Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 26
Offentligt
1190959_0001.png
1190959_0002.png
J.nr. 12-0238587Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til materiale fra Danboat (bilag 11).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Danboat har i forbindelse med foretræde for Skatteudvalget den 28. november 2012 omdelt etmateriale med følgende bemærkninger:

1.

Omsætningen i bådbranchen er halveret inden for de seneste år. En afgiftsforhøjelse vil derforbetyde tab af minimum 28 arbejdspladser.

2.

Gennemsnitsværdien på de kaskoforsikrede både i Danmark er på 570.000 kr. En forhøjelseaf forsikringsafgiften vil betyde, at en del enten helt vil opgive sejlsporten eller vil opgive kasko-forsikring.

3.

Flere vil begynde at forsikre deres både i udlandet eller at udflage båden enten til Tysklandeller Sverige som følge af afgiftsforhøjelsen.

4.

Det er kritisabelt, at lystsejlerne skal betale for driften af de maritime nødtjenester i Danmark,idet disse anvendes af alle sejlere i de danske farvande – og altså ikke kun at lystsejlere.

Kommentar:

Ad 1.

Såfremt gennemsnitsværdien på de kaskoforsikrede både i Danmark er på 570.000kr., vil afgiftsforhøjelsen betyde en merudgift på ca. 1.900 kr. om året eller ca. 160 kr. ommåneden. Med udgangspunkt i disse beregninger forekommer en stigning i udgiften i dennestørrelsesorden ikke at kunne medføre så store konsekvenser for branchen, som beskrevet.

Ad 2.

Det bemærkes, at risikoen ved at opsige forsikringen for en båd til 570.000 kr. synesnoget større end en ekstra udgift på ca. 160 kr. om måneden.

Ad 3.

Danmark har administrative aftaler med udenlandske skatte- og afgiftsmyndigheder iEU og Norden og kan herigennem føre kontrol med, at udenlandske forsikringsselskaberbetaler korrekt afgift i Danmark. Der henvises i øvrigt til kommentaren til bilag 9, henven-delse fra Forsikring og Pension.

Ad 4.

Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke brugerbeta-ling. Der er heller ikke tale om en afgift for brugere af VHF-radioer. Når lystfartøjsejere på-lægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester, skyldes det, at lystfartøjerer den største brugergruppe af de maritime nødsystemer. Ifølge Forsvarsministeriets årsrap-porter er over 60 procent af de egentlige redningsoperationer i dansk farvand fritidsrelate-ret. Som det fremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenu gennem enforhøjelse af en eksisterende afgift - her afgift på lystfartøjsforsikringer. Afgiften skal bi-drage til at finansiere driften af det maritime nødsystem. Fra den 1. januar 2014 overgårdriften heraf til Forsvarsministeriet (Søværnets Operative Kommando (SOK)), som herefterhar hele opgaven vedrørende driften af de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Dan-mark. Det betyder, at alle nødopkald herefter håndteres af SOK, uanset om de kommer fraskibe med VHF, fra en mobiltelefon eller andre kommunikationsmetoder.
Side 2