Skatteudvalget 2012-13
L 81 Bilag 10
Offentligt
J.nr. 12-0238587Dato: 27. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 81 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift aflønsum m.v., afskrivningsloven og forskellige andre love.(Ophævelse afandelsbeskatningen, forhøjelse af visse lønsumsafgiftssatser, nedsættelseaf afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af CO2-kvoter un-der CFC-beskatningen, forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for lyst-fartøjer m.v.).
Hermed sendes kommentar til materiale fra Danboat (bilag 8).
Holger K. Nielsen/ Susanne Reinholdt Andersen
Danboat har d. 28. november 2012 foretræde for skatteudvalget. Danboat har forud for mø-det indsendt materiale, hvori Danboat dels fraråder en stigning på 34 pct. på afgiften på ka-skoforsikringer af lystfartøjer og dels oplyser, at den gennemsnitlige forsikringssum påbrugte både ligger på 570.000 kr. Desuden anfører Danboat føgende:1.
Flere vil opsige deres kaskoforsikring som følge af afgiften, og at der derfor vil være enadfærdseffekt. Danboat angiver som eksempel, at forsikringssummen af en gennemsnitlignyindkøbt båd ligger på 1.000.000 kr. Afgiften vil dermed stige fra 10.000 kr. til 13.400 kr.Afgiften til staten (13.400 kr.) vil dermed blive højere end forsikringspræmien (7.600 kr.).Derudover vil afgiftsforhøjelsen mindske nykøb af både og købere af de store både vil pla-cere bådene i udlandet og derved spare moms og den årlige afgift.2.
Det budgetterede salg til det danske marked for 2013 vil blive halveret fra 20.000.000 kr.til 10.000.000 kr. og at dette vil koste 10-15 arbejdspladser. Afgiften vil desuden medføre,at frafaldet af sejlere vil stige kraftigt, hvilket vil betyde flere tomme pladser i havnene,som igen betyder lavere aktivitet. Afgiftsforhøjelsen vil derfor have betydning for arbejds-udbudseffekten.3.
Danboat er undrende overfor, at der er lystsejlerne, der skal betale for udgifterne til mari-tim nødradio. Særligt fordi mange lystfartøjer ikke har en VHF-radio om bord, og ingen afdem er radiopligtige.4.
Det er urimeligt, at afgiften på kaskoforsikringer på lystfartøjer øges, da søsporten er deneneste fritidsaktivitet, der er pålagt afgifter.
Kommentar:
Ad 1.
Ud fra eksemplet vil afgiften til staten allerede i dag være højere end forsikrings-præmien.Afgiftsbetalingen til staten er i gennemsnit ikke faldet over de seneste 10 år, men derimodsteget med 5 pct. Dog har der været et fald i 2010 og 2011, men det er vanskeligt at vurde-re, om det er udtryk for, at der pga. den økonomiske situation bliver købt færre store både,og forsikringsafgiften derved falder, eller om det er udtryk for, at flere opsiger deres forsik-ring til trods for, at antallet og størrelsen af bådene er konstante.Skatteministeriet er tvivlende overfor antagelsen om, at flere skulle opsige deres forsikring,eller at der sker en flytning af de store både til udlandet som følge af en afgiftsforhøjelse.Særligt hvis det, som Danboat oplyser, allerede i dag er sådan, at afgiften overstiger forsik-ringspræmien.Ad 2.
En halvering i salget af både til det danske marked lyder umiddelbart voldsomt, nårdet tages i betragtning, at afgiften for en gennemsnitlig båd (570.000 kr.) stiger med årligtca. 1.940 kr. fra 5.700 kr. til ca. 7.640 kr. svarende til ca. 160 kr. om måneden. Med ud-gangspunkt i disse beregninger forekommer en årlig stigning i udgiften i denne størrelses-orden ikke at kunne medføre så store konsekvenser for branchen som beskrevet.Ad 3.
Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser, at der er tale om en afgift og ikke en bruger-betaling. Når fritidsfartøjsejere pålægges at bidrage til de maritime nød-, il- og sikkerheds-tjenester, skyldes det, at fritidsfartøjer er den største brugergruppe af de maritime nød-systemer. Ifølge Forsvarsministeriets årsrapporter er over 60 procent af de egentlige red-ningsoperationer i dansk farvand fritidsrelateret. Der er ikke tale om en afgift for brugere afSide 2
VHF-radioer. Som det fremgår af lovforslaget, har regeringen valgt at sikre et provenugennem en forhøjelse af en eksisterende afgift - her afgift på fritidsfartøjsforsikringer. Af-giften skal finansiere driften af det maritime nødsystem. Denne drift vil fra 1. januar 2014blive udført af Forsvarsministeriet (Søværnets Operative Kommando (SOK)), som så harhele opgaven vedrørende driften af de maritime nød-, il- og sikkerhedstjenester i Danmark.Det betyder, at alle nødopkald herefter håndteres af SOK, uanset om de kommer fra skibemed VHF, fra en mobiltelefon eller andre kommunikationsmetoder.Ad 4.
Det bemærkes, at det for motorsport ligeledes gælder, at køretøjerne er pålagt afgiftertil staten.
Side 3