Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 31
Offentligt
Taarbæk Sejl Klub Taarbæk Strandvej 45 2930 Klampenborg
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28,
1402 København K
[email protected]
26 Nov. 2012.
Ny tillægs skat på lystbåde forsikring.
Høringssvar L81
Lyngby Radio er en gammel respektabel institution. Med døgnvagt som lytter
og virker som ”telefoncentral” og
sikkerhedsvagt (mayday mayday!!) på
kortbølge og VHF frekvensen. Institutionen drives i dag af TDC.
VHF og mellembølge bruges stadig, især af handelsflåden og fiskerflåden,
mens lystsejlerne nu benytter sig af mobiltelefon, som jo dækker alle danske
farvande.
Som noget nyt samarbejder Lyngby Radio nu også med SOK, omkring
nødsignaler fra de nye automatiske EPIRB sendere (automatiske satellit
sendere som både giver alarm og position.
For god ordens skyld EPIRB sendere bruges ikke af lystsejlere.
Lyngby radio var tidligere en rimelig selvfinansieret forretning i forbindelse
med ekspedition af radio til telefonnettet. Den aktivitet er i dag erstattet af
mobiltelefoni og satellit kommunikation, hvilket betyder at stationen i dag
kører med underskud som indtil nu er blevet dækket af TDC som operatør.
Dagens underskud søges nu dækket af på anden måde Staten, som er
ansvarlig
”ejer” af denne public
service aktivitet, fremsender derfor via
Skatteministeriet lovforslag om at 40 mio. kr. af det 56 mio. kr. store
underskud fremover skal dækkes via en 35 % forhøjelse af den lovpligtige
afgift på lystbåds kaskoforsikring. (indtil nu 1 % på kaskoværdien)
L 81 - 2012-13 - Bilag 31: Kopi af henvendelse fra Taarbæk Sejl Klub af 26/11-12 og skatteministerens kommentar hertil
1192347_0002.png
Manøvren minder om ”
Rund
up the usual suspects”. Lystsejlerne som i
forvejen lever med en umotiveret større statsafgift på 115 mio. kr., som ikke
modsvarer service eller forbrug af stat ressourcer, pålægges nu en yderligere
afgift på 40 mio.
kr. Med argumentet at det jo nok er dem der ”belaster”
Lyngby Radio mest.
Men man har end ikke forsøgt at undersøge hvem der egentlig er brugere. Er
det de kaskoforsikrings betalende lystsejlere, eller er det for eks. kajak folket,
lystfiskerne, løbske badebolde, fiskerflåden eller den professionelle skibsfart.
Det burde ellers være simpelt nok!
Lyngby Radio angiver følgende for 2011
Redningsaktioner 2011
I 2011 deltog Lyngby Radio I 611 aktioner:
Nødmeldinger
Il meldinger
Andre
nødsituationer
Radio medical
Andet
39
39
107
27
399
Mayday eller anden form for nødsignal
Omhandler typisk eftersøgninger eller observationer af
nødraketter
F.eks. mindre alvorlige situationer, der udvikler sig til
nødsituationer
Kontakt etableret imellem skibe og Medicalcenter i Esbjerg
Anden form for ydet assistance, f.eks. slæbe assistance
ved motorstop eller grundstødning
Det burde være et rimeligt forlangende, at Skatteministeriet ved en simpel
forespørgsel til Lyngby Radio, fik sandsynliggjort hvor mange af de 611
aktioner som var initieret af kaskobetalende lystsejlere.
Det kan ikke være mange, al den stund at det er de færreste lystsejlere der I
dag har eller bruger VHF udstyr, endsige MF radio.
Al respekt for Lyngby Radios virke i øvrigt. Men at lægge stationens udgifter
over på lystsejlerne baseret på en løs formodning om “ det nok også er dem
der burger
tjenesten” er forkert og urimeligt
Men forståeligt set i budgetdepartementets optik. Her er en let definerbar
gruppering, som man I forvejen har fat i. Man kan blot forhøje taksten.
Og så slipper man for at tage den besværlige debat om 65.450 kr. pr.
nødopkald er den rigtige måde at bruge pengene på!
L 81 - 2012-13 - Bilag 31: Kopi af henvendelse fra Taarbæk Sejl Klub af 26/11-12 og skatteministerens kommentar hertil
Som Formand for Taarbæk Sejlklub kan jeg efter en hurtig rundspørge
oplyse, at ingen af klubbens 300 medlemmer bruger Lyngby Radios
nødtjeneste og at ingen af medlemmernes både kommunikerer med
stationen med VHF eller kortbølge. Samt at den ekstra forsikringsafgift
kommer til at belaste vores ungdomsafdelings anstrengte økonomi urimeligt
Det foreslåede er dårligt underbygget og endnu dårligere dokumenteret og
burde aldrig have været fremsat. Det ligner en tanke at forslaget nu skal
hastes igennem
Med venlig hilsen
Jens Stephensen
Formand
Taarbæk Sejlklub