Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 27
Offentligt
1190969_0001.png
1190969_0002.png
J.nr. 12-0238587Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til materiale fra Dansk Sejlunion (bilag 15).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Dansk Sejlunion har i forbindelse med foretræde for Skatteudvalget den 28. november 2012omdelt et materiale med følgende bemærkninger:

1.

En afgiftsforhøjelse på 34 pct. vil betyde, at en båd, der er forsikret for 300.000 kr. efter forhø-jelsen vil koste 4.000 kr. i afgift. Det er mange penge, særligt når det sammenholdes med dennye afgift for at have båden opført i Skibsregisteret, og når det sammenlignes med andre fritids-aktiviteter.

2.

Afgiftsforhøjelsen vil ramme idrætsforeningerne, der er drevet af frivilligt engagement.

3.

Det er kritisabelt, at lystsejlerne skal betale for driften af de maritime nødtjenester i Danmark,da disse anvendes af alle sejlere i de danske farvande – og altså ikke kun af lystsejlere.

4.

Afgiftsstigningen vil med stor sandsynlighed påvirke bådejernes forsikringsmæssige adfærd.Nogle vil flytte deres forsikring til udlandet, mens andre enten vil undersikre deres båd eller heltopgive at forsikre den.

Kommentar:

Ad 1.

Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser om den nævnte registreringsafgift, at registrerings-afgiften i L 40, forslaget til ændring af søloven m.m., er udformet på en måde, som tager højdefor de forskellige forhold, der gør sig gældende for ejere af fritidsfartøjer og erhvervsfartøjer.Den årlige afgift påhviler skibe, der er registreret i de forskellige danske skibsregistre. Største-delen af de fritidsfartøjer, der er registreret i Skibsregistret, skal betale den laveste afgift på 800kr. Derudover fritages fritidsfartøjerne for den særlige registreringsafgift på 6.000 kr. i forbindel-se med ejerskifte.

Ad 2.

Afgiftsforhøjelsen vil gøre det dyrere at kaskoforsikre en båd. Omkostningerne erdog proportionale med bådens værdi, hvorfor mindre både også relativt vil få en mindre af-gift. F.eks. vil omkostningerne til en båd, der har en værdi på 30.000 kr., stige med 100 kr.om året.

Ad 3.

Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke brugerbeta-ling. Der er heller ikke tale om en afgift for brugere af VHF-radioer. Når lystfartøjsejere på-lægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester, skyldes det, at lystfartøjerer den største brugergruppe af de maritime nødsystemer. Ifølge Forsvarsministeriets årsrap-porter er over 60 procent af de egentlige redningsoperationer i dansk farvand fritidsrelate-ret. Som det fremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenu gennem enforhøjelse af en eksisterende afgift - her afgift på lystfartøjsforsikringer. Afgiften skal bi-drage til at finansiere driften af det maritime nødsystem. Fra den 1. januar 2014 overgårdriften heraf til Forsvarsministeriet (Søværnets Operative Kommando (SOK)), som herefterhar hele opgaven vedrørende driften af de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Dan-mark. Det betyder, at alle nødopkald herefter håndteres af SOK, uanset om de kommer fraskibe med VHF, fra en mobiltelefon eller andre kommunikationsmetoder.

Ad 4.

Danmark har administrative aftaler med udenlandske skatte- og afgiftsmyndigheder i EUog Norden og kan herigennem føre kontrol med, at udenlandske forsikringsselskaber betalerkorrekt afgift i Danmark.I forhold til, om folk vælger at underforsikre eller helt opgiver at forsikre deres både, bemærkesdet, at risikoen ved at opsige forsikringen for en båd til 300.000 kr. synes noget større enden ekstra udgift på ca. 85 kr. om måneden, som afgiftsforhøjelsen medfører.Side 2