Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 31
Offentligt
1192348_0001.png
J.nr.
12-0238587
Dato:7. december 2012
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om
afgift af lønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre lo-
ve. (Ophævelse af andelsbeskatningen, forhøjelse af visse løn-
sumsafgiftssatser, nedsættelse af afskrivningssatsen for store
vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter under CFC-beskatningen,
forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lystfartøjer m.v.).
Hermed sendes høringssvar fra Taarbæk Sejl Klub og Skattemi-
nisteriets kommentarer til høringssvaret.
Holger K. Nielsen
/Susanne Reinholdt Andersensen
L 81 - 2012-13 - Bilag 31: Kopi af henvendelse fra Taarbæk Sejl Klub af 26/11-12 og skatteministerens kommentar hertil
Taarbæk Sejl Klub
har i brev af 26. november 2012 fremsendt bemærkninger til L 81
vedrørende forslaget om forhøjelse af afgiften på kaskoforsikringer for lystfartøjer.
Taarbæk Sejl Klub anfører, at forslaget er dårligt underbygget og dokumenteret. Klubben
anfører, at det er de færreste lystsejlere, der i dag har eller bruger VHF udstyr eller MF ra-
dio, men benytter sig af mobiltelefon, og at ingen af Taarbæk Sejl Klubs 300 medlemmer
bruger Lyngby Radios nødtjeneste eller kommunikerer med stationen over VHF eller kort-
bølge. Klubben anfører videre, at det er urimeligt og forkert at man lægger stationens udgif-
ter over på lystsejlerne ud fra en løs formodning om at det er dem, der bruger tjenesterne.
Klubben anfører videre, at lystsejlerne i forvejen lever med en umotiveret statsafgift på 115
mio. kr., som ikke modsvarer service eller forbrug af statsressourcer. Klubben kritiserer, at
man ikke har undersøgt, hvem der er brugere, og oplyser, at Lyngby Radio i 2011 deltog i
611 aktioner, og at man burde spørge Lyngby Radio, hvor mange der var initieret af kasko-
betalende lystsejlere. Klubben kritiserer, at man blot forhøjer afgiften, uden at tage den be-
sværlige debat, om 65.450 kr. pr. nødopkald er den rigtige måde at bruge pengene på. En-
delig anføres det, at afgiftsforhøjelsen vil belaste klubbens ungdomsafdelings anstrengte
økonomi urimeligt.
Kommentar:
Der henvises til besvarelsen af L 81 - spørgsmål 2.
Søfartsstyrelsen oplyser endvidere, at man har registreret ca. 20.000 fritidsfartøjer med
VHF.
I forhold til ungdomsarbejdet i sejlklubberne henvises til kommentarerne i høringsskemaet
vedrørende høringssvarene fra Danmarks Idrætsforbund og Dansk Sejlunion (L 81
bilag
6).
Side 2