Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 16
Offentligt
SkatteudvalgetFolketingetChristiansborg Slotsplads
L81 - vindmøller - indgåede aftaler rammes af stramningen
Forsikring & Pension har tidligere afgivet bemærkninger til L81.Vi noterede os, at forslaget vil få virkning for investeringer foretaget i 2013 ogsenere, formentlig med det sigte, at nuværende investeringer og deres forven-forven-tede rentabilitet ved aftalte afreg ingspriser mv. ikke påvirkes negativt, hvilketafregningspriservi kunne tilslutte os.Vi skrev desuden, at det med den korte høringsfrist ikke havde været muligt atfå afdækket, om lovforslaget utilsigtet alligevel kunne få denne virkning for alle-alle-rede aftalte investeringer til effektuering i 2013. Og at der derfor kunne værebehov for at justere forslaget, så sigtet tilgodeses effektivt.rDet har vinu undersøgt, og vi vender nu tilbage med yderligere information her-r-om.Vi er bekendt med, at andre interessenter har været inde på lignende pro-Vipro-blemstillinger. Vi vil alligevel for fuldstændighedens skyld beskrive de problemerfuldstændighedenssom den forudsatte ikrafttrædelse har for pensionsbranchen nuværende involve-involve-ring i Danmarks forsyning med vedvarende energi.Vi opfordrer på den baggrund skatteudvalget til at arbejde for en overgangsord-overgangsord-ning, der sikrer at L81 ikke reelt får tilbagevirkende kraft, jf. det følgende.erPensionsbranchen investerer i vindmøller
Flere af Forsikring & Pensions medlemmer i 2012 har indgået eller vil indgå bin-bin-dende aftaler om opførelse og levering af vindmøller over 1 MV.Disse aftaler, som er indgået i 2012 eller tidligere er forhandlet og prissat underhensyntagen til de nugældende afskrivningsregler, hvor satsen er 25 pct.I flere af disse aftaler leveres møllerne først til ibrugtagning i 2013, 2014 og2015, og afskrivninger på disse møller vil som lovforslaget er formuleret i dagfalde ind under de nye regler, da de i afskrivningslovens forstand først ”anskaf-”anskaf-fes” i 2013 eller senere, selv om møllerne er købt i 2012 eller tidligere.
30.11.2012
Forsikring & PensionPhilip Heymans Allé 12900 HellerupTlf.Fax41 91 91 9141 91 91 92
Torsten SchiølerChefkonsulent, cand.polit.Dir.41 91 90 94
Vores ref.Sagsnr.DokID
TSCGES-2009-00202313680
Brancheorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
L81 får reelt tilbagevirkende kraft
Det fremgår af bemærkningerne til L81, at ændringen ikke griber ind i igangvæ-rende afskrivningsprofiler, hvilket bruges som begrundelse for at der ikke erbrug for en overgangsordning.Men for pensionsbranchen er der, jf. forrige afsnit, tale om lovgivning med tilba-gevirkende kraft, da aftalerne og de forhandlede priser er indgået i tillid til enafskrivningssats på 25 pct., uanset at møllerne først leveres og tages i drift i2013 og senere.For at undgå at der skal tages et tab på disse investeringer, der er værdiansatefter gamle afskrivningsregler, er det nødvendigt med en løsning, der sikrer ataftaler om opførelse og levering af møller, der er indgået endeligt i 2012 skalomfattes af de gamle afskrivningsregler, selv om møller først sættes i drift efter1. januar 2013.Forsikring & Pension foreslår, at løsningen skal gælde for bindende aftaler ind-gået inden udgangen af 2012, idet aftaleforløbet på disse signifikante investe-ringer ofte er halve og hele år, og L 81 som fremsat derfor også rammer igang-værende forhandlinger, hvor prisforhandlingerne er afsluttet, og værdiansættel-sen dermed er sket på basis af gamle afskrivningsregler.Det vurderes som særdeles uhensigtsmæssigt, hvis pensionsbranchens investe-ringer skal påføres et tab, fordi de ændrede afskrivningsregler reelt får tilbage-virkende kraft, fordi møllerne ikke kan nå at blive leveret og taget i brug indenudgangen af 2012, men er prissat under gamle afskrivningsregler.
Forsikring & Pension
Vores ref.Sagsnr.DokID
TSCGES-2009-00202313680
Vi håber som nævnt på skatteudvalgets forståelse for at en løsning er nødven-dig.
Med venlig hilsen
Torsten Schiøler
Side2