Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 28
Offentligt
1190989_0001.png
1190989_0002.png
J.nr. 12-0238587Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love.(Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til materiale fra Danske Tursejlere (bilag 17).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Danske Tursejlere er imod nye afgiftsforhøjelser, der vil ramme fritidssejlerne.Desuden anfører Danske Tursejlere følgende:

1.

Forslaget rammer de ca. 20.000 bådejere, der af egen fri vilje har tegnet en kaskoforsik-ring for deres båd. En række af brugere af de maritime nødtjenester er dermed ikke med tilat finansiere tjenesterne.

2.

Forslaget rammer idrætsudøvere, børn og unge, og ældre pensionister, der har brugt de-res båd som en slags pensionsopsparing.

3.

Der er uklart, hvad de 115 mio. kr. som afgiften i forvejen indbringer, anvendes til.

4.

Mange fritidssejlere vil opsige deres kaskoforsikring som følge af afgiftsforhøjelsen.

Kommentar:

Ad1.

Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke brugerbeta-ling. Der er heller ikke tale om en afgift for brugere af VHF-radioer. Når lystfartøjsejere på-lægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester, skyldes det, at lystfartøjerer den største brugergruppe af de maritime nødsystemer. Ifølge Forsvarsministeriets årsrap-porter er over 60 procent af de egentlige redningsoperationer i dansk farvand fritidsrelate-ret. Som det fremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenu gennem enforhøjelse af en eksisterende afgift - her afgift på lystfartøjsforsikringer. Afgiften skal bi-drage til at finansiere driften af det maritime nødsystem. Fra den 1. januar 2014 overgårdriften heraf til Forsvarsministeriet (Søværnets Operative Kommando (SOK)), som herefterhar hele opgaven vedrørende driften af de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Dan-mark. Det betyder, at alle nødopkald herefter håndteres af SOK, uanset om de kommer fraskibe med VHF, fra en mobiltelefon eller andre kommunikationsmetoder.

Ad 2.

Med hensyn betydningen for idrætten og ungdomsarbejdet henvises til Skatteministe-riets kommentar til Danmarks Idrætsforbund.

Ad 3.

Det eksisterende afgiftsprovenu anvendes til dækning af statens udgifter på linje medøvrige skatter og afgifter.

Ad 4.

Det fremgår af lovforslaget, at afgiften vil stige fra 1 pct. til 1,34 pct.af forsikrings-summen. Hvis det antages, at en båd i gennemsnit er forsikret til 300.000 kr., vil afgiftenstige ca. 1.000 kr. årligt, hvilket svarer til 85 kr. om måneden. Med udgangspunkt i disseberegninger synes risikoen ved at opsige kaskoforsikringen som noget større end afgifts-stigningen.
Side 2