaterede, er i bedste fald upræcist og i værste fald vildledende.2. Det er ukorrekt, når ministeren på samrådet den 6. december oplyste, at der ikke fandtes enopgørelse, hvor man kunne se nøjagtig hvor mange redningsaktioner, der vedrørerlystfartøjer, og henviser til figur 8, ”Fordelingen af søredningsoperationer indenforhovedkategorien fritidsulykke” i Forsvarsministeriet publikation ”Skibsfartens og luftfartensredningsråds årlige redegørelse for sø- og flyveredningstjenesten 2011”, hvoraf der fremgårfølgende fordeling for 2011 (fritidsulykker): dykning: 4, vandscooter: 1, tømmerflåde: 3,surfer: 32, speedbåd/motorbåd: 18, sejlbåd/motorsejler: 57, luftmadras/badedyr: 3,kano/kajak: 11, jolle 57, gummibåd 7, ingen båd involveret 19. Hertil bemærker VagnJørgensen, at kun 20,9 pct. af det samlede antal operationer vedrørte speedbåde/motorbådeog sejlbåde/motorsejlere, og at dette tal er meget langt fra det af ministeriet oplyste. VagnJørgensen bemærker videre, at resten af redningsaktionerne i hovedkategorien er gået tilulykker involverende luftmadrasser/badedyr, tømmerflåder, surfere, småjoller, kanoer ogkajakker samt dykkere mv. Vagn Jørgensen spørger med baggrund i de nævnte tal, medhvilken retfærdighed ministeren vil begrunde, at det kun er de kaskoforsikrede lystsejlere,der skal betale for redningsaktioner, som i særdeles vid udstrækning ikke skyldes dem, nårfritidsulykker samtidig kun er en af de mange hovedkategorier.Endelig kritiserer Vagn Jørgensen på en række punkter ministerens udtalelser på samrådet, ogudtrykker sin bekymring over, at man laver lovarbejde på et så slet oplyst grundlag, hvilket efterhans opfattelse ikke skærper tiltroen til kvaliteten af det parlamentariske arbejde.

Kommentar:

Det fremgår af det oprindelige forslag til lov om afgift af lystfartøjsforsikringer, lov nr. 413 af20. august 1976, at formålet var at indføre en afgift, der i praksis virkede som en afgift på størrelystfartøjer med fritagelse for mindre både som robåde, kanoer, kajakker og små sejljoller, forhvilke der sjældent blev tegnet særskilt forsikring.Det fremgår endvidere af forarbejderne til en senere omlægning af afgiften, at man medforslaget omlagde den gældende forsikringsafgift fra en præmieafgift til en afgift på 1 pct. årligtaf den værdi, båden var forsikret for, og at man herved ville opnå en mere retfærdig beskatning.Det blev anført, at omlægningen af afgiften ville betyde en forøget afgift for næsten alle dyreresejl- og motorbåde.Side 2
Den nu foreslåede forhøjelse af lystfartøjsforsikringsafgiften har til formål at finansiere driften afde radiobaserede maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Danmark.

Ad 1.

Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 2, L 81.

Ad 2.

Der findes forskellige opgørelser over redningsoperationer, som ikke er entydigtsammenlignelige. Opgørelserne er foretaget på forskelligt grundlag, hvorfor der ikke findesnogen entydig statistik eller opgørelse på, hvor mange redningsoperationer, der specifiktvedrører lystfartøjer. Det bemærkes endvidere om de refererede oplysninger og den anførtekonklusion, at bl.a. joller og windsurfere også er omfattet af lystfartøjsforsikringsafgift,hvis fartøjerne er særskilt forsikrede.
Side 3