Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 24
Offentligt
J.nr. 12-0238587Dato: 5. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love. (Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til materiale fra Vagn Jørgensen, Sejlere påfolkepension i Middelbart (bilag 7).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Vagn Jørgensen, Sejlere på folkepension i Middelfart, undrer sig over, at afgiften af forsikringenfor lystfartøjer forhøjes fra 1 pct. til 1,34 pct. af forsikringssummen.Desuden bemærker Vagn Jørgensen følgende:1.
Hvad anvendes det nuværende provenu på ca. 115 mio. kr., der opkræves hos lystsejlerne, til?2.
Det er kritisabelt, at lystsejlerne skal betale for driften af de maritime nødtjenester i Danmark,da disse anvendes af alle sejlere i de danske farvande – og altså ikke kun af lystsejlere.3.
Hovedparten af de danske lystsejere er efterhånden folkepensionister, og en forhøjelse af for-sikringsafgiften vil betyde en stigning på 1.360 kr. om året for en båd, der er forsikret for400.000 kr. Dette er mange penge for en folkepensionist, og konsekvensen kan derfor blive, atkaskoforsikringen opsiges.
Kommentar:
Ad 1.
Det eksisterende afgiftsprovenu anvendes til dækning af statens udgifter på linje med øv-rige skatter og afgifter.Ad 2.
Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke brugerbeta-ling. Der er heller ikke tale om en afgift for brugere af VHF-radioer. Når lystfartøjsejere på-lægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester, skyldes det, at lystfartøjerer den største brugergruppe af de maritime nødsystemer. Ifølge Forsvarsministeriets årsrap-porter er over 60 procent af de egentlige redningsoperationer i dansk farvand fritidsrelate-ret. Som det fremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenu gennem enforhøjelse af en eksisterende afgift - her afgift på lystfartøjsforsikringer. Afgiften skal bi-drage til at finansiere driften af det maritime nødsystem. Fra den 1. januar 2014 overgårdriften heraf til Forsvarsministeriet (Søværnets Operative Kommando (SOK)), som herefterhar hele opgaven vedrørende driften af de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Dan-mark. Det betyder, at alle nødopkald herefter håndteres af SOK, uanset om de kommer fraskibe med VHF, fra en mobiltelefon eller andre kommunikationsmetoder.Ad 3.
En årlig afgiftsstigning på 1.360 kr. svarer til ca. 110 kr. om måneden. I relation her-til bemærkes det, at risikoen ved at opsige forsikringen for en båd til 400.000 kr. synes no-get større end en ekstra udgift på ca. 110 kr. om måneden.
Side 2